Wat is er nieuw

Elzenbladeren in aquarium

Mikyboy40

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2015
Hallo iedereen,

ik heb een vraagje. Ik ben eergisteren naar het bod geweest, heb daar een hele mooie en grote afgebroken tak gevonden, aantal kleine takken afgehaald met bladeren en vruchten eraan, omdat de hele tak veel te groot was voor mijn kleine aquarium van 60 cm. Hierin wil ik gaan experimenteren met een nieuwe inrichting met onder andere dus veel takken en bladeren.

Bij thuiskomst kwam ik erachter dat er naast de 'katjes' ook gewoon volgroeide 'vruchten' aanzaten, namelijk elzenproppen.:! Wel makkelijk meteen de boom kunnen determineren in ieder geval😉

De elzenproppen wil ik er sowieso in doen (wil er meerdere indoen, eerst flink heet water over een een weekje in water laten weken, zodat ik er toch een aantal in kan doen zonder dat de hardheid al te drastisch wordt verlaagd. Is dat een handig idee?

En dan de echte vraag nog: kunnen de bladeren en takken van elzen ook in het aquarium? Op internet kan ik daar vrij weinig over vinden helaas.

Niemand die het antwoord weet op deze vraag?😀

De proppen worden inderdaad ook wel bij garnalen gebruikt maar over de takken durf ik niks te zeggen en ook ik vindt er niet echt veel over.
Garnalen halen er voeding uit volgens mij en de jongen kunnen er mooi in schuilen.

Let er wel op, dat je het hebt over de zwarte els.
Ik weet nog dat er vroeger werd geadviseerd om niets van de witte els te gebruiken.

En takken zijn ideaal, ik gebruik ze vaak in mijn aquaria. De kleinste takjes zijn ook steeds enorm vertakt wat vele mogelijkheden geeft tot scaping.

Ik ken alleen maar de donker/zwarte els moet ik zeggen:sorry:

Elzenhout is een vrij zachte houtsoort. Ik denk dat het wel kan en dan moet je maar zien hoelang het stevig blijft. Zorg dat het hout volledig onder water staat. Want de plaatsen boven water zullen anders snel gaan schimmelen en dan verrotten. En inderdaad inweken totdat het zinkt en met kokend water afspoelen alvorens in het aquarium te plaatsen.

Controleer het hout ook op rotte zachte plekken. en snoei die er uit. Er blijft altijd risico aan verbonden wanneer je hout zomaar ergens vandaan haalt. Je weet niet of er een hond over heen heeft gepist of iets dergelijks.

Die witte Els heeft ook bruine proppen zag ik op Google. In dat geval heb ik hem misschien weleens gezien maar wist niet dat er verschillende waren.

Goed om te weten, wmat volgens mij was het inderdaad van de witte els, dus dan maar voor bij mijn emerse crypto's (die zijn dol op de sappen en stoffen die uit de balderen komen 😛). In ieder geval bedankt voor de antwoorden allemaal.

@colisa lalia dat is inderdaad een van de redenen geweest dat ik de takken heb meegenomen, o.dat ze zo mooi vertakt waren😀

@Rubz ik had idd al speciaal op gelet dat het niet in het bereik van honden lag, ben wat sat betreft vrij spastisch over wat ik in mijn aquarium stop. Wat betreft zachtheid van het hout, dat zie ik tegen die tijd wel weer😛, ik ben me pas net aan het bezighouden met hout uit 'het wild' dus is ook nog even aftasten welk hout ik fijn vind, maar goed om te weten dat t dus niet zolang meegaat als sommige andere houtsoorten.

ik gebruik meidoorn hout in 1 van mijn bakjes gaat prima dikke stukken verkleuren het water ook mooi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan