Wat is er nieuw

Enorme bel bij aanspringen CO2

Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Leeftijd
37
Ik heb sinds kort een Co2 set van Dennerle, met drukregelaar, terugslagventiel en magneetventiel en alles op een tijdschakelaar. Zodra alles aanspringt ontsnapt er vaak een enorme bel, ik schrik er steeds van want de slang schiet dan even alle kanten op. Is dit normaal? Zodra die enorme bel is geweest is er niets geks aan de hand, het aantal bellen klopt ook.

dat lijkt me niet goed, naaldventiel zou dat niet door moeten laten.
Staat de werkdruk niet te hoog? Die zou bijvoorbeeld rond de 1 Bar moeten zijn.

Welk type van Dennerle drukregelaar heb je? Ik vraag dit omdat bij de Quantum Evolution staat niet echt de werkdruk aangegeven maar een schaalverdeling van aantal bellen op het ene klokje en flesdruk op het andere klokje.
*Edit*
Welke CO2 verdeler gebruik je daarbij? De flipper? Die beweging van de groene CO2 slang(?) is vreemd idd.

Laatst bewerkt:
Waar in de 'keten' zit je magneetventiel? Hoe dichter bij de fles, hoe minder co2 je in de slang bewaart wanneer je tijdklok uitschakelt, hoe verder naar je bak, des te meer er in de slang blijft. Dat zou ook een bel kunnen geven.
Foto van je setup kan ook wonderen doen als je een hulpvraag post.

Ik heb het zelfde gehad, net voor mijn reactor had ik een terugslagklep zitten uit Dennerle Quantum set.
Deze ging na verloop van tijd slecht open, het leek wel of het membraan bleef plakken.
Ik heb deze vervangen door een ander type terugslagklep en nu geen problemen meer.

Zojuist sprong hij weer aan, de groene slang ging weer alle kanten op..

Ik gebruik inderdaad de flipper die erbij zat en de volgorde zet ik even op de foto. (Fles, drukregelaar, magneetventiel, terugslagventiel, flipper) De druk staat rond de 60.

Ik zie echt niet waar het "mis" gaat. Kan ook nooit goed zijn zo een stoot CO2 ineens.

Bijlagen

• 15979239967748845607337470447564.jpg
    15979239967748845607337470447564.jpg
    157.6 KB · Weergaven: 120
Ik zie niks wat raar is en heb zelf ook met een flipper gewerkt en bij het aanspringen weet ik wel dat er altijd een flinke bel in de flipper kwam. Of de slang ook bewoog heb ik nooit gezien maar er ook nooit op gelet.

Misschien komt het wel omdat mijn magneetventiel aan een stukje visdraad hangt, bedenk ik me nu ineens...

Misschien komt het wel omdat mijn magneetventiel aan een stukje visdraad hangt, bedenk ik me nu ineens...
Mijne hangt los en gaat ook nergens heen. Je hebt geen fijnregelnaald erop zie ik; dat kan ook verschil maken.
Je magneetventiel is ook juist aangesloten? dus de pijl die erop staat loopt van de fles weg zeg maar?

Ik zou eens beginnen met het aantal bellen eerst verminderen door de Quantum Evolution drukregelaar open te draaien, klinkt gek, maar zo werkt het. Dan loopt de CO2 langzaam leeg wat in de slang nog zit.

Persoonlijk had ik de slang veel korter van fles naar magneetventiel. Magneetventiel lag op de beugel, dus in verhouding echt korter dan wat ik zie op de foto.

Alles weer aansluiten en beginnen met geleidelijk aantal bellen verhogen. 60 bar is de flesdruk, dus de fles is vol.

Wat is dan het resultaat?
Heb je het gekocht bij een LFS? Welke? Als ik zo vrij mag zijn om te vragen.

Mijne hangt los en gaat ook nergens heen. Je hebt geen fijnregelnaald erop zie ik; dat kan ook verschil maken.
Je magneetventiel is ook juist aangesloten? dus de pijl die erop staat loopt van de fles weg zeg maar?
Lara, het is er wel maar het werkt anders dan bij wat jij vermoedelijk als vergelijking gebruikt, de pijl op de terugslag (*edit* en magneetventiel) moet ook idd > naar flipper.

Laatst bewerkt:
Op de foto te zien heb jij het zelfde terugslagventiel als wat ik had.
En precies het zelfde probleem gaf (zoals ik hierboven al aangaf).

Misschien even proberen zonder terugslagventiel.

A4A0F4DD-3F52-4D11-B4EB-425A7F384FA3.jpeg

Op de foto te zien heb jij het zelfde terugslagventiel als wat ik had.
En precies het zelfde probleem gaf (zoals ik hierboven al aangaf).

Misschien even proberen zonder terugslagventiel.

Bekijk bijlage 305810
Leon, dat is een standaard Dennerle terugslagventiel die er bij een nieuwe set volgens mij altijd bij zit. Lijkt me bijzonder dat bij een recent gekochte set dat dat het probleem is.

Leon, dat is een standaard Dennerle terugslagventiel die er bij een nieuwe set volgens mij altijd bij zit. Lijkt me bijzonder dat bij een recent gekochte set dat dat het probleem is.
Bij mij heeft hij er 1,5 jaar tussen gezeten. Daarnaast heeft het nog een aardig tijdje geduurd voor ik wist wat het was.

Dan even een vraagje uit interesse Leon. Heb jij dezelfde uitvoering van drukregelaar als de TS (topic starter)?

Hier 2 screenshots uit de handleiding (slang mag 50cm zijn tot het magneetventiel)

0A2FDE00-1803-4A4A-9FA9-B09E72C0214F.png
5D04B290-62BB-442F-851C-24FE7ED3B569.jpeg

enorme bel lijkt op enorme druk. Oftewel kan de werkdruk verlaagd worden? Of lekt het ventiel waardoor en zich na sluiting van de magneetklep extra druk opbouwt oid?

Ik vermoed echt dat het probleem IN het magneetventiel zit.. inwendig. Daar waar de slang wordt aangesloten.
*Edit*
Ik zou ermee naar het verkooppunt gaan.

Omdat bij mij de problemen jaaaaaaaren later kwamen. Ik kreeg de druk ook niet meer goed ingesteld. Zelfs toen er met een schroevendraaier was gewerkt aan de afstelling inwendig in de aansluiting van de slang. Lees maar in de gebruiksaanwijzing. 🙂

Trouwens @Leon L. de informatie klopt niet helemaal. Met een schroevendraaier 2,5 mm kom je er niet in, wel met een 2mm.
Op de website van Dennerle staat de laatste handleiding van de “Herbruikbare Primus Quantum”.
Op pagina 28 spreken ze over een “bladmaat 2 – 2,5 x 0,5 mm“.
Maar de maat die beschreven is maakt niet zo heel erg veel uit, want deze schroevendraaier zit gewoon in de Special Edition set.

Bij mij zat in de verpakking van de drukregelaar Quantum evolution geen schroevendraaier. De LFS heeft toen geprobeerd te helpen met een bijhorende schroevendraaier.

Het kan niet aan Het magneetventiel liggen. Die doet gewoon perfect wat hij moet doen : snel open gaan.

De flow beperken doet het naaldventiel. En de druk stabiel houden doet de drukregelaar.

Laatst bewerkt:
Ik heb het zelfde gehad, net voor mijn reactor had ik een terugslagklep zitten uit Dennerle Quantum set.
Deze ging na verloop van tijd slecht open, het leek wel of het membraan bleef plakken.
Ik heb deze vervangen door een ander type terugslagklep en nu geen problemen meer.

Ik gok ook op het terugslagventiel als boosdoener. Sommige terugslagkleppen worden stroever na een tijdje waardoor er wat gas kan ophopen in de slang voordat het ventiel opengaat.
Zoals Leon zegt zou ik gewoon eens proberen hoe het systeem opstart zonder de terugslagklep. Kleine moeite.

Lara, het is er wel maar het werkt anders dan bij wat jij vermoedelijk als vergelijking gebruikt, de pijl op de terugslag (*edit* en magneetventiel) moet ook idd > naar flipper.
Als je dat inbusje bedoelt dat bovenop die zilveren knop zit; daar ben ik mee bekend. Heb ik ook op mijn drukregelaar - maar 'k vin het een onding en heb er een reguliere naald tussen gezet.
Gezien de overige posts hier over die terugslag zou ik daar echter op focussen vwb de oplossing.

Wat betreft het terugslagventiel, ik zei al lijkt me bijzonder. Maar proberen kan geen kwaad. Ik heb hem vervangen door een ijzeren van devisvoerwebwinkel.
Het is maar goed dat ik nagevraagd heb... De flipper sluit al iets uit t.o.v. een inline diffuser met ook een terugslagklepje, veerbelast.

Ik heb het niet over de inbus op de instelknop gehad maar in de plek waar de slang wordt aangesloten. Dieper zit iets waarachter het naaldventiel zit.

Terugslagventiel dat ik nu heb is deze.
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...en/aqua-noa-co2-terugslagventiel-profi-metaal

Ik denk dat het mijn tijdschakelaar is.. Ik ga hem even omwisselen om het te testen.. Ik ben er vanmiddag bij gaan zitten en ongeveer 15/20 seconden voordat ie zou moeten aanspringen stond de linker meter (het aantal bellen) ineens op de max! Ik heb hem toen even helemaal dicht gedraaid en daarna opnieuw ingesteld. (Achteraf gezien had ik moeten wachten om te zien of ie uit zichzelf weer terug naar het normale aantal bellen zou zakken.....)

die grote bel kan m.i. overigens geen kwaad die gaat naar de oppervlakte zonder dat er noemswaardig veel co2 vordt uitgewisseld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan