Wat is er nieuw

Emotions 100, nature at home (Chris94)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chris94
  • Startdatum Startdatum
C

Chris94

Guest
Goedendag allemaal,

Op 29-05-15 heb ik mijn Emotions 100 aquarium gekocht. Ik heb van te voren uitgezocht welke vissen ik wilde houden. Bij de zoektocht hiernaar kwam ik uit bij de maanvis. Aangezien deze ruimte nodig hebben, heb ik de Emotions 100 bak gekocht. Deze heeft een afmeting van 100 cm breed, 37 cm diep en 61 cm hoog.

Het aquarium heb ik dezelfde dag gevuld met bodembedekker. De witte steentjes (en een beetje roze, op dringend advies van de vriendin)zijn van te voren gewassen. Er zijn hoeken met zand gecre�erd en de rest is opgevuld met de steentjes. Als decoratie heb ik drie stukken hout gebruikt.

Het aquarium heeft tijdens mijn vakantie ingedraaid (drie weken). Na mijn terugkomst gelijk de planten erin gezet. Na een week heb ik drie maanvissen gekocht en vijf neontetras. Deze doen het tot op de dag van vandaag erg goed.

In de loop van de maanden heb ik het volgende vissen bestand opgebouwd.
- 3 maanvissen
- 10 neontetra's
- 1 garra panda
- 5 roodkopzalmen
- 3 bijlzalmen
- 2 sewellia spotted (wat is de Nederlandse naam???)

In augustus zaten er opeens heel veel torenslakjes in de bak (meegekomen met de planten). In de winkel gevraagd om een advies, ik hou niet zo van chemische middeltjes. De verkoper vertelde mij dat twee kogelvisjes uitkomst zouden bieden. Natuurlijk een beetje na�ef, maar toch zonder te googlen gekocht. De eerste dagen ging het goed. Na een aantal dagen waren de slakjes verdwenen en de vinnen van me maanvis ook 🙁.

Door dit forum en overige webpagina's ben ik erachter gekomen dat de kogelvissen andere vissen aanvallen bij te weinig eten. Hierop heb ik een bak van 50 cm breed, 30 cm diep en 30 cm hoog gekocht. De kogelvisjes daarin gedaan en gevoerd met torenslakjes (die ontstonden weer in de grote bak), en schildpaddenvoer. Helaas vond ik op een dag 1 van de 2 terug in de pomp. Niet veel later ook de tweede. Roken ze elkaar? Waarom zwemmen ze de pomp in?

Niet veel later zetten de maanvissen eitjes uit. Helaas is de broed hiervan mislukt. De maanvissen hebben tot vier keer aan toe eitjes afgezet. Een bewijs voor mij dat het met de water waardes wel okeey zit. Hier let ik verder niet op, en ga er maar vanuit dat dit goed is. Is dit na�ef of doen meerdere mensen het zo?

Momenteel zit er in het kleine aquarium water uit het grote, dit om eventuele maanvis eieren direct over te kunnen zetten. In het grote aquarium heb ik last van een enorme torenslakken plaag. Ik werk met een val. Deze zet ik 's nachts in de bak, 's morgens haal ik hem er vol uit. Dit word nacht 3....

Door jullie hulp hoop ik antwoord te krijgen op onderstaande vragen, en de bak de perfectioneren. Let niet op de achterwand. Deze moet opnieuw geplaatst worden en zit tegen de buitenzijde van het aquarium, word aan gewerkt dus 🙂

Vragen:
- Hoe krijg ik zo snel mogelijk ALLE torenslakken eruit
- Wat kan er in het algemeen verbeterd worden?
- Waarom lijkt het alsof de rode plant in de rechterhoek dode bladeren heeft?
- Wat is de naam van de rode plant?

Alle opmerkingen, kritiek en vragen zijn welkom 🙂

Wie kan mij vertellen hoe ik een afbeelding upload?

Chris941.jpg
[/img]

Dit is de bak in zijn huidige samenstelling.

Voor de slakkenplaag gastropex gebruikt. Helaas heeft de garra panda dat niet overleeft. Iemand anders ook slechte ervaringen met dit product? Of gebruiken jullie iets anders tegen de slakken?

Wat minder voeren en bij de schoonmaak verwijder ik het teveel aan slakken handmatig.
Er zijn wel slakkenvallen in de handel, waarin je een voedertabletje o.i.d. inlegt. De slakken kruipen erin en kunnen er dan niet meer uit.
Chemische middelen zou ik niet gebruiken.

groeten Albert

Bedankt voor de reactie. Chemische middelen hebben ook niet mijn voorkeur. Na twee maanden lang de slakken handmatig verwijderd te hebben, heb ik toch gekozen voor chemische middelen. Ik ben tevens in het bezit van een slakkenval. Deze werkt perfect maar de slakken worden niet minder.

Helaas nu toch de nadelen ingezien van chemische middelen. Voor mij dus de eerste en laatste keer.

Albert.K zei:
Wat minder voeren en bij de schoonmaak verwijder ik het teveel aan slakken handmatig.
Er zijn wel slakkenvallen in de handel, waarin je een voedertabletje o.i.d. inlegt. De slakken kruipen erin en kunnen er dan niet meer uit.
Chemische middelen zou ik niet gebruiken.

groeten Albert

Ik heb helaas een Corydoras verloren in de slakkenval. Voor mij dus geen optie meer. Heb nu Anentome Helena's ingezet om mijn poelslakkenplaag (hopelijk) te verminderen/te laten verdwijnen

Bij mij zit er heel soms een neontetra in. Gelukkig is deze er altijd snel uit te krijgen door de eenvoudige sluiting op de val. De val heb ik ondertussen niet meer nodig. Sinds een aantal dagen geen slakken meer.

Ik ga vanmiddag een poging doen om foto's te plaatsen. Vind het wel een heel onhandig systeem om foto's te plaatsen op het forum. Ik hoop dat jullie door de foto's een beter beeld krijgen van het aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan