El-cheapo NL natuurbak


S

Sharkoon

Guest
Dit is meer een gedachte-experiment. Ik kwam op het idee toen ik buiten was en overal afgebroken (natte) takken met mos zag en dacht... dat is precies wat garnalen graag willen... en het ligt daar nu gewoon gratis op de grond. :)

Het idee is simpel, wat is de goedkoopste, maar ook (zo ver als mogelijk) de beste/mooiste/gezondste manier om garnalen te houden? Met vooral gebruik maken van spul uit de NL natuur.

Ik dacht iets in de trend van:
- Zand van het strand of groeve, wel erg goed wassen!
- Paar takken uit het bos met lekker veel mos er op.
- Paar bladeren uit het bos.
- Paar stenen uit het bos (voor de leukheid)
- Goedkoopste zoetwater (dwerg)garnalen? Zijn die er in NL van nature?
- De bak in de woonkamer zodat temperatuur goed genoeg is.
- Beweging van water zou kunnen met luchtpomp, maar! is niet perse nodig?
- Geen lamp, locatie gewoon zo kiezen dat er genoeg licht komt van de zon.
- Geen verdere (stroom)kosten, behalve periodiek water verversen, wat desnoods regenwater kan zijn?

Done! Naast bladeren voor voeding af en toe wat stukjes regenworm toevoegen of wat andere dingen zoals watervlooien of rode muggenlarven en dat is het... toch? :)

Ik ben dan wel weer benieuwd wat jullie hierover denken en dan vooral wat dan de beste boomsoort (uit NL) zou zijn voor als tak bijvoorbeeld. Met criteria zoals verkleuring, voedingswaarde, houdbaarheid, etc. Hetzelfde voor wat voor soort mos, bladeren en stenen die je in NL kan vinden. Ik kan mij voorstellen dat bepaalde soorten bladeren of stenen heel slecht kunnen zijn voor de garnalen, maar andere misschien heel nuttig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Garnalen zijn gevoelig en met spullen uit de natuur moet je oppassen voor bacterien en schimmels en eventueel gif;)
 
Vuurgarnaaltjes komen niet in Nederland voor en al helemaal niet in de nederlandse bossen.

Ik zou het risico zelf nooit nemen.
Maar ieder voor zich uiteraard ;)
 
Erg veel hout is geschikt. Ook veel bladeren kunnen gewoon. Kijk bijvoorbeeld naar berk, beuk en eik. Ik zou alleen niet kiezen voor vuurgarnalen maar voor vlokreeften en waterpissebeden. Prachtige beestjes.
 
Je kan de wat hardere houtsoorten prima in je aquarium gebruiken. Denk hierbij aan eik, beuk etc.

Mos weet ik niet of dat slim is, ligt nou eenmaal op de grond dus zal je héél goed moeten afspoelen, zal ook veel viezigheid inzitten.

Stenen kan je prima gebruiken, moet je wel eerst even testen of er veel kalk in zit. Sterk zuur(=azijn) er over heen doen, als er bubbels vanaf komen moet je hem NIET gebruiken.

Uit kleine, snelle beekjes/riviertjes heb je vaak prima zand. Dit kan je gewoon gebruiken als je het eerst even uitwast.

Ook onderwater planten kan je prima uit de natuur halen, natuurlijk geen schade aanrichten maar verder zou het wel kunnen. Jammer genoeg worden de meeste planten alleen redelijk groot.

Hier heb je volgensmij een inheemse soort, durf alleen niet te zeggen of hij ook echt in Nederland voorkomt. Het vinden van deze beestjes zal erg moeilijk worden omdat inheemse visjes ze al snel als voedsel zullen zien.
http://database.gek.nu/?id=94

Ook heb je natuurlijk de rivierkreeften, kreeften kom je veelvuldig tegen in Nederland. Sportvissers vinden het echt een plaag, en zelfs op meren kom je ze nu tegen.


Ik denk dat het prima mogelijk zou kunnen zijn, alleen dat er dan wel een filter op aangesloten zal moeten worden. Met alleen zonlicht denk ik dat het heel vatbaar gaat worden voor alg en ook een beetje gaat stinken door de zuren die van het hout af gaan komen.
 
Bedankt voor de reacties! Erg leuk om te lezen en te kunnen google'n over inheemse/Nederlandse soorten.

Ik heb ooit lang geleden op mijn bureau een kleine vierkante vaas gehad met één grote waterplant en wat slootwater erin, geen idee waarom ik dat deed.
Het grappige is dat ik het eigenlijk heel vies vond want er leefde uiteindelijk van alles in, vooral vage (doorzichtige) wormen, maar er zat ook één klein verlegen snel diertje in.
Nu ik paar namen heb opgezocht uit dit topic, zou dat best nog wel eens een vlokkreeft kunnen zijn geweest. :)

De natuurbak van Miss-Poodle vind ik tegelijk interessant maar ook vies, haha.

Als je water-pissebedden neemt dan heeft de bak waarschijnlijk geen filter nodig, want die beestjes (als ik het goed heb gelezen) leven in redelijk zuurstofarm water.
Op de foto's van Miss-Poodle zien ze er wel redelijk alien-achtig uit. :)

Ik vond ook deze websites over vlokkreeften: https://sites.google.com/site/crustahobby/plaagdieren/vlokreeften en http://www.waterwereld.nu/vlokreeft.php
Klinkt wel leuk. Zou je deze ook kunnen houden/kweken en af en toe aan goudvissen voeren? Zijn ze overdag actief?
Is er nog meer informatie op internet over dit beestje?
 
Oja, zo'n bakje als Sharkoon zegt heb ik ook ooit gehad. Een accubakje van ik denk 1L, met een pol riet of zoiets met wat aarde. Ik herinner me een dikke bloedzuiger die erin zat, en watervlooien. Heeft een heel lange tijd gestaan op mijn kamertje. Vensterbank op het noorden, ging prima. :)
 
Oja, zo'n bakje als Sharkoon zegt heb ik ook ooit gehad. Een accubakje van ik denk 1L, met een pol riet of zoiets met wat aarde. Ik herinner me een dikke bloedzuiger die erin zat, en watervlooien. Heeft een heel lange tijd gestaan op mijn kamertje. Vensterbank op het noorden, ging prima. :)
Haha, ja, een soort riet plant. Zal vast wel lang geleden onderdeel geweest zijn van huiskamerplantmode. Toen heb ik er waarschijnlijk een bak slootwater in gedaan voor de bacteriën of zo, haha. :)

Oh, die ziet er ook leuk uit! Is er iemand op dit forum die er misschien meer van weet of er ervaring mee heeft?
Er staat wel dat ze schuw zijn, zijn bijna alle garnalen dat niet dan? Of zijn er ook duidelijk niet schuwe garnalen?
 

Terug
Bovenaan