Eitjes Espei en voeren


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik heb in een klein Tupperware bakje, met daarin zo'n 20 espei eitjes zitten, twee zijn er al uitgekomen en zwemmen rond, andere zijn wel uitgekomen maar liggen nog op de bodem, en andere zijn er al half uit. (24 januari zijn de eitjes gelegd)
Aangezien er al twee rondschieten, moet ik dan al beginnen met voeren? Of halen deze hun micro organisme van uit het aquariumwater in het bakje en het takje belgisch groen wat ik er in heb gelegd?
Ik heb al het een en ander proberen op te zoeken op internet, maar de informatie over de Espei is erg summier. Ook had ik héél graag een foto geplaatst, maar ze zijn zo klein, dat mijn camera er niet op scherp stelt:(. Als ik watervers hang ik er met een vergrootglas boven om geen visjes op te zuigen :D
Nu las ik op aquainfo wel een kweekverslag over de Espei en hierin werd aangegeven om op dag 3 te beginnen met voeren, maar wat als er al twee rondschieten?
Hopelijk kan iemand mij daar meer duidelijkheid over geven?
 
Als er al twee rondschieten dan zou ik na 3 dagen (wanneer de dooierzak dus opgegeten is) zuinig beginnen met wat stofvoer te geven.
Puur vertrouwen op micro organismen lijkt me erg spannend, omdat je niet weet wat en hoeveel er in het bakje aanwezig is.
 
Dank je wel voor je reactie.
Zelf was ik van plan om op dag 3 maar te beginnen met voeren. Dus 24 januari eitjes gelegd, duurt 24-36 uur, dus kom ik op 27 januari als dag drie (?)
En nou hang net ik boven het bakje, om water te verversen,... met leesbril én met vergrootglas, maar degene die rondschieten zijn zo snel en zoooo klein, ik kan geen dooierzak zien :oops:
 
Nee, die zijn inderdaad klein, maar die zak is er heus ;) Daar leven ze de eerste dagen op. Ik zou dag 3 aanhouden, dat komt wel goed.
 
Toch nog een vraagje... Ik heb nog een 25 liter bakje staan, met volledig ingedraaid filter, zandbodem en waarin ik mijn snoeisel uit mijn andere aquariums weer laat groeien.
Als ik het water uit de 25L vervang door het water uit het aquarium, waardoor dezelfde waarden blijven.... En ik hierin de larfjes doe, hoe zorg ik er dan voor dat ze de liquifry te pakken krijgen? Of is dat voor deze kleine larfjes nog een te grote bak?
Vorige week had ik namelijk twee larfjes, ook in een tupperware bakje, luchtpompje in het bakje, maar de circulatie was te sterk denk ik, dat hebben ze niet overleefd, al had ik een prop watten in het slangetje gestopt om de te sterke luchtstroom tegen te gaan.... En ik zou nu graag zien dat ik mijn best doe om ze te laten overleven:)
 
Kan je helaas niet helpen maar wel leuk dat je nu meer eitjes hebt en dat er wat uitgekomen is. Misschien kan @Frank0 (Sorry dat ik jou tack) Jou helpen die heeft er volgens mij ervaring mee
 
Ik heb 3x per dag het water ververst, doe ik met een spuitje om geen golfslagbad in het bakje te creëren. Gisteravond bij de laatste verversing bewogen ze nog, maar ze hebben de nacht niet overleeft...helaas :cry:
Ik heb hier op het forum en andere internetsites een hoop kweekverslagen gelezen, al dan niet van andere visjes, maar wel gekeken naar de manier hoe anderen dit doen. Dus ik weet ook niet zo goed of dit bij de Espei anders is en of wat ik beter kan doen. Volgens mij heb ik het op de juiste manier aangepakt....
Maar mocht iemand in de toekomst nog tips hebben, dan hoor ik dat uiteraard nog graag, want ze leggen nog steeds eitjes, maar ik ga ze er pas weer uitvangen als ik weet hoe ik het beter kan doen.
 
Ik heb met deze geen ervaring, maar wel met vele andere eierleggers die zo klein zijn. Ik begin met voeren zodra de eersten vrij zwemmen. Grootste en m.i. enige probleem is dat je altijd teveel voert en het water dus snel vervuild. Je moet ook veel voeren omdat ze het voer vaak zelf niet vinden tenzij het voor de neus drijft.

Mijn tip: Maak een mengsel van eigeelwater (hard gekookt eigeel, heel fijn maken en oplossen in water en ALLEEN het gele nat gebruiken, niet de stukjes), en diepvries rotifer opgelost. Dan heb je een troebel water. Dat met een pipetje zo vaak mogelijk voeren elke dag. Ik probeer minimaal 3x daags en als ik thuis ben loop ik soms wel 6-7x te voeren. Echter.... zorg dat je elke dag minimaal 50% water ververst anders is het water met dit voerschema zo te vies

Ik zelf experimenteer nu met 2 andere methoden (met jonge Ramirezi)
- ik heb nu 200 jonge ramirezi in een klein aquarium gedaan van een liter of 15 dat al heel lang niet is schoon gemaakt. Dus alg op de zijkanten en overal viezigheid (dat is dus niet hetzelfde als vies water!). Ik ga zien of dat ook werkt met af en toe wat stofvoer erbij
- Ik ga ook testen of ik die hele kleintjes kan voeren met een uitgeknepen spons van een sponsfilter. Die zit immers helemaal vol met micro-organismen....

En zo probeer ik ervaring op te doen....

Hoop dat je daar wat aan hebt....
 
Ik heb met deze geen ervaring, maar wel met vele andere eierleggers die zo klein zijn. Ik begin met voeren zodra de eersten vrij zwemmen. Grootste en m.i. enige probleem is dat je altijd teveel voert en het water dus snel vervuild. Je moet ook veel voeren omdat ze het voer vaak zelf niet vinden tenzij het voor de neus drijft.

Mijn tip: Maak een mengsel van eigeelwater (hard gekookt eigeel, heel fijn maken en oplossen in water en ALLEEN het gele nat gebruiken, niet de stukjes), en diepvries rotifer opgelost. Dan heb je een troebel water. Dat met een pipetje zo vaak mogelijk voeren elke dag. Ik probeer minimaal 3x daags en als ik thuis ben loop ik soms wel 6-7x te voeren. Echter.... zorg dat je elke dag minimaal 50% water ververst anders is het water met dit voerschema zo te vies

Ik zelf experimenteer nu met 2 andere methoden (met jonge Ramirezi)
- ik heb nu 200 jonge ramirezi in een klein aquarium gedaan van een liter of 15 dat al heel lang niet is schoon gemaakt. Dus alg op de zijkanten en overal viezigheid (dat is dus niet hetzelfde als vies water!). Ik ga zien of dat ook werkt met af en toe wat stofvoer erbij
- Ik ga ook testen of ik die hele kleintjes kan voeren met een uitgeknepen spons van een sponsfilter. Die zit immers helemaal vol met micro-organismen....

En zo probeer ik ervaring op te doen....

Hoop dat je daar wat aan hebt....
Dank je wel voor je reactie en je tips, dat waardeer ik enorm.
Ik heb jou meerdere kweekverslagen al eens eerder doorgelezen, ook omdat jij dit met kleine eierleggers deed, heel interessant en leuk om te volgen!
En ja, door jouw experimenten en ervaring te volgen, daar heb ik zeker wat aan... Ga zo door zou ik zeggen!
 

Terug
Bovenaan