Enorme algenplaag, maar welke en hoe te bestrijden?

R

Raider_84

Guest
Welke alg is deze en hoe kan ik die bestrijden?
 

Bijlagen

  • BC3E5D78-86F3-443A-9722-7152A424202F.jpeg
    BC3E5D78-86F3-443A-9722-7152A424202F.jpeg
    210.3 KB · Weergaven: 158
  • 968B91C8-C6FE-427D-8ADE-9C802AD55F05.jpeg
    968B91C8-C6FE-427D-8ADE-9C802AD55F05.jpeg
    242 KB · Weergaven: 173
Kun je iets vertellen over de waterwaarden en wat je toevoegt alsmede hoeveel licht je hebt en op welke bak en hoeveel je ververst? Hoelang draait deze bak?
Heb je ook een totaaltje van de bak?
 
8u per dag licht
Voeg vloeibare co 2 toe maar mee gestopt sinds de algenplaag begon
Waterwaarden met sneltest getest en zijn normaal. Ververs 20% water per week.
 

Bijlagen

  • 5A80E5B2-756E-4AAD-84A0-998EEB33421B.jpeg
    5A80E5B2-756E-4AAD-84A0-998EEB33421B.jpeg
    650.2 KB · Weergaven: 166
Wat noem je normale waarden en hoe zijn die gemeten? Ik denk met strips en die zijn erg onbetrouwbaar. Vloeibare co2 is carbo en dat maakt algen vaak juist dood.
Klopt het je een nano hebt of vertekend de foto? Wat voor inhoudt heeft de bak en welke filter gebruik je en hoelang staat de bak nu?
 
Wat zijn je nitraat waardes? Ik heb er 2x last van gehad en beide keren waren m'n nitraat waardes zeer laag. Verder is het een kwestie van elke dag zoveel mogelijk wegzuigen (kan het er af wrijven met je vinger) en je nitraat verhogen (ervan uitgaande dat je daar een tekort aan hebt.) Verder kan een organische belasting en een slechte waterdistributie ook meespelen. Extra water verversen is ook aan te raden. Mocht dat allemaal niet werken kun je een behandeling met waterstofperoxide overwegen (eerst inlezen!) of de black out methode toepassen.

Co2 zou ik niet stoppen, heeft blauwalg niks mee te doen en hierdoor zul je andere algen erbij krijgen. Blauwalg zelf is overigens een bacterie mocht je dit nog niet weten, te herkennen aan het makkelijk afwrijven en de riekende geur wanneer je het uit je bak haalt en ruikt. Houdt er rekening mee dat het even kan duren voor je effect ziet, is een kwestie van volhouden.

Ohja een sneltest is niet altijd heel nauwkeurig. Ik zou voor je basis testen gewoon een koffertje kopen. Diegene die hier vaak wordt aangeraden is die van Colombo, ikzelf heb JBL, die is wat duurder en mist fosfaat standaard.

Succes

Gr
Stefan
 
Bedankt allen voor de reacties! Geeft me moed door te zetten.

Aqua is idd een nano van 40L. Test is idd via test strips (die gaven geen extreme resultaten). Ik zal me een nauwkeurigere testset aanschaffen.

Filter is een Eheim interne compactfilter met geïntegreerde sponsfilter.

Zou een dood visje hier de aanleiding van kunnen zijn? Ik tel er 1 tekort maar niets terug te vinden.
 
Bak staat sinds augustus trouwens
 
Voor wat het waard is...
 

Bijlagen

  • 3849677E-342D-407B-A177-0BF3ACD05A6D.jpeg
    3849677E-342D-407B-A177-0BF3ACD05A6D.jpeg
    133.7 KB · Weergaven: 111
Ik denk niet dat 1 visje de oorzaak kan zijn hoor. Ik denk dat de bak met al die visjes ook wel redelijk belast is want eigenlijk is de bak veel te klein voor deze visjes.
Ik zou de waterwaarden als dat kan anders eerst bij de lfs met druppels laten testen of zsm zelf testen aanschaffen.
Zover ik zie geeft de strip een no3 van 0 aan en dat moet hoger maar ja zoals je al zegt het is maar een strip.
 
Zal ik zeker doen. Thanks!
 
Als er daarwerkelijk blauwalg zit dan zou ik dat dagelijks met de hand wegzuigen. Dat zie je snel omdat het een vieze slijmerige laag s die je er makkeijk af kan wrijven.
 
Ik zou een emmer water uit de bak halen en daarin de planten eens rustig aan schoon wrijven.
en helemaal aangetaste bladderen snoeien.
daarbij de bodem zo goed mogelijk schoon zuigen

daarna goed bijhouden en water wisselen 2* per week een 20%
 
Goeie tip! Neem ik mee in mijn battleplan!😆
 
Okee vloeibare ' Co2 ' dan 😉 ... . TS was gestopt toen de plaag begon, neem aan dat dat redelijk recent is.

Gr
Stefan
Ik weet dat dit een terminologie is die ook door Easy Life gebruikt wordt maar vloeibare CO2...? Dit is juist het verraderlijke van Carbo, mensen vermoeden door deze kreten dat er sprake is van een goede vervanger voor CO2 (gas).
 
Ik weet dat dit een terminologie is die ook door Easy Life gebruikt wordt maar vloeibare CO2...? Dit is juist het verraderlijke van Carbo, mensen vermoeden door deze kreten dat er sprake is van een goede vervanger voor CO2 (gas).
Ja weet ik. Daarom had ik Co2 ook met twee aanhalingstekens geplaatst 😁 .

Gr
Stefan
 
Terug
Bovenaan