Enig advies voor een nieuwe bodembedekking


Aquafamilie

New member
Lid geworden
9 juli 2021
Berichten
2
Leeftijd
60
Wat wil je als aqualiefhebber absoluut niet ervaren? Juist een bak die lekt. 😳 Gisteren is onze vision 260 lek geraakt [was al half leeg toen het werd ontdekt] en hebben wij godzijdank alle vissen kunnen redden.
Ja het is wel een klein wondertje te noemen dat alles nog leeft. Ze zitten nu allemaal even tijdelijk in onze oude juwel Rio van 80cm die we nog hadden staan. En die we nu dus ook nooit meer weg doen maar als reserve bewaren 😏

Tijdens de reddingsoperatie is helaas wel de Vision echt gesnuffeld. 😳 Zie laatste foto. 😖

Een nieuwe is al onderweg en moet dinsdag of woensdag binnenkomen.
Maar dit is voor ons gelijk wel een mooie kans om de bodem aan te pakken. Dat was een puntje en dit is dus nu mijn vraag; wat zou een voorkeur kunnen zijn als het gaat om zand of grint? Wat zou je kunnen gebruiken als nieuwe bodem in een gezelschapsbak. Alle vissen leven al dik een jaar in volledige harmonie met elkaar dus daar gaat het niet om. We hadden zwart grind maar lezen ook berichten over zwart zand voor aquaria van Hornbach. En nu ben ik benieuwd wat voor en nadelen zijn van beide bodembedekkers.
Thnx en een fijne zondag
🙏🏻

Thnx voor de heads-up.
 

Bijlagen

  • IMG-20210821-WA0000.jpeg
    IMG-20210821-WA0000.jpeg
    320 KB · Weergaven: 140
  • IMG_20210822_095509.jpg
    IMG_20210822_095509.jpg
    336.4 KB · Weergaven: 136
Ik heb die van de Hornbach gehad en het is goed spul maar niet goedkoop. Ook heb ik goedkoper grind gehad maar dat was niet afgerond en dan moet je geen bodembewoners willen.
 
Wat halen de mensen toch uit met de juwel bakken zie ze regelmatig voorbij komen dat ze stuk zijn gegaan. :eek::juggle:
Hier staan er een paar van ga 12 en 14 jaar oud en nog steeds heel ook bij de nieuwer types geen last dus tja :juggle:
Over de bodem grind of zand hangt een beetje samen met je vissen bestand denk ik
ik zelf ben zeer te spreken over DENNERLE-Kristal-kwartsgrind de zwarte uitvoering.
Daarin tegen zijn de corry´s zeer in hun nopjes met wildkamp filterzand 0,75-1,25 mm in hun huisje is alleen niet zwart.
 
(grof) grind is iets minder geschikt voor stengelplanten; die prefereren fijner spul. Dus dan blijven zand en soil over. Heb je een bak vol groen, dan zou ik voor een soil gaan. Heb je dat niet, is zand prima. Let er wel op dat je het juiste spul koopt, je wil niet dat je bodem niet kan ademen en dus dichtslibt, dan heb je binnen no-time een algenbak.
 
Ook zonder een soil kun je een prima plantenbak erop nahouden denk ik als je met voedings of kleibolletjes werkt. Een soil raakt vaak ook uitgewerkt.
 
Aan iedereen een groot dank je wel voor het advies en wijze raad. 🙏🏻
Ik ga hier nog eens even heel goed over nadenken, wat het beste past in de nieuwe bak straks.
Ik wens iedereen nog een fijne zondagavond
 
Als planten ambassadeur pleit ik ook voor soil.
Zand en planten kan idd best maar de eerste soilbak met bodemrot moet ik nog tegenkomen terwijl zand om veel meer voorzichtigheid vraagt.
 
Ook zonder een soil kun je een prima plantenbak erop nahouden denk ik als je met voedings of kleibolletjes werkt. Een soil raakt vaak ook uitgewerkt.
Vermeld er dan ook wel gelijk ff bij dat een soil makkelijk 3 jaar mee gaat en nog veel langer als je substraat en/of bodemvoeding toevoegt. Meeste bakken worden in de tussentijd toch al omgegooid omdat de eigenaar er al op is uitgekeken.
 
Vermeld er dan ook wel gelijk ff bij dat een soil makkelijk 3 jaar mee gaat en nog veel langer als je substraat en/of bodemvoeding toevoegt. Meeste bakken worden in de tussentijd toch al omgegooid omdat de eigenaar er al op is uitgekeken.
Tja hoelang durf ik niet te zeggen omdat ik ze nooit gebruik. Maar ja met voldoende voeding toevoegt zal de werking lager kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan