Wat is er nieuw

eitjes van corydoras aeneus

niels boogaard

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Leeftijd
25
ik zag gisteravond dat mijn corydorassen aan het paren waren. het vrouwtje had tussen haar onderste vinnen de eitjes geklemd en de mannetjes zwommen er omheen. hierna plakte het vrouwtje de eitjes tegen het raam.
en dit gebeurde gisteravond vier keer

ik heb de eitjes voorzichtig in een ander bakje gedaan waar nauwelijks licht bij komt zodat ze niet gaan schimmelen. alleen is de temperatuur van het water in dat bakje maar 18 graden. is dit erg?

maar toen ik vandaag uit school kwam zag ik dat er weer een flinke lading eitjes aan het glas kleefde van mijn aquarium. deze heb ik ook in dat kleine bakje gedaan. en nu heb ik er ongeveer 75.

ze komen dan volgens de berekening van 100 gedeeld door de temperatuur in ongeveer 5 tot 6 dagen uit.

maar mijn vraag is: hoe laat ik ze opgroeien zonder dat ze allemaal dood gaan.

dit is de vierde keer dat ik eitjes van de corydorassen heb. maar 1 keer zijn er een stel uitgekomen. en na zo'n tien dagen waren die allemaal dood.

van de keer wil ik er wel een stel volwassen krijgen. hoe doe ik dat

Ik zou de eitjes in elk geval wat warmer zetten. Zodat de larfjes ook direct wat warmer zitten wanneer ze uitkomen.
Een bruissteentje is ook belangrijk om in het bakje te hebben.
Catappablad kan ook helpen.
Artemia voeding is zeer voedzaam voor ze.
Leuk dat je weer eitjes hebt!

Hoe groot is dat bakje waar je ze in wil opkweken Niels?
Is in theorie niet zo moeilijk zeggen ze.... bakje met een liter of 10 water met bruissteentje.
Na een aantal dagen als hun eigen voedsel op is vaak voeren en water verversen.
Voer kan kant en klaar speciaal fijn spul zijn en Artemia bv
Wat catapablad erbij en gaan met die banaan.

Die van mij hielden niet echt van banaan moet ik zeggen... :sorry:

het bakje waar nu de eitjes bij zitten is zo'n 3 liter

ik zal eens kijken voor die bladeren.

en ik kan ze in de woonkamer zetten. dan word het water 20 graden. is dat wel warm genoeg?
bedoel je voor het voer gewoon van die blokjes artemia. of moet ik ze gaan kweken.

Ik heb ik er 20 groot gekregen met artemia vervanger.
De eitjes zijn uitgekomen in een bakje met een bruissteenje en de temperatuur was 25 graden.

Die diepvries artemia is te groot voor de jongen.
Je kunt de jongen wel voeren met artemia naupliën (pas uitgekomen artemia)

Joost de bekende corydoraskweker op het forum zei ooit dat het heel belangrijk was om een klein laagje zand op de bodem van de jongen te hebben. Volgensmij had dit te maken met het laagje "film" dat anders op de bodem zou komen. Catappabladeren werken tegen schimmel maar is niet per se nodig. Het is wel belangrijk om het water elke dag in het begin te verwisselen. In kleinere bakjes kan je beter voeren, dus die 3 Liter is prima hoor. Probeer in het begin zo veel mogelijk te voeren (max 6x ofso), en het voer wat overig is moet je weghalen (bv. een keer aan t einde vd dag.)

Als voer kan je denken aan stofvoer, artemia vervanger. Met proteinrijk voer zullen ze sneller groeien, maar wissel het wel af. Hoe hoger de temperatuur, hoe harder ze zullen groeien(en hoe meer ze zullen eten).

Dat laagje zand had ik ook gedaan.
Had gelezen dat dat nodig was omdat er anders bacteriën op de bodem konden gaan zitten waar de jongen niet tegen konden.

kan je dan in dat bakje (van plastic) een verwarmingselement van 50 Watt hangen?

Je kunt ook een kweeknetje in het aquarium hangen en daar de eitjes daar in doen

dan mag het licht vier dagen niet aan in dat aquarium. en dat vind ik eigenlijk maar niks

Hoezo geen licht aan dan? Kwamen bij mij gewoon uit hoor op die manier.

Ik heb de eitjes nog nooit donker weggezet moet ik eerlijk zeggen en meer dan honderd jongen grootgebracht.

Klopt, ik heb ze ook gewoon uit laten komen in m'n aquarium. Let wel op dat je de onbevruchte/beschimmelde eitjes weg haalt.

Dit https://nl.wikipedia.org/wiki/Methyleenblauw gebruiken tegen schimmelvorming, alleen heb ik begrepen dat je dit in Nederland niet kunt krijgen, als je dan eens op vakantie naar België komt kan je dit gewoon bij een apotheker gaan halen.
Wel voorzichtig zijn met dit product of je wordt voor enkele weken een smurf en dit niet alleen figuurlijk 😉

Eitjes schimmelen doorgaands alleen als ze onbevrucht zijn of er echt iets goed mis is. Ik blijf erbij dat water verversen het belangrijkste is! 😛

ik denk toch dat ik ze in dat bakje hou. ze zijn daarin makkelijker te verzorgen denk ik.

de corydorassen hebben nog meer eitjes gelegd en die heb ik in het aquarium laten zitten. misschien redden die zichzelf wel.

Vaak redden ze het niet in een aquarium. Je kan verschillende technieken toepassen als je toch genoeg eitjes heb. Bijvoorbeeld de helft in een steriele bak die je veel ververst en voert, de ander in een bak met veel plantenresten en alg, en de rest gooi je in het filter. Klinkt misschien heel hard, maar ik denk dat ze in het filter meer kans hebben om te overleven dan in het aquarium. 😉

de eitjes zijn nu uitgekomen

hoelang duurt het voordat ik ze voer moet gaan geven?

2 dagen lees ik net in verschillende kweekverslagen.
Had je zelf ook we ff kunnen doen,is leuk en heel leerzaam! 😉

had daar even geen tijd voor ivm de kerstdagen. er licht nu een laagje zand op de bodem van het kweekbakje, er licht een lavasteen in waar ze zich in kunnen verstoppen en er drijven wat drijfplantjes.

22 December toen je dit topic begon was het nog geen kerst hoor 😉
Ik bedoel niet dat je hier niks kan vragen en alles via Google moet opzoeken maar er staan bv enorm veel kweekverslagen online die met 1 zoekterm en klik op de knop beschikbaar zijn.

Lavasteen is meestal heel ruw en scherp dus is niet echt ideaal,gebruik wat catapablad als je dat hebt want heeft een positief effect op het water en kunnen ze ook onder schuilen bv.

ik zal morgen eens naar de lfs gaan om te kijken voor dat catapablad.

Even een vraagje
Hoe verwijderen jullie de eierschillen uit het externe bakje als ze zijn uitgekomen?
Of hoe verplaatsen jullie eventueel de jonge vissen ?

Met een luchtslangetje van 4-6 mm.
Daarmee kun je heel voorzichtig de visjes opzuigen en in een ander bakje weer loslaten.

Oke top Sanneke het werkte goed!
Na hoeveel weken verplaats jij ze naar een uitzwembak?
Merk dat ik helemaal geen uitval heb bij de laatste 3 leggingen op 28 graden

Wat leuk dat het goed gaat!

In wat voor bakje heb je ze nu zitten en wat heb je als uitzwembak?

Ben pas 2 maanden met de kweek bezig heb mij eerst een half jaar heel goed ingelezen.
En toen twee maanden geleden besloten om te beginnen met de aeneus albino omdat die mij het makkelijkste leken om mee te beginnen.

En gekozen voor de albino variant omdat ik zag dat bij de lfs die sneller verkocht dan de niet albino.

Toen heb ik via drie verschillende verkopers 9 aangeschaft zodat ik in ieder geval wat verschillende bloedlijnen zou hebben dus ik mij daar de eerste jaren geen zorgen om hoef te maken.

Ik heb de kweek groep in een bak van 100x 50 x 50

Ik heb de jongste visjes in bakjes die drijven in het aquarium. En na een dag of 10 verplaats ik ze in een bak met filter en thermostaat van 40x 25 x 25

Uit mijn eerste legsel van 30 eieren ging het niet helemaal goed.
Het grootse deel was dood na 3 dagen.

En hield ik 4 over.
Om voor die 4 nou een aquarium draaiende te houden heb ik die toen gewoon bij de kweek groep gedaan in hoop van zegen.
En uit het filter heb ik toen 1 gevonden
Die is nu rond de 2/3 centimeter.

Toen was het december en druk bij mij op de zaak dus kon ik minder de bakjes met eieren water verversen. En hield ik steeds maar weinig over.

Toen halverwege december de temperatuur omhoog gedaan en sindsdien ondanks minder vaak water wissels en voer eigenlijk helemaal geen uitval.

Ik heb de jongste visjes in bakjes die drijven in het aquarium. En na een dag of 10 verplaats ik ze in een bak met filter en thermostaat van 40x 25 x 25

Helemaal goed! Wat je kan doen is alvast een beetje filtermateriaal uit je grote bak, uitknijpen in de kleine bak. Dan komen ze ongeveer in hetzelfde water met dezelfde bachterien terecht.

Leuk dat het zo goed gaat! Ik heb hee veel jongen gehad van de gewone aneus, dus niet de albino variant.

Ja inderdaad in het filter materiaal zit veel klein voedsel!

Daar groeien ze snel op.

Ben mij nu aan het verdiepen wat ik ze wil gaan voeren.

Voer ze nu fijn vermalen ingeweekte granulaat.
Ze doen het er goed op alleen de groei van de visjes gaat niet snel.

Vind dat ik nu nog te weinig jongen heb voor een artemia kweek.
Moet nog even gaan bedenken hoe ik het wil gaan doen ? Nog tips ?

Mijn doel is om een hele kweek kamer langerzamerhand te creëren met verschillende soorten corydoras.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan