Wat is er nieuw

Enorm hoog fosfaat gehalte - hoe terug te brengen naar "normale" waarden ?

Compasscard

Member
Lid geworden
27 november 2016
Leeftijd
48
Ik heb opgemerkt had dat mijn planten al enige tijd stagneerden in hun groei, begonnen weg te smelten en er terug baardalg verscheen na 3 jaar zo goed als weggeweest te zijn.
Voor alle zekerheid heb ik mijn waterwaarden eens allemaal getest.
Daaruit kwam een abnormale hoge concentratie fosfaat naar boven. Zelfs zo hoog dat ik de testen met 8/10 gedestilleerd water en 2/10 aquariumwater heb moeten uitvoeren omdat de test met de normale hoeveelheden resulteerde in koningsblauwe inkt.
Zowel een sera als jbl test gaven dezelfde hoge indicatie.

Po4: 10mg/l
No3: 15mg/l
No2: niet meetbaar
Nh4/Nh3: niet meetbaar
PH: 7.2
KH: 8
Fe; 0.1
Cu: 0

Nu had ik wel een hoger fosfaatgehalte verwacht omdat ik mijn reguliere waterwissel wat achterwege had gelaten door een te drukke agenda, maar zo'n hoge waarde heb ik nog nooit gehad.
Het enige wat ik recent heb veranderd in de filtering is dat een week of twee over kool aan het filteren ben om de gelige tint van het water weg te krijgen. Verversingen brachten weinig soelaas en transparant water heb ik nooit echt gehad.
Daarnaast heb ik ook wat gewoeld in de bodem om wat planten te dunnen/verplaatsen.

In alle paniek heb ik vandaag een 50% waterwissel uitgevoerd en Sera phosex in de filter gezet ipv de kool.
Zou het kunnen dat Sera actieve kool fosfaten bevat ?
Aan plantenvoeding kan het volgens mij niet liggen. Ik gebruik steeds de "complete" van "aquariumbemesting.nl" in de aanbevolen dosering van 10 a 12ml/week voor een netto watervolume van +- 250l.
I

Als alles goed vermengd is ga ik nog eens meten en hopelijk zijn de waarden nu op zijn minst gehalveerd. Ik wil ze graag terug op 0.5 a 1mg/l krijgen.
Wat is volgens jullie een goede methode om dit te bereiken zonder een hele reeks waterwissels op korte termijn te doen (wat waarshijnlijk ook weer al te best zal zijn voor plant en vis) ?
Hebben jullie ervaringen met chemische middelen om dit fosfaat te laten neerslaan ?

Ik was nog een waarde vergeten, maar deze is niet echt zo belangrijk behalve voor algen.

SiO3: 1mg/l

Na de waterwissel (+- 110l waarvan 35l kraan en de rest osmose) heb ik nu de volgende waarden:

Po4: 5mg/l -> oef maar nog véél te véél
No3: +- 10 (kleur was niet duidelijk)
No2: niet meetbaar
Nh3: niet meetbaar
PH 7.1
KH: 5
Fe: <0.1
Cu: 0
SiO3: nog steeds rond de 1mg/l

Wat ijzer en sporenelementen toegevoegd.

Er is actieve kool op de markt welke veel fosfaat afgeeft. Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Edit.
Als je kleurloos en loepzuiver water wilt. Koop een zakje Seachem Purigen.

Er is actieve kool op de markt welke veel fosfaat afgeeft. Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Edit.
Als je kleurloos en loepzuiver water wilt. Koop een zakje Seachem Purigen.

Aldus de TS is het Sera actieve kool, als ik Sera mag geloven, mag deze geen fosfaat bevatten.

Waar het dan wel vandaan komt...

Gebruik je plantenvoeding?

Aldus de TS is het Sera actieve kool, als ik Sera mag geloven, mag deze geen fosfaat bevatten.

Waar het dan wel vandaan komt...

Gebruik je plantenvoeding?

Verkeerde batch kan altijd.

Kun je testen. Osmose water met en zonder kool.

Verkeerde batch kan altijd.

Kun je testen. Osmose water met en zonder kool.

Dat is waar, testen zeker even waard.

Aan plantenvoeding kan het volgens mij niet liggen. Ik gebruik steeds de "complete" van "aquariumbemesting.nl" in de aanbevolen dosering van 10 a 12ml/week voor een netto watervolume van +- 250l.

Die had ik even gemist (dank @quistero).
Je meldt dat de reguliere waterwissels achterwege zijn gebleven de laatste tijd.
Kan het dan geen ophoping zijn van fosfaat vanuit de plantenvoeding? kan namelijk goed zijn dat je planten lang niet alle fosfaat gebruiken die je doseert per week.
doe je dat een aantal weken met minieme waterwissels, dan kan die fosfaat zomaar eens oplopen.

Juist de complete bevat veel te veel fosfaat.
De basic is vrij van nitraat en fosfaat.
Doe ik de complete in mijn bak dan is het fosfaat ook sky high

Rjoemjan, ok bedankt, ik had er geen idee van.
Terug naar de methode die ik ervoor gebruikte met de poeders kaliumfosfaat,kaliumnitraat etc...

RichD1011 zal ook wel een punt hebben, ik ben inderdaad blijven doseren, weliswaar minder als na waterwissels maar ik heb ook hard gesnoeid in mijn planten om te verjongen en wat anders te gaan doen.
Vaak heb ik wel een 2.5l doos vol met mos en cabomba en dan is er terug licht in de bak.
We zullen de kool ook eens testen voor alle zekerheid en de tip voor purigen had ik ook al ontdekt op dit forum 🙂

Het leidingwater bevatte geen meetbaar fosfaat, dus het moet iets zijn dat ik er zelf heb aan toegevoegd. Soit, nu even wachten en dan nog eens 50% wisselen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan