Wat is er nieuw

En de twijfel slaat weer toe...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Pffff, heb de bak nog steeds niet opgestart (gaat wel binnenkort gebeuren), maar nu slaat de twijfel toch weer toe.

Over de bodem en de achterwand.

De bodem had ik volledig bedacht van zand, maar nu denk ik toch weer dat ik beter hetzelfde grind als in mijn kleine aquarium had kunnen kiezen. Is Dennerle grind diamant zwart en dit grind is ook geschikt voor corydoras, maar slibt niet zo snel dicht als zand en het zweeft/drijft ook minder. Verder blijven de planten er beter in zitten en wortelen ze beter heb ik gehoord. Ik had er alleen helemaal niet meer aan gedacht dat dit grind ook een optie was en wist ook niet meer welk grind het precies was. Nu weet ik dit dus wel en twijfel ik of ik dus niet beter voor dit grind kan gaan.

De achterwand heb ik licht gehouden omdat ik bang was dat een zwarte achterwand te donker zou worden en een ancistrus (en volgens een kennis ook de corydoras panda) komt ook beter uit op een lichte achterwand, maar veel andere vissen, het lichte stuk hout en misschien ook wel planten komen juist beter uit op een donkere achterwand. Zou het theoretisch nog kunnen veranderen, maar een nieuwe achterwand is weer erg duur en ook lastig om de huidige te verwijderen en een nieuwe te plaatsen.

Kunnen jullie mijn twijfel wegnemen?

Haha, was het maar zo makkelijk John.

Kon het proberen natuurlijk 😉
Heb je een recente foto van je bak?

Had zelf ook eerst van dat Dennerle grind in de bak maar juist veranderd voor zand.
Voor bodembewoners veel idealer ook al is dat van Dennerle afgerond.
Met zand kunnen ze echt mooi in de bodem roefelen bv.
Planten hebben net wat meer tijd nodig tot het wortelstelsel zich echt goed vast heeft gemaakt in zand maar lijkt me niet zo'n probleem toch?

Ik wilde sowieso een zandstrandje/paadje van licht zand voor de corydoras en dan daarnaast zwart zand van de Hornbach. Maar nu twijfel ik dus om dat zwarte zand te vervangen door het zwarte afgeronde grind van Dennerle. Hier kunnen cory's hun baardharen toch ook niet op beschadigen? Staat ook in de omschrijving dat het geschikt is voor bodembewoners.

Maar twijfel eigenlijk nog meer over de achterwand, lees nu ook overal dat zwart beter is voor de vissen en dat het meer diepte creert dan een lichte achterwand. Heb in mijn kleine bakje ook beide donker en dat staat toch eigenlijk wel heel mooi. Werd ook nog aangeraden door de medewerker van Romberg, maar ik had in mijn hoofd dat een lichte achterwand mooier was. Maar nu twijfel ik daar dus erg aan...

Een foto kan ik wel maken, maar het is alleen nog maar een beginlaag zand, de achterwand en een stuk spiderwood.

Nieuwe bak:

zAXlVeJm2qhApUh9yBNeM4dsxEioCm4a.jpeg

Huidige bakje:

zAXlVeJm2qhApUh9yBNeM4dsxEioCm4a.jpeg

Als je er hoge planten er voor zet, zie je al minder.
Daar maak jij je toch niet druk om?

Dan had ik net zo goed niet zo'n dure achterwand kunnen nemen, denk dat ik achteraf gewoon toch beter voor de zwarte had kunnen kiezen, de Juwel Stone Granite.

Het hornbach zand , hier in donkerbruin. Bevalt prima.

Achterwand is vooral een smaak kwestie met de tijd zal ie , iets, donker worden je kan hem ook nog laten begroeien. In een plantenbak wordt er , in mijn ogen, vaak veel te ingewikkeld gedaan over een achterwand. Ik zou hem dan wel donker houden maar eigenlijk is zelfs een beetje zwarte verf vaak ruim voldoende.

Dus jij had wel een donkere/zwarte achterwand genomen, ook in combinatie met een donkere bodem?

Jazeker, mijn eigen bakkie heeft zelfs helemaal geen achterwand vooral om hij erg ondiep is. Ik heb de achter en zijkant gewoon zwart geschilderd.

Als de wanden donker houdt creer je je de optische illusie van meer diepte. En je planten. �knallen� er meer uit. Maar natuurlijk si het ook een kwestie van smaak.

Mijn aquarium is 35 cm diep, maar vind een achterwand wel heel mooi en het motief geeft ook het idee van meer diepte. Zou dan eerder kiezen voor een zwarte plaat, dan kan je het makkelijker veranderen als je het toch weer anders wilt. Maar ik ga toch voor een achterwand, vinden de garnaaltjes ook leuk/fijn.

Helaas is de simpele en goedkope achterwand die ze altijd hadden er niet meer, nu alleen nog maar de dure en die lelijke STR van Juwel (sorry voor degene die deze achterwand hebben, maar ik vind hem echt niet mooi). Heb die niet meer te krijgen achterwand nog wel in mijn kleine aquarium, maar daar heb ik natuurlijk in mijn grote aquarium lang niet genoeg aan.

Dat laatste dat jij zegt klopt, dan is het contrast hoger en daarom twijfel ik nu ook weer zo.

Als je de door jouw gekozen achterwand het mooiste vind maar te licht, kun je die dan niet iets donkerder maken... dan heb je en je donkerdere achterkant en je behoud je dure aangeschafte achterwand (dat rijmt ook nog en het is nog niet eens sinterklaas ;)) Ik zat te denken aan een spuitbus, dit is het makkelijkste lijkt mij...

Ik zou het zo laten hoor,ziet er straks ingericht ook gewoon mooi uit.
Anders kan je eventueel Black Molly's nemen,steken helemaal duidelijk af! 😉

@smidsy: wat voor spuitbus dan? Ben aan het proberen om de achterwand bij Romberg om te ruilen, wacht nog op reactie. Ook omdat er rare cirkels op de ruiten zitten die ik er niet af krijg, dus wil sowieso de garantie raadplegen.

@Seabait: zie de reactie op smidsy. Vind het kleine bakje toch veel mooier, steekt alles beter bij af. Ben niet van de black molly's en die zijn ook veel te druk voor de rest van het vissenbestand. 😛

Je kan ook gewoon wat bruine verf pakken en de achterwand kwasten,zet je daarna de boel in de epoxy voor bescherming om te voorkomen dat er na verloop van tijd verf gaat loslaten.

Hoe gaat dit dan precies Seabait en wat voor verf zou ik dan moeten gebruiken? Ken epoxy niet, moet dat dan eerst weer goed drogen en is dat niet schadelijk voor je gezondheid? Met name voor mijn dochter...

Verf maakt niet zoveel uit,kan op waterbasis zijn bv
Epoxy is wel chemisch en kan je het beste verwerken als je dochter niet in de buurt is,droogt wel snel op en is dan geurloos.
Verder 100% veilig voor alles wat in je aquarium gaat komen.

Zal me daar eens in verdiepen als ze me bij Romberg niet tegemoet willen komen.

Susanne zei:
Hoe gaat dit dan precies Seabait en wat voor verf zou ik dan moeten gebruiken? Ken epoxy niet, moet dat dan eerst weer goed drogen en is dat niet schadelijk voor je gezondheid? Met name voor mijn dochter...

DAt doe je toch niet binnen? Moet je buiten doen.

Dan daar 2 dagen laten drogen-uitharden.

Ga hem niet 2 dagen buiten laten staan, dan is hij geheid weg de volgende dag (hebben geen afgesloten tuin buiten het zicht van anderen). Bovendien komt het slechte weer er aan, lijkt me niet goed/handig om hem met slecht weer buiten te hebben.

Nee, nou begin ik ook te twijfelen,of dat wel goed is.

Dan maar beter binnen doen.

Misschien kan ik je twijfel wegnemen. Al geruime tijd de diamantzwarte bodem van dennerle en de corys wroeten er hier vrolijk op los, allemaal nog met de normale baarddraden en geen zichtbare beschadigingen. Ook een vrij lichte achterwand, maar een beetje bealgt is dan ook helemaal niet storend. Heb er de hyphessobrycon rosaceus (rosytetra) in de bak zwemmen en deze steken er mooi tegen af. In mijn topic is wel een foto te vinden, zowel met als zonder water en met als zonder grind.

De bodem wordt dan waarschijnlijk inderdaad toch die van Dennerle, maar ik blijf een zwarte achterwand het mooiste vinden. Mijn achterwand is ook nog een stuk lichter dan die van jou.

Jouw grind lijkt trouwens grover dan dat van mij, maar zal wel maar zo lijken. Of heb jij ander grind van Dennerle? Hoeveel mm is die van jou?

Hoop op een (positieve) reactie van Romberg en dan ik dan toch de achterwand krijg die ik het liefste wil hebben.

Ik heb afgeronde korrels van zo'n 1 a 2 mm.
Ik hoop met je me voor de andere achtergrond :thumbs:
Heb je trouwens al gekeken hoe de achterwand kleurt met water? mogelijk wordt deze dan nog iets donkerder en is hij dan wel goed.

Killerfish zei:
Ik heb afgeronde korrels van zo'n 1 a 2 mm.
Ik hoop met je me voor de andere achtergrond :thumbs:
Heb je trouwens al gekeken hoe de achterwand kleurt met water? mogelijk wordt deze dan nog iets donkerder en is hij dan wel goed.

Dat is wel hetzelfde grind, grappig dat het in jouw bak grover lijkt dan in de mijne. Nee, daar heb ik nog niet naar gekeken, maar vind het bij nader inzien toch echt te licht.

tis soms toch lastig zien op de foto 😀

Weet je al wanneer je hier mee bezig wilt? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig en het begint nu ook wel te jeuken om er hier zelf mee aan de slag te gaan. Evt kun je de schotjes verlijmen met de bodem, zodat ze goed blijven zitten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan