Wat is er nieuw

electric blue ramirezi mannen of vrouwen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter maril
  • Startdatum Startdatum
M

maril

Guest
Zoalsde titel al zegt, an iemamd mij vertellen of deze ramirezi electric blue's mannen of vrouwen zijn? Ik heb ze gekocht als koppel maar ik ben een beetje bang dat het twee mannen zijn....

electric_blue_ramirezi2.jpg


electric_blue_ramirezi1.jpg


Als dit geen twee mannen zijn: Ze waren heel vredelievend tegen elkaar en toen wouden we ze terugzetten in een andere bak. In deze bak werden ze ineens heel vijandig naar elkaar. (kopstoten, beuken noem maar op) Wat kan dit betekenen?
 
De geslachtsherkenning bij natuurkleur M. ramirezi is al verre van eenvoudig.
In principe worden mannen gekenmerkt door verlening van de voorste (zwarte) rugvinstralen (de "antenne"), maar in de praktijk zijn die door de onderlinge gevechten bij veel mannen al afgebeten lang voordat ze volwassen zijn.
Als back-up kun je dan nog de kleur van de buik (paars-blauw bij mannen, rose-paars bij vrouwen, vooral in het baltskleed) gebruiken.

De "electric blue" is een kweekvorm met een afwijkende lichaamskleur. Bij kweekvormen zijn meestal meerdere kenmerken gewijzigd, zodat uit de lengte van de antenne weinig meer kan worden afgeleid. En de kleur van de buik kan bij een kleurvorm natuurlijk al helemaal geen onderscheidend kenmerk zijn.

Tel daar nog bij op dat je foto's niet heel duidelijk zijn, en je weet dat je weinig zekere antwoorden op je vraag mag verwachten.

Als ik dan toch een poging zou moeten doen: de rugvin van de bovenste vis lijkt me puntvormig verlengd zodat ik denk dat dat een man is; de rugvin van de onderste lijkt me eerder afgerond zodat ik meer aan een vrouw denk. In dat geval zou je inderdaad een koppel hebben.

De "agressie" die je noemt kan ook heel goed tussen een man en een vrouw optreden. Sowieso vormen beide een territorium, en bovendien wordt de geschiktheid van de partner vaak getoetst met milde gevechtjes (kopstoten, lippentrekken).

Maar als je duidelijkere foto's plaatst, kunnen wij je ook meer zinnigs melden.
 
Heel erg bedankt voor de info Paddy.K.1966! Helaas heb ik geen duidelijkere fotos. Zal morgen eens kijken wat ik nog kan maken. Maar super voor de uitgebreide uitleg. Wij hadden ook al het vermoeden dat de tweede zoiezo een man moest zijn. Deze is robuuster en groter met een grovere bouw. Maar dat zegt soms niks bij deze visjes.
 
Als ��n soort makkelijk is te sexen, zijn het ramirezi wel (met uitzondering van de travo die je ��ns in de paar jaar treft)

Hierop kun je enkele verschillen zien.

Enkele punten waar je op kunt letten zijn de rugvin (verlengde vinstralen), aarsvin, de roze buik en de borstvinnen. Het is nooit 100%, maar ik 99% van de gevallen zal dit kloppen 😉

ramirezi-1.jpg


Succes!
 
Inderdaad, het geslacht is over het algemeen wel makkelijk te herkennen. Mannen hebben vaak ook een bredere kop en vrouwen vaak een typische rondere bouw.

Ik denk dat gezien de bouw de bovenste ramirezi een man is.De ondrste denk ik een vrouw, weet het niet zeker. Misschien kan je van de onderste nog een foto van de zijkant nemen (zoals je bij de bovenste hebt gedaan)?

Zowel mannen als vrouwen kunnen met elkaar vechten. Niet elke man en vrouw die je bij elkaar plaatst is meteen ook een koppel.

Hoe groot is je aquarium?
 
ze zitten nu weer in een 1.05 bij 40 bij 55 aquarium maar omdat we wouden gaan kweken hadden we ze in een 60 30 30 gezet ik wacht even tot vriendinlief thuis is die heeft een betere camera op haar telefoon🙂 maar ik ga ze nog eens goed vergelijken
 
Toch is het helemaal niet altijd zo makkelijk als wel eens wordt gesteld. Zeker bij jonge dieren kun je op bepaalde kenmerken (nog) niet afgaan. Hoe groot zijn jouw diertjes?

~ Ivo
 
En welke kenmerken zou je niet op af kunnen gaan wanneer ze jong zijn Ivo?

Zelf heb ik nooit moeite gehad met de jonge dieren die ik had, daarmee snap ik niet helemaal waarom er gesuggereerd word dat het lastig zou kunnen zijn.
 
Zeker op de antenne all��n (!) zou ik niet te snel afgaan. Dit omdat de eerste vinstralen van volwassen vrouwen soms ook ietsje (!) langer zijn dan de rest van de vinstralen in de rugvin en vrouwtjes wat kleiner blijven. Is een wat kleiner diertje met iets verlengde vinstralen dan een jong mannetje waarbij de antenne nog moet doorontwikkelen, of een vrouwtje?

Een klein voorbeeldje. Links mannetje, rechts vrouwtje:
cvUtWv1uDze69_4ZXwPKDYTinpgGwfpE.jpeg

Op alleen de eerste vinstralen is niet af te gaan hier als je het mij vraagt.

In jouw afbeelding zijn alle kenmerken natuurlijk prachtig uitgewerkt, maar niet elk visje laat alle eigenschappen zo goed zien. Helemaal als je te maken hebt met belabberde kweek.

Nog een kenmerk dat ik wel eens genoemd zie worden op websites en fora, maar hier nog niet is de volgende. Vrouwtjes zouden in de eerste zwarte vlek op hun lijfje ��n of meerdere iriserende schubben hebben.

~ Ivo
 
Op 1 kenmerk afgaan is inderdaad niet wijs.
De irriserende vlekjes hoorde ik al jaren terug, maar heb er zelf nauwelijks op gelet of dat klopt.
 
nou even een update we zijn er over uit en inderdaad de bovenste was een mannetje en de onderste is een vrouwtje in ieder geval enorm bedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan