Wat is er nieuw

Enkele discus vragen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Gisteren heb ik van een kennis 4 vrij jonge discussen overgenomen. Ik heb ze verwelkomt in mijn 1.20 bak. Voor meer info; kijk even in mijn album.

Ik heb al veel gelezen en ervaringen aangehoord over het houden van discusvissen. Ik heb 4 exemplaren maar over het algemeen wordt het aangeraden om er minstens 5 te nemen. Is het beter om er nog 1 of misschien zelfs 2 bij te halen of is 4 genoeg? De bak is 240 liter bruto.

Mijn kennis adviseerde me om de eerste paar dagen nog even te wachten met water verversen. Dit ivm het wennen van de vissen aan hun nieuwe leefomgeving. Wat is jullie gedachte daarachter?

Als laatste vraag ik nog om wat tips om ze goed te laten eten. Als ik diepvries voer, duiken de corydora en de apisto's als gekken op het voer en geven de discussen weinig kans. Ik heb ook al op meerdere plekken in de bak gevoerd maar dat maakt nog weinig uit. Is dit nog gewenning en worden ze vanzelf brutaler of moet ik er wat anders op verzinnen?

Ik voer het gehele bestand:
granulaat (voervoorvis)
vlokvoer (voervoorvis)
dierlijke tabletten (voervoorvis)
spirulina tabletten (voervoorvis)
rode, witte en zwarte mug
artemia
cyclops
mysis
tubifex

Moet ik nog wat aan dit lijstje toevoegen? Over het diepvries voer doe ik regelmatig een paar druppeltjes Seachem garlic quard. Dit gebruikte mijn kennis ook voor zijn discus bestand.

Mvg Robin

240l bruto is niks teveel qua discus.En het klopt beter met meer dan 4,ze zijn nog vrij jong zeg je.Klein dus,dan zeker wat bij plaatsen.Dat verklaart ook waarom de cory,s erg brutaal zijn.Maar daarna,kleine vissen worden groot.Je zult dan een keuze moeten maken.De mooiste 4of5 zou ik houden.Veel water verversen,en een goede filtratie is noodzaak.
Laat de muggenlarven en tubifex achterwege.Gebruik daar Krill mosselvlees en een goede discusmix voor.De druppels knoflook kunnen nooit kwaad :thumbs:

Bedankt voor je antwoord Alex!

240l is op het randje. Daar ben ik me van bewust. Mijn kennis had een boekje van Stendker. Die zeggen dat je 10 volwassen exemplaren op 300l kan houden zonder al teveel bijvis. Nu is dat een kweker die uiteraard zoveel mogelijk wilt verkopen. Ik denk dat ik er nog 2 bij ga halen van ongeveer dezelfde grootte. Ik merk dat de 4 vissen altijd samen te vinden zijn en misschien nog meer op hun gemak zijn met meer soortgenoten.

Ik schat dat mijn discussen zo'n 9a10cm zijn. De Pigeon blood red is iets kleiner. Een cm of 7.

Veel water verversen komt goed maar is het nu verstandig om hier nog een paar daagjes mee te wachten?
Er staan al 2 filters op de bak die het werk makkelijk aankunnen.

De diepvries soorten die je noemt ga ik zo snel mogelijk halen. Ik kan wel een extra vriezer gaan aanschaffen pffff hahaha

Mvg Robin

Verversen zou ik gewoon doen.

Ik heb het vanavond reeds gedaan. Voorzichtig een liter of 25 ververst. De vissen doken direct weg achter het hout maar toen ik klaar was kwamen ze meteen weer tevoorschijn. Morgenavond ben ik laat thuis maar woensdag staat er een flinke verversing op het programma.

Ze eten nu ook erg goed. Het was toch een kwestie van wennen denk ik. Ze lusten niet al het voer wat ik ze geef. Witte mug spugen ze bijv meteen weer uit. Als ik ze artemia voer, worden ze compleet gek. Alsof ze nog nooit te eten hebben gehad. Er is ook een nadeel aan zoveel voeren. De apistogramma's barstte zowat uit elkaar gisteravond. Zij lusten dus wel alles...

Ik zou zeker gewoon wel verversen, dat vinden de vissen altijd erg fijn. Ik heb zelf mijn discussen groot getrokken in een Rio 240 , maar kwam er na een maand of negen al achter dat ze echt te groot werden voor de bak.

Ik zou even wachten met bijplaatsen tot je vissen wat gewend zijn. Mocht je er voor kiezen om met de tijd vissen bij te plaatsen, dan zou ik eerst een grotere bak aanschaffen welke gelijk gebruikt kan worden als quarantainebak voor de nieuwe vissen. Zo kun je ze veilig en gezond aan elkaar laten wennen.

Morgen ga ik voor de eerste grote verversing/onderhoud. Gisteren heb ik al wat ververst om ze daar alvast aan te laten wennen.

Wat is nu eigenlijk van wezenlijk belang bij het houden van discussen? De breedte, de hoogte, de diepte of het aantal liters wat een aquarium heeft? De bak van jou (Sterrekind) is maar 10cm breder dan mijn bak. Voorlopig komt er hier geen grotere bak maar zeg nooit nooit. Aankomend weekend ga ik denk ik nog 2 vissen erbij halen van dezelfde grootte. Dit moet nu nog wel kunnen maar als ik ze mooi groot kan krijgen moeten ze idd wel verhuizen naar een grotere bak. Hetzij hier, hetzij bij iemand anders. Persoonlijk denk ik dat 4 volwassen vissen wel in deze bak kunnen met deze inrichting.

Een quarantaine bak heb ik al. Deze is maar 80cm maar voldoet toch wel voor dit doel?

Gr Robin

Klopt, maar hij is daarnaast ook 15 cm dieper en 10 cm hoger waardoor de inhoud 400 liter is. Het beste is een zo groot mogelijke bak voor je vissen. Toen ik mijn bak kocht was de Incpiria 500 nog niet uit ( deze is 150 cm breed) , als ik geweten had dat die er nog aankwam drie maanden later, had ik gewacht met deze bak en gekozen voor de grotere variant.

Qua formaat kun je inderdaad 4 volwassen discusvissen kwijt in je bak, alleen ga je dan voorbij aan een elementaire "eis" voor de discus en dat is dat ze in een groep leven. Het zijn scholenvissen, en een te kleine groep ( vier) levert onherroepelijk veel stress op waardoor de dieren ziek kunnen worden ( stress - weerstand verlaagd - vissen worden ziek)

Daarnaast zul je heel snel gaan merken dat de ruimte echt te beperkt is. Als je bedenkt dat een discus kan uitgroeien tot een vis van een cm of 20, dan kun je je voorstellen dat je bak echt aan de krappe kant is.

Je schrijft ook dat je twee vissen gaat bijkopen.En dat je een quarantaine bak hebt van 80 cm. Dit moet net willen als je echt elke dag fors ververst en de vissen niet te groot koopt. Houd het echter goed in de gaten en doe je vissen gewoon in de kale bak, geen zand of planten of troep er bij, alleen een filter, luchtsteen en verwarmings-element.

Maar 10 cm hoger klinkt niet veel. Maar een Rio300 is al 60 liter meer dan een Rio240.

De latere Rio 300 (met 4 lampen) bevat 350l. i.p.v. 300.

visstisck zei:
Maar 10 cm hoger klinkt niet veel. Maar een Rio300 is al 60 liter meer dan een Rio240.

Klopt, maar mijn bak heeft een inhoud van 400 liter, de rio 240 240 liter. Het lijkt niet veel, maar tien cm maar alles bij elkaar levert het aardig wat liters op.

Dat wilde ik zeggen.😉 Vaak klinkt het als 'maar een paar centimeters verschil', maar dat kan dus echt wel verschil maken in het aantal liters.

Dat een paar cm meer het volume van een bak be�nvloed weet ik natuurlijk wel. Mijn vraag was dan ook of het aantal liters of bijv de breedte van belang is bij discus.

Vanavond de vissen verwent met 125 liter 'schoon' water. Volgens mij kunnen ze het wel waarderen. Ze vonden het wel eng toen de bak voor de helft leeg was maar dat zijn dingen waar ze maar aan moeten wennen. Uiteindelijk doe ik het voor hun haha. Normaal ververste ik 50 liter in de week. Dat wordt nu een heeeel stuk meer!

Gr Robin

Ik denk dat hoe meer liters hoe beter. Mijn discusvissen zijn geen grote zwemmers, ze maken wel eens een schijnbeweging naar elkaar maar het is niet zo dat ze de hele dag heen en weer door de bak heen zwemmen, hoewel ik wel denk dat de dieren de ruimte die ze hebben wel zouden gebruiken, als ik bij wijze van spreke een bak van 1.80 breed neer zou zetten, dan zouden ze wel de hele bak benutten, net zoals ze nu doen. Ik durf er dan ook echt geen uitspraak over te doen wat beter is, lengte of breedte, vanaf 1.20 dan. Alles daar onder is gewoon te klein, en jouw bak is voor nu prima, maar als ze groter worden echt niet meer.

Het probleem is eigenlijk dat mijn aquarium in een mooie nis valt die precies een bak van 1.20 breed kan hebben. Afgelopen week heb ik veel vooruitgedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen bak in de woonkamer kwijt kan die breder is dan 120cm. De diepte en hoogte zouden vrijwel onbeperkt zijn. Een bak 120x70x60 zou ik wel kwijt kunnen bijv. Dit lijkt me ook een prachtige maat btw. Even snel uit mijn hoofd uitgerekend zou dit bruto ook zo'n 500 liter zijn. Daarnaast zou ik ook nog de mogelijkheid hebben om er een bioloog onder te zetten qua ruimte. Ga me nu aub niet vertellen dat dit nog steeds niet groot genoeg is voor een groepje volwassen discussen en overig bestand.

Het duurt nog even voordat de vissen deze bak uitgroeien dus heb ik wat tijd om het eea uit te zoeken qua mogelijkheden. Vooral het verversen wil ik vergemakkelijken als ik een nog grotere bak heb. 50% van 500 liter is 250 liter. Dit zijn 25 emmers van 10 liter die ik 3 a 4 x in de week wil wisselen. Dit zie ik niet echt zitten. Ik heb echter geen stromend water en afvoer in de buurt van mijn aqua dus daar moet ik wat op gaan verzinnen.

Gr Robin

Ik heb 7 volwassen zitten op 350 bruto,zeg 300 netto.Twee goede filters en 3x per week een 40% verversen.
Ook 120cm

Daar is altijd wat op te maken hoor. Ik heb een afvoer in het aquarium zitten. Hier zit een slang aan vast die ik buiten in een putje leg. Kraan open en gaan met de banaan. Water toevoegen gaat met de tuinslang vanaf de badkamer boven. Maar dit wordt binnenkort veranderd. Komt een mengkraan vlak bij het aquarium

@ Mondeo: Fijn om te lezen dat 120cm dus wel tot de mogelijkheden behoord. Alleen de inhoud moet dus aangepast worden. Ik ga hier eens over brainstormen en me eens goed inlezen.

@ Richvio: De afvoer valt wel te realiseren middels een slang via het kattenluik naar buiten hahaha. Het aanvullen van het water is vooral een probleem. Ik woon in een huur appartement op de begane grond en mag niet zomaar door de gestucte muren boren of zo.

Tuinslang op de kraan aansluiten

Daar heb ik ook al aan gedacht. Dan nog is het een aardige afstand die ik moet overbruggen. Dit zou wel de simpelste oplossing zijn.

Zo doe ik het ook nu. En ik moet van boven door het raam naar beneden haha

JBL heeft daar iets voor, 'aqua in out' of zoiets. Kun je eens bekijken 🙂

Edit:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0-wwU9FBSo4[/video]

~ Ivo

Robin-S zei:
Het probleem is eigenlijk dat mijn aquarium in een mooie nis valt die precies een bak van 1.20 breed kan hebben. Afgelopen week heb ik veel vooruitgedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen bak in de woonkamer kwijt kan die breder is dan 120cm. De diepte en hoogte zouden vrijwel onbeperkt zijn. Een bak 120x70x60 zou ik wel kwijt kunnen bijv. Dit lijkt me ook een prachtige maat btw. Even snel uit mijn hoofd uitgerekend zou dit bruto ook zo'n 500 liter zijn. Daarnaast zou ik ook nog de mogelijkheid hebben om er een bioloog onder te zetten qua ruimte. Ga me nu aub niet vertellen dat dit nog steeds niet groot genoeg is voor een groepje volwassen discussen en overig bestand.

Het duurt nog even voordat de vissen deze bak uitgroeien dus heb ik wat tijd om het eea uit te zoeken qua mogelijkheden. Vooral het verversen wil ik vergemakkelijken als ik een nog grotere bak heb. 50% van 500 liter is 250 liter. Dit zijn 25 emmers van 10 liter die ik 3 a 4 x in de week wil wisselen. Dit zie ik niet echt zitten. Ik heb echter geen stromend water en afvoer in de buurt van mijn aqua dus daar moet ik wat op gaan verzinnen.

Gr Robin

Die bakmaat moet wel willen voor discusvissen, ik zou de groep dan niet groter als tien maken. Houd er wel rekening mee dat hoe hoger en dieper de bak, hoe lastiger schoonmaken, ik kan nog maar net bij de achterkant als ik op een stoel sta 🙂

De aqua in out heb ik ook en ik heb al vier keer een nieuwe koppeling gekregen omdat deze het begaf. Ik vind het helaas dus geen aanrader. Ik heb nu gewoon een opvoerpomp en een tuinslang, opvoerpomp in het aquarium hangen en je pompt het water zo hatzikidee de bak uit. Voor het vullen de tuinslang gewoon op de keukenkraan ( 10 meter bij mijn bak vandaan) en vullen maar. Ideaal, en dus niet nodig om zo'n ontzettend duur maar ondeugdelijk ding aan te schaffen.

Ik moet het met de trap haha. Er zijn wel wat hulp dingen voor haha

Oke, dit komt vast allemaal wel goed met de tijd. Voorlopig eerst even wat sparen en idee�n op doen.

Nu heb ik nog een andere vraag. Ik lees op diverse discusfora en sites dat ik de ontlasting van de dieren heel goed in de gaten moet houden. Ik heb ze nu 1 1/2 week maar heb ze echt nog nooit zien poepen. De bak staat recht voor mijn neus en heb al heel wat uurtjes zitten genieten van deze prachtige vissen maar poepen heb ik ze nog nooit zien doen. Doen die van mij dat als het licht uit is? Met andere woorden: schamen zij zich hahaha? Moet ik anders iets van een kamerschermpje in mijn bak plaatsen? Nee, even zonder gekheid. De vissen zien er gezond uit en krijgen meer dan voldoende te eten. Ik neem aan dat ze hun behoefte doen als ik het net niet zie. Het zou dan bijv gaan om flagelaat. Dit is dan ook niet zo 123 over. Als ze dat zouden hebben, zou ik het moeten zien toch?

Als de poep niet goed is,zie je dat vast.Het blijft lang aan de vis zitten.

Als je vissen last hebben van flagellaat, dan merk je dat heel snel. Ze stoppen dan met eten. De flagellaat veroorzaakt een ontsteking aan de darmen, en de ontlasting is dan wit slijmerig, ze poepen dan delen van de ontstoken darm uit. Het dier trekt zich dan ook negen van de tien keer terug, stopt met eten, kleurt donker en hangt maar wat ergens in een hoekje van de bak.

Als je vissen gewoon goed eten allemaal en actief zijn dan gaat het vooralsnog gewoon goed 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan