Wat is er nieuw

Enkele vragen over filteren met bioloog.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Binnenkort zal ik mijn bioloog bestellen en heb hierover een paar kleinere vraagjes.

1. Op internet lees ik dat je je aquarium 1 / 1,5 keer per uur gefilterd moet worden met een bioloog. Met een potfilter is dat volgens mij zo'n 3 a 4 keer per uur.

Waarom is dat verschil zo groot? Waarom zou je met een bioloog niet ook 3 keer per uur je bak filteren. Dit kost geen enkele moeite qua opvoer.

2. Kan je ipv een opvoerpomp, om het water uit het bioloog weer naar boven te voeren, ook een potfilter gebruiken?

Je doet dan dus in de laatste bak je invoer van je potfilter. Je potfilter laat je volledig leeg, want het water is al gefilterd, en dan laat je die het naar boven voeren.

3. Je ziet biologen met en zonder tussen schotten, tussen de vakken in. Ik kan niet echt vinden waarom je het wel of niet zou doen. Zelf lijkt mij dat het water mooier loopt met tussen schotten, maar dat het meer ruimte kost om dat te doen. Klopt dit?

Ik ben erg benieuwd 🙂.

Canon zei:
Hallo allemaal,

Binnenkort zal ik mijn bioloog bestellen en heb hierover een paar kleinere vraagjes.

1. Op internet lees ik dat je je aquarium 1 / 1,5 keer per uur gefilterd moet worden met een bioloog. Met een potfilter is dat volgens mij zo'n 3 a 4 keer per uur.

Waarom is dat verschil zo groot? Waarom zou je met een bioloog niet ook 3 keer per uur je bak filteren. Dit kost geen enkele moeite qua opvoer.

2. Kan je ipv een opvoerpomp, om het water uit het bioloog weer naar boven te voeren, ook een potfilter gebruiken?

Je doet dan dus in de laatste bak je invoer van je potfilter. Je potfilter laat je volledig leeg, want het water is al gefilterd, en dan laat je die het naar boven voeren.

3. Je ziet biologen met en zonder tussen schotten, tussen de vakken in. Ik kan niet echt vinden waarom je het wel of niet zou doen. Zelf lijkt mij dat het water mooier loopt met tussen schotten, maar dat het meer ruimte kost om dat te doen. Klopt dit?

Ik ben erg benieuwd 🙂.

2. Dit lijkt mij wel kunnen.
3. Door middel van de dubbele schotten cre�er je een overloop systeem in het bioloog.

1, ik doe momenteel ook 4x
2, zou moeten kunnen maar neemt wel weer extra ruimte in
3, ik heb zelf ook schotten en roosters, en in het eerste vak word bij mij de water richting gekeerd waardoor het water na de gafzak overal van onder komt (pompvak uitgesloten)
Dit heb ik zo laten doen om zo goed mogelijk (in mijn ogen) mechanisch te kunnen filteren en zodat troep en meuk netjes onder het biologisch materiaal blijft liggen en het dus zo min mogelijk kan verstoppen

Duidelijk.

Ik heb alleen nog een vraagje over de onderkant van de vakken.
Vaak lees je dat er iets van roosters onderin de vakken zitten, zoals dit:
Bioloog04b.jpg
.

De exacte werking hiervan kan ik lastig vinden (ik google wel flink hoor 🙂 ).

Is dit zodat het afval zich daar niet ophoopt en het water dus altijd lekker door gaat? Beter dan dan die dingen er dus niet zitten en er op de bodem zich rommel kan ophopen?

Volgens mij is dit om verstopping te voorkomen? Dan zorg je inderdaad dat de troep er onder komt te liggen en er voldoende ruimte blijft voor het water om door te stromen.

Bij een bioloog kan je minder doorstroom hebben doordat je veel meer filteroppervlak hebt en daardoor een effici�ntere filtering.

als je water op deze foto van rechts naar links gaat, komt het water van onder tegen het filter materiaal.
hierdoor blijft de troep er veelal onder liggen waardoor het filter materiaal zelf schoner blijft.
als je water op deze foto van links naar recht gaat, komt het water op het filter materiaal en dus ook al het vuil, dit is alleen handig in het mechanische deel van het filter, verder wil je het materiaal zo schoon als mogelijk houden om maximale efficientie te hebben.

best paintskills ever...
maar zo heb ik mijn filter laten bouwen
618381tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

Aaaah, en dat zal dus werken. Ik zou denken dat het vuil gewoon mee naar boven gaar, maar dat zal dus wel mee vallen.

En 1 x in de 2 maand (ik zeg wat), hevel je die tussen schotten leeg ofzo? Dat vuil zal er toch uit moeten.

Ik heb er nog niks aan gedaan, zoveel leeft en bevuilt de bak nog niet
Maar ik hoor mensen soms zeggen dat ze het eens per jaar doen of iedere maand een vak, hangt denk ik erg van je belasting af..
Wel moet ik wekelijks nu de gafzakken wassen, dit zal nog vaker gaan moeten

Wel moet ik wekelijks nu de gafzakken wassen, :S
de wat wassen
mag de ondertiteling aan a.u.b. 😀
kortom wat zijn dat gafzakken

groet

jaap

Canon zei:
En 1 x in de 2 maand (ik zeg wat), hevel je die tussen schotten leeg ofzo? Dat vuil zal er toch uit moeten.

Dat hangt af van wat je met je bak wil. In een plantenbak haal je de slurrie inderdaad uit het filter, heb je weinig tot geen planten zou ik het laten zitten.
De bacteri�n die nitraat omzetten in stikstof hebben namelijk organische koolstof nodig, die kunnen ze dan dus uit de slurrie halen. Wil je een plantenbak dan wil je dat de nitraat beschikbaar blijft voor de planten, dus dan haal je de organische C weg.

flipper34 zei:
Wel moet ik wekelijks nu de gafzakken wassen, :S
de wat wassen
mag de ondertiteling aan a.u.b. 😀
kortom wat zijn dat gafzakken

groet

jaap

Gafzakken ja 😛

Is een vorm van mechanische filtratie, de mijne zijn 200 micron en vangen dus het overgrote deel van de vissen stront op waardoor de rest van me filter schoon blijft
Maar doordat ze zoveel kleine en grote deeltjes vangen moeten ze regelmatig schoon gemaakt worden.
En dat doe ik in de wasmachine, gewoon op standje spoelen met extra water 😉

tuinkabouter zei:
......, de mijne zijn 200 micron en vangen dus het overgrote deel van de vissen stront op waardoor de rest van me filter schoon blijft

En dat doe ik in de wasmachine, gewoon op standje spoelen met extra water 😉

Hmmmm.

En daarna de handdoeken? Heerlijk fris.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan