Wat is er nieuw

En nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yv0nne
  • Startdatum Startdatum
Y

Yv0nne

Guest
De testen zijn gedaan en hebben de waardes

Ph 7,5
Kh 6 druppels op deze test zou het 6/8 druppels moeten hebben
Gh 6 druppels moet op deze test tussen 8/12 zijn, is dus net te laag.
Nh3/Nh4 0
No2 0
No3 0
Po4 0

Dus No3 en Po4 is te laag.
Heb ik dan aan plantenvoeding toevoegen genoeg? Om mijn algjes te laten verdwijnen?
Zo ja, welke heb ik dan nodig?
We voegen nu alleen de easylife easycarbo toe.

In de meeste plantenvoeding zit geen nitraat of fosfaat tenzij je de All in One koopt. Je kan dus de All in one gebruiken of je koopt naast de plantenvoeding nitraat en fosfaat erbij.
Het goedkoopste is denk ik de poeders bij aquariumbemesting.nl

Ik wil het liefst zo min mogelijk middeltjes toevoegen. Dit omdat ik dit in mijn andere bak nooit gedaan heb en alles het super deed.
Doordat ik nu algjes zie komen ben ik het water gaan verversen en weer en weer.... ben hier dus nu mee gestopt.

Kan het daardoor komen dat de nitraat en de fosfaat laag zijn?
Want dan is het geduld hebben en dan worden ze vanzelf hoger, toch?

Te laag is toch niet schadelijk voor mijn visjes

Doordat ik nu algjes zie komen ben ik het water gaan verversen en weer en weer....
Ligt er een beetje aan in welke frequentie, beter om dit op vaste momenten in de week te doen, anders geef je toevoegingen mee aan het water welke even later weer worden weggespoeld.

Ik deed als het licht aan ging 1emmer water eruit en daarna de carbo en een nieuwe emmer erin elke dag.
Met het idee alg is vies water. Carbo gaat me helpen.
Jullie zullen me misschien uitlachen, maar omdat ik me oude bak als voorbeeld had wist ik ook niet beter, daar ging niet eens carbo in. Enkel teste ik nitriet om de 14 dagen en om de 2 maanden ong. ververste ik een deel water.

Dagelijks een carbo toevoeging wordt vaker gedaan dit meer als onderhoud, maar door steeds weer schoonwater toe te voegen krijg je lastiger een stabiliteit, dus beter eens in de week een deel afhankelijk van de water belasting, dan krijgen de No3 en de PO4 ook een kans om toe te nemen en de planten om dat op te nemen.

Uitlachen doen we niet zo gauw hoor, velen hier zitten nog in een leer traject of leren na jaren nog steeds dingen bij.

Hoeveel voeding nodig is hangt af van de hoeveelheid planten en de hoeveelheid licht. Met veel licht zal de vraag groter zijn namelijk dan bij weinig licht.
In de regel hebben veel 60cm bakjes met 15W genoeg aan wat plantenvoeding maar met meer licht is vaak meer nodig omdat de vraag groter zal zijn naar voeding. Elke bak is dus eigenlijk weer anders.

Alleen carbo toevoegen is zinloos.
Als je zo weinig licht hebt dat planten toe kunnen met de micro elementen uit je kraanwater dan kunnen ze ook zonder carbo.
Carbo is geen alg bestrijdings middel maar zorgt voor koolstof en dat is een van de hoofdbestandelen van het hele planten voeding systeem.

Je voert je vissen toch ook waarom de planten dan niet?

Plantenvoeding zal je altijd nodig hebben, hoe je dat doet is een keuze, een merk waar alles inzit of losse voedingsstoffen welke je kan aanpassen naar behoefte van de planten, evenals dagelijks wekelijks of 2 x per week.

Alleen carbo toevoegen is zinloos.
Als je zo weinig licht hebt dat planten toe kunnen met de micro elementen uit je kraanwater dan kunnen ze ook zonder carbo.
Carbo is geen alg bestrijdings middel maar zorgt voor koolstof en dat is een van de hoofdbestandelen van het hele planten voeding systeem.

Je voert je vissen toch ook waarom de planten dan niet?

Tja... gelijk heb je. Nog niet zo bekeken

We hebben een Rio 240 met standaard led day en nature light

Probleem gaan we nu verhelpen met fosfo, nitro, en profito en carbo.

We hebben een Rio 240 met standaard led day en nature light

Probleem gaan we nu verhelpen met fosfo, nitro, en profito en carbo.
Profito en carbo goed plan.
Nitro en fosfo die flessen maak je zelf veel goedkoper met kalium fosfaat en kalium nitraat. Met als bonus ook nog aardig wat kalium.

Ik had nog een vraag
Wanneer voeg je alles toe? Kan alles te gelijk?

We hebben gister toen het licht aan ging de Carbo erbij gedaan en 2 uur later de fosfo, nitro en profito.

Tussen Profito en Fosfo toevoegen kun je beter een paar uur tussen laten. Het fosfaat kan anders met het ijzer in Profito een neerslag vormen resulterend in een witte waas. Welke overige de volgende dag weg zal trekken. Dit staat niet op de verpakking maar is ook het advies wat Easy-Life zelf geeft.

Ik zie dat een 500 ml fles fosfo 8.45 kost.
Voor dat geld kun je zelf ruim 60 liter van deze zelfde concentratie maken.
Voor nitro geld ook een soortgelijk verhaal.

Ik had nog een vraag
Wanneer voeg je alles toe? Kan alles te gelijk?

We hebben gister toen het licht aan ging de Carbo erbij gedaan en 2 uur later de fosfo, nitro en profito.
Zelf doe ik dit als volgt. Dag 1 voeg ik hoofdbemesting en ferro (ijzer). toe. Dag 2 hoofdbemesting aangevuld met nitro en fosfo. Dan weer dag 1 etc.etc.

Tussen Profito en Fosfo toevoegen kun je beter een paar uur tussen laten. Het fosfaat kan anders met het ijzer in Profito een neerslag vormen resulterend in een witte waas. Welke overige de volgende dag weg zal trekken. Dit staat niet op de verpakking maar is ook het advies wat Easy-Life zelf geeft.
Hoeveel uur zou ik er dan tussen moeten laten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe dat dus andersom omdat macro's stabieler zijn dan FE
Als dan het licht aangaat zit het er nog maar net in.

Misschien overbodig maar jadat is mijn idee.

In de meeste plantenvoeding zit geen nitraat of fosfaat tenzij je de All in One koopt. Je kan dus de All in one gebruiken of je koopt naast de plantenvoeding nitraat en fosfaat erbij.
Het goedkoopste is denk ik de poeders bij aquariumbemesting.nl
Is er een verschil tussen poeders van EI en van aquariumbemesting.nl ?
Zoja welke is dan best aan te bevelen ?

Is denk ik iets wat wel hier en daar genoemd word maar een appart topic is wel een idee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan