Wat is er nieuw

En daar is de alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jimbeam
  • Startdatum Startdatum
J

Jimbeam

Guest
Beste Visvrienden,

Ik heb een Juwel hoekaquarium van (ik geloof) 180ltr.
Hier heb ik in het begin wat lg in gehad en dit goed kunnen bestrijden met easylife carbo en de easylife sporen.

Hierna heeft het aquarium jaren factastisch gedraaid eigenlijk zonder noemenswaardig onderhoud op hooguit eens in de maand een liter of 35 water verversen na en de planten met wat ruwe grepen snoeien.

De problemen ontstonden nadat het filter (wat eigenlijk ook jaren zonder omkijken of schoonmaken prima draaide) te verstopt zat en rond dezelfde tijd de Co2 op was wat een tijdje duurde voor ik het door had.

Omdat het aquarium zo lang perfect draaide was ik uiteraard niet alert op deze problemen voor ik zag dat hij hard achteruit kachelde.

Hierna heb ik het filter vervangen door een krachtiger filter en de Co2 fles gevuld.
Verder heb ik buiten wekelijks water verversen niks gedaan omdat het aquarium eerder prima draaide zonder kunstgrepen en ik bij voorkeur tijd zijn werk wou laten doen om het evenwicht weer te herstellen.

No such luck.

aqua1.JPG


IMG_3788.JPG
IMG_3794.JPG


Het begint langzaam aardig uit de klauwen te lopen dus ben ik begonnen met het toevoegen van Profito.
De nitraat en Po4 meten 0 maar dit was vroeger ook toen hij prima draaien en in balans was.


Ik lijk zo'n beetje alle mogelijke soorten alg te hebben.
Zeer taaie bruine draden.
Plukken groen die zich makkelijk later verwijderen.
Zwarte pluizige bollen (ook lastig los te krijgen van de basis waarop ze groeien.

In de bak zitten sinds jaar en dag vijf corydorassen, vijf kegevlekjes, een stuk of 8/9 (ze willen maar niet stil hangen) kardinaal tetras en één grote ancistrus.

Ik heb een vrij dikke bodem van fijn zand.

Bijgevoegd enkele foto's genomen met de telefoon voor een idee.

Alle raad en suggesties welkom.
 
Weet je alle waterwaarden ook? Je po4 en no3 moet geen 0 zijn want dat hebben planten echt nodig net als no3 en co2 en sporen. Wekelijks 10-15% verversen is ook aan te raden. heb je wat meer info nog over de verlichting en de verlichtingsduur?
 
Beste jessica,

Er zitten twee juwel lampjes boven (28w?), de verlichting brand tussen 11:00 en 21:00 uur.
Andere waardes weet ik niet.
Het Co2 bolletje is al weer maanden mooi lichtgroen, maar het lijkt geen effect te hebben op de alg...

Nog een toelichting, ik kom oorspronkelijk uit het zeewater, mijn reactie op alg is dan ook 'minder voeren', ik vraag me af of dat hier de juiste reactie is...
 
Nou ik weet niet wat je voert maar normaal voeren moet geen probleem zijn. Je hebt met een waarde van 0 po4 en no3 denk ik al een tekort te pakken en dan stagneert de groei. Ik zou zelf alle waarden op orde brengen en alle algen zoveel mogelijk met de hand weghalen en desnoods de bladeren met veel alg ook.
Ik ga juist beginnen met zeewater zoals je hier kan lezen en dat is inderdaad echt iets anders dus ik begrijp dat je tegen problemen aan kan lopen bij deze verandering.
Je hebt veel vrij makkelijke planten en vooral die moerasplanten willen graag iets van voeding in de bodem zoals een kleibol of voedingscapsule.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan