En nog een LED vraag...

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,273
Locatie
Assen
Mijn bedoeling is om de 2 x 24 watt Highlite's van mijn Lido te gaan vervangen door led. Even vlot rekenend heb ik dan (op basis van +/- 80 lumen per watt) 3840 lumen nodig. Kijkend naar het topic van Tharealmb reken ik dat dan terug naar 75% effici�ntie (ik heb 1 reflector op de voorste buis) en dan kom ik op 2880 lumen.

Nu ben ik ook even aan het kijken geweest bij DX en Banggood, maar ik loop vooral tegen het type led aan. Wanneer ik uitga van 5050 of 5630 dan zie ik enorme verschillen in lumen per ledstrip genoemd worden. Zijn dit dan de totale lumen voor de strip en kan ik dit gewoon delen door het aantal leds dat op zo'n strip van 5 meter zit?

En als tweede punt: Wanneer ik de TC420 ga gebruiken, moet ik er dan nog een aparte led-driver bij hebben, of sluit ik de strips rechtstreeks op de TC420 aan?
 
Een led van het type 5360 geeft meer licht dan eentje van 5050. Je hebt echter ook nog verschillen in het aantal LED's per meter.

Een led strip 5050 met 120Leds/m kan zo bijvoorbeeld toch "bijna" evenveel licht geven als een strip 5630 met maar 30 Leds/meter.

Meestal geven deze webshops hun specificaties ( A, wattage, Lumen,...) voor de strip van 5m in z'n geheel. Stel dat er staat dat het om een strip van 50Watt gaat, kan je dit herrekenen naar de lengte die je effectief gaat gebruiken.

Bij de TC420 heb je enkel nog een aparte voiding nodig. De strips worden rechtstreeks op deze controller aangesloten. Je dient bij het kopen van een voiding enkel goed te controleren of deze krachting genoeg is voor de meters LED die je gaan hangen. Even alles optellen dus en een voeding pakken die liefst nog wat sterker is.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met de maximale stroomsterkte die de TC420 kan sturen (MAX 20A - 240 Watt in totaal dacht ik )

Hieronder een heel interessant artikeltje op aquaforum...

Link naar artikel over LED's
 
Dankjewel! Dat andere topic had ik uiteraard tot in detail uitgespit, maar daar werd het me dus niet 100% duidelijk hoe het zat met die driver.
 
Terug
Bovenaan