Endlers versus Guppen.


Brombo

Active member
Lid geworden
17 september 2015
Berichten
28
Locatie
Gouda
Website
endlers-fish.com
Iedereen kent het guppy ... waarom kent dan bijna niemand de Endler?

Makkelijk visje -en in vele opzichten lijkt ze op de Gup. Endlers zijn over het algemeen wat kleine maar - gelijk aan de Gup - ze zijn er in vele kleuren en vormen.

Kijk eens op deze Facebook pagina naar de vele variaties .... https://www.facebook.com/groups/689889967730957/

Dit is een Campoma 31 - snake - ... zuiver ... alle jongen lijken100% op hun ouders!

Campoma_31_11.jpg
 
ja.. iedereen buiten de aquariastiek kent de guppy, maanvis en neon tetra.

maar zodra je het over endlers en honinggoerami´s gaat praten, kijken ze je aan of je poep praat :D

denk persoonlijk dat het binnen de aquariastiek wel meevalt hoor.

zelf heb ik ze al een paar keer in het echt gezien, maar ik vind ze nog niet kunnen tippen aan de schoonheid van de guppy.
dit komt wel zodra ze genoeg doorgefokt zijn (en dan dus helaas weer slechte kwaliteit)
 
Ik bezit zowel diverse strains P.wingei (Endler) als van de P. reticulata (gup).
aquariumstam (in het aquarium ontwikkeld) en wildvorm of wildvang.

De mensen kennen helaas alleen maar de fancy-type guppen (dieren met felle kleurtjes, tekeningen en extreme staart- en vinvormen)
Dit vanwege het feit dat door de meeste aquariumwinkels deze vissen op een prominente plek in de winkel worden gezet en ze dus goed opvallen.
Veel winkels doen dit om beginnende aquarianen een "beginnersvis" aan te smeren (om het maar even zo oneerbiedig aan te geven).
Ze zijn zo makkelijk, kunnen veel hebben aan waterwaardes en kunnen bij heel veel vissen wordt er dan vaak gezegd. Maar wij weten wel beter!
En meestal zijn het kinderen die juist de kleur zo mooi vinden.

En met name de kleurtjes zijn bij een endler natuurlijk niet zo fel als bij een fancy-type gup.
Hierdoor voor de handel (en dus de naamsbekendheid) niet echt interessant.
Dit terwijl het gedrag van een endler juist weer heel anders is dan van zo'n gup. Ik vind dat dus veel leuker.

Tegenwoordig komen er steeds meer hybride-soorten in de handel.
Dit zijn kruisingen tussen de endler en de gup.
Die zijn dan wel weer aantrekkelijk voor de handel omdat ze bijv. de bouw van een endler hebben en de kleuren van een gup.
Hierdoor gaan mensen zich toch verder orienteren en komt er toch mondjesmaat de endler in de handel terecht.
Maar voor de echte zuivere endler (wildtype of onderlinge kleurmutaties) zul je toch echt bij een kweker moeten zijn, is mijn mening.
 
Ik denk dat je bij de lfs ook in de regel geen raszuivere aantreft, uitzonderingen daargelaten.
 
Ik denk dat je bij de lfs ook in de regel geen raszuivere aantreft, uitzonderingen daargelaten.
Daar kunnen wij wat aan doen in feite ?
Door de zuivere ! endlers aan te beiden aan de plaatselijke LFS niet ? Want nu moeten we idd steeds bij kwekers lopen , al is dat beter voor elke soort dan heb je tenminste 'kwaliteit' te zien bij wie tuurlijk :p .

Bram goed van jou om de endlers eens in de spotlight te plaatsen , zelf heb ik ook wel interesse in deze guppen echter wel de N klasse geen andere klasses ... maar dan heb ik een andere ba nodig heb een bak bij sinds 3 weken nu 70 cm zwemruimte kan ik in 2 doen maar ja dat is dan weer extra kosten dus ga het met pijn in het hart bij 1 bak houden en later die 2e of x bak opzetten ;)
 
Zuiver N-class... ik heb ze! Zo heb ik een aantal Campoma' s 3, 7, 31, 43, 46, maar ook Silverado's, Blue star, Orchids ,, en nog een paar. Ja, "eens" de hybride endlers hebben over het algemeen meer kleur .. meer uitgesproken kleuren -en iets dieper/ donkerder van kleur.

Lazuri Blue is zo'n hybride
.
Lazuli blue_8.jpg


Maar je hebt wel degelijk 'enders' - n-class die niet onder doen qua kleur.

Orchid_9.jpg


Handel moet visjes verkopen. Mooie visjes verkopen beter dan lelijke visjes ... goedkoper verkoopt beter dan duur ... Zit de handel te wachten op zuivere endlers? Is de gemiddelde koper in een viswinkel geïnteresseerd in het feit dat als ze zuivere visjes kopen de jongen op hun vader en moeder lijken ...?
De handel wil mooie mannen - goedkoop. Anyhow, ik wil me niet richten op de handel , maar meer op de liefhebbers.

Zelf hou ik N-class endlers omdat ik ze mooi vind. Probeer nieuwe hybride te kweken op basis van goed materiaal .... en hoop met mijn foto's andere liefhebbers te enthousiasmeren om ook eens koppeltje endlers aan te schaffen!

More pictures will follow -:).
 
Ook ik ben veel meer gecharmeerd van de endler dan van de fancy gup. Ik had 8 bakken met 100% raszuivere stammen zoals de el tigre, blue star, lime green etc. Bij verschillende winkels heb ik gevraagd of er interesse was in raszuivere endlers maar het standaard antwoord was: nee, die raken we niet kwijt, mensen willen allemaal de fancygup. Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant niet. Nu blijft de endler zoals hij was en wordt er niet mee aangeklooid door de commercie want voor je het weet heb je "glow in the dark" endlers of weet ik veel wat ze allemaal door kunnen fokken. Helaas heb ik mijn endlers weg moeten doen omdat dit pittige visje mijn mooie gekleurde garnalen opvrat. Nu heb ik alleen nog een gezelschapsbak met een mix van allerlei endlers, raszuivere stammen zijn het niet meer maar nog steeds 100% endler.
 
Yilleke,

Worstel al enige tijd met de vraag wat te doen met het teveel aan Endlers! Heb al wat advertenties gezet -en heb een eigen site .... reacties NULL .... ik doe dus iets niet goed. Ben nog niet langs De Winkels geweest, dus daar heb ik nog geen ervaring mee. Al met al ... moet ze wel kwijt kunnen -en als er geen vraag naar is heb ik wel en probleem. Voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om het geld ...Heb ook siergarnalen gehad .... dat liep als een trein, Overschot was ik binnen een week kwijt -en ook nog voor een leuke prijs. Moet ik nu een visje wat goed in de markt ligt gaan kweken ,,, of datgeen wat ik leuk vindt?! Voorlopig hou ik het nog bij het laatste.
 
Weet je, als je een visje kweekt dat goed in de markt ligt dan zul je deze eerst nog goed verkopen, tenminste als je een van de eerste kwekers bent. Op een gegeven moment is de markt verzadigd en zullen de eerste kopers die bij jou hun visjes gekocht hebben en waar ze ook goed kweken ook gaan verkopen. Dan zit je dus met een visje waar je zelf minder plezier aan hebt die ook niet meer verkoopt. Kijk naar de siergarnalen, twee jaar geleden begon ik met vuurtjes en als ik ze te koop aanbood was ik ze binnen een paar dagen allemaal kwijt, nu staat mp vol met vuurtjes. De andere kleuren garnalen lopen ook niet meer zo hard hoor. Daarom: ga voor de vis die je leuk vindt. Wat je zou kunnen doen is iemand zoeken die ze kan gebruiken als levend voer. Dit klinkt cru maar de gup plant zich zo snel voort omdat het een prooidier is, dit is nu eenmaal de natuur. Zo zit je niet met overbevolking en kun je gewoon plezier blijven hebben en houden van deze hobby.
 
Die lazuli blue zou ik toch eens aanbieden in een winkel hoor!Wat een prachtig gekleurde visjes!
 
Yilleke,

Worstel al enige tijd met de vraag wat te doen met het teveel aan Endlers! Heb al wat advertenties gezet -en heb een eigen site .... reacties NULL .... ik doe dus iets niet goed. Ben nog niet langs De Winkels geweest, dus daar heb ik nog geen ervaring mee. Al met al ... moet ze wel kwijt kunnen -en als er geen vraag naar is heb ik wel en probleem. Voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om het geld ...Heb ook siergarnalen gehad .... dat liep als een trein, Overschot was ik binnen een week kwijt -en ook nog voor een leuke prijs. Moet ik nu een visje wat goed in de markt ligt gaan kweken ,,, of datgeen wat ik leuk vindt?! Voorlopig hou ik het nog bij het laatste.

Ik hoop dat dit inmiddels beter gaat. Prachtige website heb je. Ik hoop eind 2017 of begin 2018 een paar koppeltjes Campoma 46 bij je te komen kopen. T is een eind rijden, maar liever mooie gezonde visjes dan zomaar iets van mp.
 
Ik vind het jammer dat je niet zo snel Endler guppy's kunt kopen in de winkels.
 
Ik vind het jammer dat je niet zo snel Endler guppy's kunt kopen in de winkels.
Nou, het kan wel. Doch het merendeel verkoopt een mix. Althans, vele zaken gooien dan de verschillende endlers in 1 bak. En dan is het maar de vraag als er vrouwen bij zwemmen, van welke soort ze dan zijn. Er zijn wel zaken die ze op soort houden doch zijn die drastisch in de minderheid. De meeste zaken die ze wel op soort houden, verkopen de meest gangbare soorten. De minder gangbare endlersoorten zullen ook maar bij een handjevol zaken verkrijgbaar zijn.
 
Nou, het kan wel. Doch het merendeel verkoopt een mix. Althans, vele zaken gooien dan de verschillende endlers in 1 bak. En dan is het maar de vraag als er vrouwen bij zwemmen, van welke soort ze dan zijn. Er zijn wel zaken die ze op soort houden doch zijn die drastisch in de minderheid. De meeste zaken die ze wel op soort houden, verkopen de meest gangbare soorten. De minder gangbare endlersoorten zullen ook maar bij een handjevol zaken verkrijgbaar zijn.
Vaak mix ja vind ik zo erg jammer van die winkels gelukkig blijven er jonkies komen bij mij:cool:
 
En het meeste wat je dan ziet in veel winkels is een bak met willekeurige ingekruiste endlers. Doch betreffen dat dan vaak exemplaren die van een particulier door de winkel zijn ingekocht. Voor iemand die 't slechts voor de leuk wat random endlers in zijn of haar bak wilt hebben, is dat uiteraard niet erg. Doch als je serieus op zoek bent naar een specifieke soort, dan is het een teleurstelling.
 
En het meeste wat je dan ziet in veel winkels is een bak met willekeurige ingekruiste endlers. Doch betreffen dat dan vaak exemplaren die van een particulier door de winkel zijn ingekocht. Voor iemand die 't slechts voor de leuk wat random endlers in zijn of haar bak wilt hebben, is dat uiteraard niet erg. Doch als je serieus op zoek bent naar een specifieke soort, dan is het een teleurstelling.
Ik had heel veel moeite moesten doen die van mij andere hadden weer grote staart enzo en uiteindelijk zag ik er een paar paar gekocht en erin gedaan hoppa ennu heb ik er lekker veel:p:smitten:
 
Dit zijn die van mij. Sorry, kon geen betere foto maken. Gekocht bij de dierenwinkel hier om de hoek.Was ook maar eenmalig dat ze die hadden.

Ze zijn vast niet raszuiver, maar vind ze wel erg leuk. Guppen ook nog steeds.Een ding hebben ze wel met elkaar gemeen, ze vermenigvuldigen zich binnen de kortste keren.

IMG_20180205_220843.jpg
IMG_20180205_221303.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn die van mij. Sorry, kon geen betere foto maken. Gekocht bij de dierenwinkel hier om de hoek.Was ook maar eenmalig dat ze die hadden.

Ze zijn vast niet raszuiver, maar vind ze wel erg leuk. Guppen ook nog steeds.Een ding hebben ze wel met elkaar gemeen, ze vermenigvuldigen zich binnen de kortste keren.

Bekijk bijlage 242965 Bekijk bijlage 242966
Foto's zijn prima gelukt hoor...
Black bar endlers blijven hun charme behouden.
 
Zijn er ook endlers die zuiver lijken maar het in feite niet zijn?
Jazekers... En het klassensysteem die bij endlers wordt gebruikt, laat dergelijke endlers onder de P-klasse vallen. Onder P-klasse worden endlers verstaan die uiterlijk kenmerken vertonen die fenotypisch samenvallen met hun wilde equivalent doch niet duidelijk herleidbaar zijn naar de originele wildvangexemplaren.

In het geval van black bar endlers, hebben we te maken met een zeer dominante doorvererving. Als je een black bar endler (zowel man als vrouw) inkruist met een andere soort endler of gup, zul je in de komende generaties altijd wel weer een origineel ogend black bar man tegenkomen. Dat kan reeds in de F1 ontstaan. Doch meestal zie je in de F1 een combinatie van de black bar en invloeden van waar het mee ingekruisd is. Vanaf F2 en later zul je ongetwijfeld (als je tenminste niet uitselecteerd) een deel aan mannen in het nakomelingschap verkrijgen die als een originele black bar man uit zal gaan zien (inclusief de 2 zwaardjes). Doch als men bewust is dat dit soort mannen uit een ingekruiste lijn voortgekomen zijn, dan spreekt men weer van een K-klasse.
 
Jazekers... En het klassensysteem die bij endlers wordt gebruikt, laat dergelijke endlers onder de P-klasse vallen. Onder P-klasse worden endlers verstaan die uiterlijk kenmerken vertonen die fenotypisch samenvallen met hun wilde equivalent doch niet duidelijk herleidbaar zijn naar de originele wildvangexemplaren.

In het geval van black bar endlers, hebben we te maken met een zeer dominante doorvererving. Als je een black bar endler (zowel man als vrouw) inkruist met een andere soort endler of gup, zul je in de komende generaties altijd wel weer een origineel ogend black bar man tegenkomen. Dat kan reeds in de F1 ontstaan. Doch meestal zie je in de F1 een combinatie van de black bar en invloeden van waar het mee ingekruisd is. Vanaf F2 en later zul je ongetwijfeld (als je tenminste niet uitselecteerd) een deel aan mannen in het nakomelingschap verkrijgen die als een originele black bar man uit zal gaan zien (inclusief de 2 zwaardjes). Doch als men bewust is dat dit soort mannen uit een ingekruiste lijn voortgekomen zijn, dan spreekt men weer van een K-klasse.

Als je die in een plaatselijke dierenwinkel koopt en ze zien er uit als black bar endlers, maar je de afkomst dus niet weet is het automatisch een een P-klasse of een N-klasse (zoals bij mijn endlers)? Aan alleen het uiterlijk kan je het dus niet zien of ze raszuiver zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je die in een plaatselijke dierenwinkel koopt en ze zien er uit als black bar endlers, maar je de afkomst dus niet weet is het automatisch een een P-klasse of een N-klasse (zoals bij mijn endlers)? Aan alleen het uiterlijk kan je het dus niet zien of ze raszuiver zijn.
Klopt! Het uiterlijk van de man laat niet zien dat het een raszuivere endlerstam betreft. Binnen de commercie wil er nog wel eens misbruik gemaakt worden dat een wildvorm ogende endler als N-klasse wordt betiteld. Onterecht uiteraard! Doch er zijn helaas winkels annex handelaren die voor het winstoogmerk gaan en ze dan als N-klasse te gaan verhandelen. Temeer als er nog een hype m.b.t deze vissen gaande is, durven er nog genoeg handelaren danwel winkels P- danwel K-klasse endlers als N-klasse te verkopen met een wat hogere verkoopprijs er aan gekoppeld. Ik scheer uiteraard niet alle winkeliers danwel handelaren over 1 lijn. Want gelukkig zijn er ook genoeg die tot de bonafide commercie behoren. Een N-klasse black bar endler via een plaatselijke dierenwinkel is overigens vrij klein. De kans is groter dat het een K-klasse zal gaan betreffen. Doch bij het ontbreken van een duidelijk beeld van de herleidbaarheid van de stam ondanks dat een relevante man wel de typische uiterlijkheden heeft van de wildstam, worden dergelijke endlers ook wel als P-klasse aangeduid.
 
Heb het idee dat de endlers hun eigenaar daadwerkelijk herkennen. Dit was van guppen en goudvissen al bekend.

En ik had altijd al het gevoel dat elke vis een ander karakter kan hebben. Dit onderzoek ondersteunt mijn gedachte:https://www.animalstoday.nl/de-ene-gup-is-de-andere-niet/

Klopt! Het uiterlijk van de man laat niet zien dat het een raszuivere endlerstam betreft. Binnen de commercie wil er nog wel eens misbruik gemaakt worden dat een wildvorm ogende endler als N-klasse wordt betiteld. Onterecht uiteraard! Doch er zijn helaas winkels annex handelaren die voor het winstoogmerk gaan en ze dan als N-klasse te gaan verhandelen. Temeer als er nog een hype m.b.t deze vissen gaande is, durven er nog genoeg handelaren danwel winkels P- danwel K-klasse endlers als N-klasse te verkopen met een wat hogere verkoopprijs er aan gekoppeld. Ik scheer uiteraard niet alle winkeliers danwel handelaren over 1 lijn. Want gelukkig zijn er ook genoeg die tot de bonafide commercie behoren. Een N-klasse black bar endler via een plaatselijke dierenwinkel is overigens vrij klein. De kans is groter dat het een K-klasse zal gaan betreffen. Doch bij het ontbreken van een duidelijk beeld van de herleidbaarheid van de stam ondanks dat een relevante man wel de typische uiterlijkheden heeft van de wildstam, worden dergelijke endlers ook wel als P-klasse aangeduid.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Je moet de verkoper/kweker dus eigenlijk op zijn blauwe ogen geloven.
 
Sluistaartje guppen zijn toch die guppen met die grote staarten met kleuren erin?
 
Mijn Endlers doen het nog steeds prima, k,had er een tijdje geleden al eens gewag van gemaakt, ze kweken en kweken en kweken dat het een lust is om te zien al die bijzondere kleurpatronen en ik schat dat het er nu al wel meer dan 70 stuks zijn.:thumbs:
 
Beste Bram,

Ik heb je site gezien en in de gaten gehouden.. Mooie kweekruimte en fotos! ;) Mancave; ik heb een oude badkamer :);) Mazzelaar met de hele zolder!
Ik ben al een tijdje af van het Apistogramma virus en lijd momenteel nog steeds onder het Aquascaping virus.
Toevallig had ik precies hetzelfde idee wat betreft het kweken van nieuwe lijnen in de Poecilia's. Tijdens mijn Aquascape dagen via dit forum ooit wat guppen aangeschaft bij iemand in de buurt van Leiden/Voorhout die hij in de voorkant van zn gifkikkerpaludaria had zwemmen;

- Poec. wingei N klasse
- Poec. ret. uit Frans Guyana (baal dat ik die niet meer heb)
- Poec. ret. uit Congo

De stammen zijn inmiddels niet meer in mijn bezit maar heb toevallig vorig jaar nog een groepje Poecilia reticulata var. Frans Guyana overgenomen.
Daar heb ik nu nog 3 vrouwen van zwemmen maar de mannen waren minder mooi dan die ik had...

Door mijn vorige baan heb ik dicht op de bron gezeten en heb voordat ik wegging wat visjes mee genomen. Dat zijn;

Poecilia hybride Japan Blue uit Sri Lanka (mannelijk, veel phenotypische variatie oa. dubbelzwaard, swordtail enkel, roundtail)
Poecilia reticulata var. Colombia (6 vrouwelijk)
Poecilia wingei? Yellow tux uit Duitsland (man en drie vrouwen)
Poecilia wingei N klasse Campoma Blue star Venezuela (2 mannen waarvan één "spotted", 4 vrouwen)
Poecilia reticulata var. Paraguay (mannelijk, zwemt nu samen met Poec. ret. var. Frans Guyana)
Poecilia wingei red chest ( 2 grijs vrouw, 2 blond vrouw, zwemmen samen met 2 mannelijke Santa Maria Bleeding Heart)
Poecilia hybride? Platinum snakeskin yellow double sword (aangeboden)

De mannelijke club Japan Blue (stuk of 25) heb ik momenteel op jumbovrouwen Poecilia reticulata var. Colombia gezet. Plan is om deze mannen in te gaan delen op hierboven genoemde phenotypes. Vanaf daar weer verder kijken.. (Ik wil een roundtail kweken met rugvin gekleurd en de rest blauw platinum, hopelijk ook de zwarte stip verliezen)

Ik ben in ieder geval erg enthousiast geraakt door je site en stammen. Zelf vind ik de Lazuli ontzettend gaaf!
Momenteel nog druk met de afronding van de aquascape ruimte. Lampjes Led en PL zijn onderweg. De aangroei van de Juncus repens en Riccia fluitans zal dan opschieten.

You are not alone! ;).
 
Ja, die sites van Bram en Stan heb ik ook vaak uitgeplozen de afgelopen weken. Maar toch voor Heterandria formosa gekozen. Sorry! :D
 
Heb onder de jongen gelukkig weer een mannetje. Ik krijg vooral veel vrouwtjes. Een enkele keer zit er een mannetje tussen.
Van de week zag ik dat hij al zwaardjes op zijn staart krijgt.:D
 

Terug
Bovenaan