Wat is er nieuw

En er is er weer 1 ingestonken (vissenkom) :(

• Onderwerp starter Onderwerp starter roym
  • Startdatum Startdatum

roym

Active member
Lid geworden
30 april 2014
Goedemorgen allemaal,

Zoals wel meerdere mensen hier ben ik er helaas ook ingestonken, wij hadden voor de kinderen een vissenkom (20x20x40) gehaald met 2 sluierstaarten bij de intratuin.

1 van de sluierstaarten is al helaas overleden en mijn vriendin heeft er een goudvis bijgehaald.

Zoals jullie kunnen begrijpen neem ik nu mijn verantwoordelijkheid en wil ik de vissen een goed onderkomen geven. Nou rijst hier alleen het probleem dat ik alleen ruimte heb voor een 80cm bak en ik heb begrepen dat een 100cm bak al eigenlijk minimaal is.

Is het verstandig om te beginnen met een Jewel Rio 125 (81x36x50) waar de twee vissen komende jaren kunnen leven? We willen met een paar jaar verhuizen en dan kunnen we wel meer ruimte cre�ren.

Is dit plan al bij voorbaat kansloos en moet ik gaan zoeken naar een ander onderkomen voor de vissen of kunnen ze hier komende jaren blij in vertoeven?

Met vriendelijke groet,

Roy van der Meij

Ik kan je vragen niet beantwoorden, heb de ballen verstand van goudvissen/sluierstaarten. Al begon mijn hobby ook met 2 goudvisjes in een wandelendetakken-bak :stom:

Dus wacht maar even op reacties van de experts 😉

Maar wat mij betreft verdien je nu al een :thumbs:

Welkom,Roy op het AF.

Nou,ingestonken?
Onwetendheid,noemen we dat.

Vissen kunnen daar niet in, zelfs 80 cm is te klein.
Deze vissen groeien vrij snel,he.
Zou ze terug brengen, en zet er garnalen in.

Ik vind het schande van mijzelf dat ik er niet eerder naar heb gekeken, maar vind het nog veel erger dat ze me dit gewoon in de winkel verkocht hebben.
Denk je niet dat als ik ze terug breng naar de winkel (wat misschien niet kan omdat we ze al 3 weken hebben) dat ze dan alsnog naar iemand toegaan waarbij ze in een te kleine kom worden geplaatst?

Vandaar dat ik liever zelf een onderkomen aanbied aan ze.

Echt heel super dat je verantwoordelijkheid neemt voor de vissen en ze een groter onderkomen wil geven!

Helaas is een Rio niet groot genoeg voor een sluierstaart en een goudvis, al helemaal niet als dit hun huisje wordt voor de komende jaren.

Een goudvis is sowieso beter af in een grote vijver, dan kan hij uitgroeien tot een mooie goudvis van 20-30cm 😉

Ook de sluierstaart kan evt ook in een vijver of in een groot aquarium.
100cm wordt inderdaad vaak aangegeven als minimum, maar als je bekijkt hoe groot de meeste sluiers kunnen worden is een minimum van 120cm eigenlijk meer op zn plaats. In een meterbak kan een sluierstaart van 20cm toch amper lekker rondzwemmen. En die 20cm kunnen ze in 1 a 2 jaar tijd al bereiken met goede verzorging.

Edit, ik zou inderdaad zelf een onderkomen voor ze zoeken, als je ze terug brengt naar het tuincentrum zwemmen ze binnen een paar dagen bij iemand anders in een vissenkom/klein aquarium.

Maar in een Rio 125 kun je trouwens wel leuke tropische visjes of subtropische vissen doen 😉

roym zei:
Denk je niet dat als ik ze terug breng naar de winkel (wat misschien niet kan omdat we ze al 3 weken hebben) dat ze dan alsnog naar iemand toegaan waarbij ze in een te kleine kom worden geplaatst?

Vandaar dat ik liever zelf een onderkomen aanbied aan ze.

Dat is inderdaad het dilemma..
Het beste is natuurlijk zoeken naar een vijver/aquariumhouder die wel in staat is optimale opvang te bieden..
En in de tussentijd dit bakkie vervangen door iets groters, heb je wat meer tijd om een geschikt adres te vinden.

Je zou ze in de tussentijd in een curverbak kunnen doen, je hebt curverbakken waar behoorlijk wat liters in kunnen en als je dan een goed tehuis hebt gevonden voor je vissen kun je er speelgoed in opbergen 😀

Zit er trouwens wel een filter in? want dat is echt wel nodig bij sluierstaarten...

Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal.

Het is heel jammer maar ik moet jullie gelijk geven.
Ik zal nu gaan voor een 80cm bak en opzoek gaan naar een nieuw onderkomen voor ze.

Goede les voor mij, en een goede les voor mijn kids.
Zodra je iets met dieren doet, eerst inlezen en daarna pas aankopen doen.

Ik heb op dit moment geen filter in die kleine bak, vandaar om de dag 30% tot 50% verversen.
Er zit zelfs grove grint in wat ik vandaag ga vervangen voor zand.

Zand kan je er beter uit laten.

Makkelijker schoonmaken.

Kijk op Marktplaats. vul je postcode in.
Heb je ze meestal compleet met filter.

Hoe bedoel je zand kan je er beter uit laten?
Ik dacht juist te lezen dat sluierstaarten graag willen vroeten en daardoor beter zand kan gebruiken ipv grind omdat grind scherp kan zijn en dus onprettig?

Ik wilde ook zand gaan gebruiken voor de nog aan te schaffen aquarium juist om die redenen.

Met betrekking tot het niet terugbrengen omdat ze dan bij iemand anders in de vissenkom belanden.

Ik zie het juist andersom daarbij.

Situatie A: Je zoekt zelf een goed adres met bijvoorbeeld een vijver. Je sluier en goudvis krijgen een goed leven en kunnen groeien. Het tuincentrum denkt 'leuk weer twee verkocht, gaat best lekker met de verkoop van goudvissen!' en bestelt weer een paar nieuwen. En ja..die komen in vissenkommen terecht.

Situatie B: Je gaat terug met de twee vissen en spreekt de manager aan op het beter opleiden van het personeel mbt wat ze zomaar mee mogen geven van (goud)vissen. Ja er bestaat een kans dat je goudvis en sluier nu alsnog in een vissenkom komen, maar in tegenstelling tot situatie A - WEET het tuincentrum het wel.

Black Kiwi zei:
Met betrekking tot het niet terugbrengen omdat ze dan bij iemand anders in de vissenkom belanden.

Ik zie het juist andersom daarbij.

Situatie A: Je zoekt zelf een goed adres met bijvoorbeeld een vijver. Je sluier en goudvis krijgen een goed leven en kunnen groeien. Het tuincentrum denkt 'leuk weer twee verkocht, gaat best lekker met de verkoop van goudvissen!' en bestelt weer een paar nieuwen. En ja..die komen in vissenkommen terecht.

Situatie B: Je gaat terug met de twee vissen en spreekt de manager aan op het beter opleiden van het personeel mbt wat ze zomaar mee mogen geven van (goud)vissen. Ja er bestaat een kans dat je goudvis en sluier nu alsnog in een vissenkom komen, maar in tegenstelling tot situatie A - WEET het tuincentrum het wel.

Ik ga zeer zeker nog wel even naar de intratuin om dit aan te kaarten, maar aangezien ze heel veel kommen/bakken hebben zonder filter en/of pomp ben ik bang dat het weinig uit gaat maken. Vandaar ook dat ik ze niet terug wil brengen, kan ik in ieder geval deze twee nog een beter leven geven

Totdat je een filter hebt zou ik ieder dag even water 30-50% water verversen 😉

Zand lijkt mij een goed idee, ook omdat je dat dan straks ook in het aquarium wilt gebruiken.
Sluiers zullen inderdaad blij zijn met wat zand om in te struinen, het hoeft niet eens een dikke laag te zijn, ik
heb zelf ook maar een dun laagje zand in mijn sluierbak.

Het verhaal van Black Kiwi zit wat in, maar ik denk dat die manager en zn personeel zich er weinig van aantrekken...
Goudvissen in vissenkommen verkopen immers heel erg goed. Wel zou je natuurlijk naar het tuincentrum kunnen gaan om je zegje
even te doen 😉

Miss-Poodle zei:
Het verhaal van Black Kiwi zit wat in, maar ik denk dat die manager en zn personeel zich er weinig van aantrekken...
Goudvissen in vissenkommen verkopen immers heel erg goed. Wel zou je natuurlijk naar het tuincentrum kunnen gaan om je zegje
even te doen 😉
Tja een tuincentrum bestaat maar voor 1 doel: geld verdienen. En als het product 'goudvis' en 'vissenkom' goed verkoopt dan wordt het lastig om daar iets tegen te doen.

Maar zonder feedback van ontevreden klanten gaan ze al helemaal niets wijzigen. De oplossing die de topicstarter benoemd vind ik ook een nette oplossing.

ps: onze plaatselijke Intratuin heeft ook 4 meter schap vol met ronde vissenkommen. Enkele daarvan slechts ten grootte van een ruim bierglas...pff

Bedankt voor de hint Bertus, maar een nieuwe kopen vind ik niet zo erg.

Zou je nog terug willen komen op de zand kwestie, ben wel erg benieuwd waarom je dat niet zou doen?

Betreft de nieuwe aquarium zat ik aan de volgende inhoud te denken.
- Filterzand
- Achtergrond planten:
- Cryptocoryne tropica
- Elodea densa
- Lobelia cardinalis
- voorgrond planten:
- mosbol op een klein stukje hout
- Anubias nana

Of is het verstandiger om daar een nieuw topic voor te openen?

Voor deze vraag,naar de goudvisliefhebbers.
Ik heb ze zelf niet.

Waarom er geen zand in een goudvisaquarium wordt gedaan:
Sluiers en goudvissen poepen heeeeeeel veel, als niks op de bodem ligt kun je de bodem dan makkelijker
schoonmaken. Ook kan het weglaten van een bodem een manier zijn om extra liters te winnen.

Echter grondelen sluiers en goudvissen heel graag op zoek naar voedsel, en dat grondelen doen ze ook
wel een beetje als er geen bodem in de bak zit, maar de vissen lijken dan toch eerder verveeld.

Persoonlijk vind ik een bodem ook mooier staan, maar dat is een kwestie van smaak.

Sluiers en goudvissen kunnen plant-slopers zijn, ik zou dus kiezen voor sterke planten als: Java-varen en anubias.
Belgisch groen blijven de meeste sluiers ook wel vanaf en crypo's dacht ik ook wel. Mosbol is ook een goed idee.

Bertus zei:
Voor deze vraag,naar de goudvisliefhebbers.
Ik heb ze zelf niet.
Volgens je handtekening, zou je het antwoord nu op gaan zoeken toch? 😀

Ja,inderdaad,Maar ANN was er net,Met artemea vraag.dus geen tijd om te zoeken. hahahahahha

Miss-Poodle zei:
Waarom er geen zand in een goudvisaquarium wordt gedaan:
Sluiers en goudvissen poepen heeeeeeel veel, als niks op de bodem ligt kun je de bodem dan makkelijker
schoonmaken. Ook kan het weglaten van een bodem een manier zijn om extra liters te winnen.

Echter grondelen sluiers en goudvissen heel graag op zoek naar voedsel, en dat grondelen doen ze ook
wel een beetje als er geen bodem in de bak zit, maar de vissen lijken dan toch eerder verveeld.

Persoonlijk vind ik een bodem ook mooier staan, maar dat is een kwestie van smaak.

Sluiers en goudvissen kunnen plant-slopers zijn, ik zou dus kiezen voor sterke planten als: Java-varen en anubias.
Belgisch groen blijven de meeste sluiers ook wel vanaf en crypo's dacht ik ook wel. Mosbol is ook een goed idee.

Oke, zoals ik het zie dus klein laagje zand, waarbij ik ook een stofzuigertje moet kopen om de boel schoon te houden.
Vind het zelf ook mooier en wil niet dat de vissen zich vervelen.

Java-varen en anubias had ik ook gezien bij de makkelijke planten topic, wel zo handig voor een beginneling zoals ik.

Is 3 achtergrond planten en 2 voorgrond planten een goede verhouding?
Ook rekening houdend met de ruimte die de vissen nodig hebben natuurlijk.

Nog even snel ook een andere vraag.
Wat ik gelezen heb is dat je normaal gesproken een nieuwe aquarium 4 a 5 weken laat rijpen zodat er een goede balans in het water komt.
Nu zit ik natuurlijk met het probleem dat deze twee zielige vissen veels te krap zitten.

Is het in mijn geval handig om ze zo snel mogelijk in de nieuwe aquarium te zetten en de komende 4 weken elke dag 30% water te verversen om de nitriet piek op te vangen?

roym zei:
Oke, zoals ik het zie dus klein laagje zand, waarbij ik ook een stofzuigertje moet kopen om de boel schoon te houden.

Beetje omwoelen met je hand en dan met een slangetje erboven zwabberen voldoet..
Met een stofzuiger zuig je tenslotte ook het zand op.

kellemes zei:
roym zei:

Beetje omwoelen met je hand en dan met een slangetje erboven zwabberen voldoet..
Met een stofzuiger zuig je tenslotte ook het zand op.

Oe dat is ook wel slim 🙂

Nee hoor, ik gebruik ook een stofzuiger bij mijn sluierbak met zandbodem. Je moet er even handig in worden. 🙂

Zolang je de sluiers hebt zou ik gaan voor bijv. 2 java-varens en een anubias en dan bijv. 2 mosbollen.
(en dan ga ik uit van al een redelijk formaat javavaren en anubias)

Javavaren en anubias staan het liefst met hun wortels boven de grond, dus die kan je gemakkelijk op
wat hout of een steen binden (wortelstok met visdraad vastbinden). Planten die je in de bodem moet zetten heeft
niet zoveel zin als je een dunne bodem neemt 😉

Ik zou inderdaad de visjes gelijk overzetten in de nieuwe bak, aangezien ze zo klein zitten nu.
En dan, zoals je zelf al zegt, elke dag 30-50% water verversen.
Ik weet niet wat voor filter er bij het aquarium komt, maar een binnenfilter kan de bak nu nog wel schoonhouden met
een klein sluiertje en goudvisje. Maar als hun groter worden is een binnenfilter niet meer genoeg, die kan de bak dan niet
meer schoonhouden.

Maar goed ik ga er van uit dat de visjes dan wel weg zijn 😉

Fijn om je, je verantwoordelijkheid neemt. Maar wil je eigenlijk wel aan een aquarium beginnen? Of is het meer uit schuldgevoel naar de visjes toe? Zeker sluiers vragen veel onderhoud wat betreft water verversen.

Als het meer uit schuldgevoel is zou ik niet allemaal kosten gaan maken en straks misschien met tegenzin een aquarium hebben. Dan kan je beter de visjes bij iemand ij een vijver zetten Ik heb het idee dat goudvissen het ook fijner vinden in een vijver dan in een aquarium maar dat kan aan mij liggen. 😉

Ontzettend bedankt allemaal, dan ga ik nu op aquarium jacht en daarna iemand zoeken die de ruimte heeft voor de vissen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Botia zei:
Fijn om je, je verantwoordelijkheid neemt. Maar wil je eigenlijk wel aan een aquarium beginnen? Of is het meer uit schuldgevoel naar de visjes toe? Zeker sluiers vragen veel onderhoud wat betreft water verversen.

Als het meer uit schuldgevoel is zou ik niet allemaal kosten gaan maken en straks misschien met tegenzin een aquarium hebben. Dan kan je beter de visjes bij iemand ij een vijver zetten Ik heb het idee dat goudvissen het ook fijner vinden in een vijver dan in een aquarium maar dat kan aan mij liggen. 😉

Het was in eerste instantie niet de bedoeling om gelijk aan een aquarium te beginnen, maar moet eerlijk bekennen dat het aqua virus aardig is toegeslagen.
Ben daarom ook al een paar dagen bezig met informatie inwinnen e.d.

Ik heb aquariums altijd al mooi gevonden, maar het was er nooit echt van toe gekomen.

voor een idee hoe groot ze worden er staan wat leuke foto's in het topic voor en na fototo's sluierstaarten. Heb er vanavond nog wat foto's van mijn eigen visjes gepost!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan