Enkele vragen m.b.t. sturen pH middels computer en CO2 of alleen CO2


MischaC

Well-known member
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
45
Hoi,

net nieuw op dit forum, heb in het voorstelgedeelte wat informatie over mezelf neergezet. Ik heb enkele vragen ten aanzien van het starten van mijn nieuwe bak. Momenteel nog bezig met een drystart en die loopt goed. Zoals het er nu uitziet over anderhalf week het water erin:)

De vragen:

1. Ik ben voornemens de pH te gaan sturen middels toevoeging van CO2 door een JBL sturing, de pH wil ik laten uitkomen op 6,5 gezien de toekomstige bewoners. Kan ik hier direct mee starten of is het beter om eerst CO2 toe te voegen buiten de JBL sturing om om de planten een goede boost te geven.
2. Wellicht een 'domme' vraag; stel dat door toevoeging van turf aan de filter de zuurgraad al bereikt wordt, is C02 toevoeging dan nog nuttig en/of als de JBL sturing de juiste pH meet dan wordt er dus geen CO2 meer toegevoegd.

Waterwaardes uit de kraan hier:

pH 7,5
GH 6,5
KH 6,5

overige waardes nihil

Groet Mischa
 
Ik zou eerst eens kijken naar de nihil waarden, No3, Po4 mogen niet nihil zijn dat komt de planten niet tergoede, maar mogelijk even een foto van de bak en de afmetingen?
 
Zal gewoon een constante co2 toevoer gelijk aanhouden doormiddel van je controller. Je planten een boost geven is niet nodig want opgeven moment moet je ook gaan minderen en onstabiele co2 kan een trigger zijn voor alg.

Als jij nu met turf filter, oftewel een lagere ph krijg dan moet je nog steeds co2 gaan toevoegen van die gehalte blijft heel laag.
Je kan alleen niet uitgaan van de KH PH tabel dus zou je de ph moeten instellen door te kijken naar je dropchecker. Als de dropchecker lichtgroen is bij bijvoorbeeld een ph van 6.3 dan zet je je ph controller ook op 6.3. Auto PH moet je wel uitschakelen want die houd hoogstwaarschijnlijk het KH tabel aan en dat werkt niet als je meerdere ph buffers heb.
 
Met turf werkt de tabel inderdaad niet en is de dropchecker nodig maar waarom wil je met turf werken?
 
Hoi,

dank voor de reacties:)

@Ton, de bak is nog leeg, ben bezig met een drystart. De nihilwaarden zijn van het kraanwater. Ben me er van bewust dat NO3 en PO4 nodig zijn voor een goede plantengroei
@jessicapilon, wil water door turf iets aanzuren en het water iets laten kleuren, of heb je hier een andere suggestie voor?
 

Terug
Bovenaan