En wat is dit nu weer


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hoi,
Bij de wekelijkske schoonmaak woel ik met de hand mijn bodem wat om.
Vandaag kwamen er op 1 plek zwarte vlekken tevoorschijn.

Stuk kunnen afhevelen, ziet er zo uit. Stinkt ook.
in de bak:
dNSDX88.png

uit de bak:
AKZINfn.png



Bak draait sinds november. Is in de hoek waar het zand het dikst ligt. Heb er 2 amazonezwaardplanten staan waar wekelijks een voedingstabletje bij de wortels gaat. weet niet of dat er mee te maken kan hebben.

Rot? maar dat lijkt mij snel?

Alvast bedankt!
 
hey,
had al een vermoeden maar hoopte ergens op een ander antwoord :(
ik gebruik sera florenette en het is idd fijn zand. (jbl sansibar white).
Wat doe ik hier best mee? in vorige bak nooit last van gehad.
Ik heb nu een stuk afgeheveld. Kan dat weer gaan aanvullen, maar dan heb ik binnen x tijd misschien terug hetzelfde aan de hand?
Ben geen fan van torenslakken en horrorscenario om nieuwe bak volledig leeg te halen wil ik ook vermijden ...:help:

bedankt al!
 
Zou ook zeggen bodemrot.

waar heb je deze bodem vandaan gehaald? JBL sansibar gok ik?

Edit: je was me net voor.
Sansibar... ellendige bodems m.i.
 
ik vind het op zich wel een mooie bodem, smaken verschillen :)
alleen dat rotte maakt het minder mooi...
 
Hier ook Sansibar white. Op zich heel mooi, maar ben het aan het verwijderen. In gedeeltes ivm bodem indraaien. Maar het is een heel gedoe.
Had puntslakken die niet voldoende de boel omwoelden. Garnalen op zich wel, maar alleen de bovenste laag, dus kreeg belletjes. Een Dennerle mulmsauger geprobeerd, maar die zoog het zand gewoon op, haha. Dus besloten om het te verwijderen. Wel jammer, het nieuwe fijne grind is minder mooi, maar blijft er veel beter uitzien.
 
Bedankt voor jullie reacties!
morgen eens langs mijn LFS, daar hebben ze dit zand zelf ook in gebruik.
Wat is jullie advies? Bak volledig leeghalen en bodem vervangen wil ik even als laatste oplossing in het lijstje hebben :)
 
Hier ook Sansibar white. Op zich heel mooi, maar ben het aan het verwijderen. In gedeeltes ivm bodem indraaien. Maar het is een heel gedoe.
Had puntslakken die niet voldoende de boel omwoelden. Garnalen op zich wel, maar alleen de bovenste laag, dus kreeg belletjes. Een Dennerle mulmsauger geprobeerd, maar die zoog het zand gewoon op, haha. Dus besloten om het te verwijderen. Wel jammer, het nieuwe fijne grind is minder mooi, maar blijft er veel beter uitzien.
ben je dan gedeeltes aan het afzuigen en grind in de plaats leggen? gaat die dan niet mixen met het zand?
 
Eerst een gedeelte zand eruit, daar het grind in. Ik laat een stuk open, maar de garnalen en de slakken mixen het door elkaar. De keer erop haal ik eerst weer een deel zand weg, daarna met de bodemstofzuiger haal ik het zand uit het grind in het gemixte gedeelte. Maar dat gaat lastig, omdat het grind ook vrij fijn is.
 
Ook is het zo dat als je grind en zand mengt, het fijnste medium zal ALTIJD naar beneden zakken en het grofte medium blijft bovenop. Ook een laagje van 0,5 cm is voldoende om bodemrot te veroorzaken. Dit komt omdat het fijne medium zo dicht in elkaar kruipt dat er geen nieuw water doorheen kan vloeien. De aanwezige zuurstof raakt snel uitgeput en dan komen de bacteriën die geen zuurstof gebruiken aan bod en dat ruik je.. ze produceren namelijk geen CO2 maar Methaangas en dat ruikt naar rotte eieren.
 
ben je dan gedeeltes aan het afzuigen en grind in de plaats leggen? gaat die dan niet mixen met het zand?

Je kan je bodem in twee verdelen door er een op maat gesneden stukje plexiplaat in te schuiven. Dan hevel je in de ene helft het zand weg en vervang je dat door de nieuwe bodem. Daarna twee a drie weekjes laten begaan en dan hevel je de andere helft weg, plexi tussenschot eruit en handjes geven!
;)

Om zeker te zijn dat er niets vermengt kan je ook twee tussenschotjes evenwijdig plaatsen met een centimeter tussen, als "dubbele" barrière.
Of je gebruikt een passend stukje plastiek L-profiel mocht je dat liggen hebben...
Ik heb dat al gedaan in een draaiende bak.
 
Ik heb zelf al enkele malen een bodem vervangen en als je filter goed is ingedraaid dan gaat dat vaak wel goed als je de bodem in een keer doet. De eerste tijd daarna wel erg zuinig voeren en de waarden in de gaten blijven houden.
 
Ik heb dit topic gister al gelezen en t bleef hangen omdat ik nu ook een (fijn) zand bodem heb. Misschien vraag ik t om mezelf gerust te stellen, maar is eens in de week een capsule in de bodem voor 2 zwaardplanten ook niet wat veel?
 
@Fuubs Ben in de lfs geweest, daar ook advies gekregen van gedeelte af te hevelen en de boel in de gaten te houden + om te stoppen met de plantenvoeding in het zand.

Ga dat in eerste instantie proberen en hopen dat het daarmee gedaan is.
Zal het resultaat hier posten.

Als ik de bijsluiter goed gelezen had stond hierin om wekelijks de voedingstabletten te gebruiken. Iemand hier mee ervaring in fijne zandbodem? Of is die vraag een apart topic? :)
 
Laatst bewerkt:
Allen,

Vandaag bij de waterverversing gezien dat de hele rechterhoek rond de amazonezwaardplant aan het rotten is.
Vieze geur bij omwoelen en donkere kleur :(
Heb de planten er maar uitgegooid en zoveel mogelijk proberen af te hevelen.

De wortels van de planten leken er op een paar na OK uit:
K7LyyY7.png


Op de andere plaatsen in men bak lijkt alles OK te zijn met het zand. Onder de stenenhoop hoop ik dat het goed zit...

What's next?
Kan ik het afgehevelde stuk terug aanvullen? Of is bodemrot iets dat 'doorzet' als het niet helemaal weg is?
Ik open even een nieuw topic ivm. plantvoedingstabletten in de bodem.

Bedankt voor jullie hulp !

Groet
 
Ik heb de eerste paar maanden bodemrot in mijn filterzand gehad en waren er veel wortels van de Crypto zwart net als bij jouw plant.
Verwijderde steeds de zwarte wortels en hevelde de zwarte plekken af die ik weer aanvulde met zand en na een tijdje was het helemaal over met de ellende gelukkig.
Vind het wel enorm fijn jouw zand dus vrees ervoor maar wie weet komt het in orde zonder de bodem helemaal te vernieuwen.
 
Hoi,
Drukke week achter de rug, vandaar de late reactie.
Vandaag stuk bodem eruit gehaald met dit als resultaat:
5mNTIoT.jpg


lHgtxjt.png



Bij omwoelen ook op andere plaatsen gemerkt dat het zand donker begon te kleuren :( @Seabait was nog van plan als het zich enkel op de ene plek zou houden om het daar af te hevelen moest het terug komen, maar denk dat het best is dat ik heel het boeltje eruit haal aangezien er meerdere plaatsen beginnen rotten.

mZLDE9k.png


Zou alleen graag de oorzaak weten wanneer ik beslis om er een nieuwe bodem zou ingooien. Om te vermijden dat ik daarmee hetzelfde krijg.

- Het zand ? JBL sansibar white. Hoor en lees hierover verschillende meningen.
- Dikte van de zandbodem ? Zit achterin om een 7 - 8 tal centimeter omwille van de achterwand die niet tot op de grond raakt.
- Onvoldoende stroming? Aquarium is 70cm (-10cm voor echte waterhoogte). Aan 1 kant stenen die de stroming zou kunnen hinderen.

Overbelasting/slecht onderhoud lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Aquarium draait 3 a 4 maand. Niet te veel vis, waterwaardes altijd ok geweest en wekelijkse waterverversing van 50%.

Groet
 

Terug
Bovenaan