Epifyten


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,174
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb twee vragen over epifyten:

zijn er nog meer soorten dan:
mossen
hygrophila pinnatifada
javavaren
javavaren windelov
bucelancephandra
?

en mijn tweede vraag is:
ik plak (met velpon) mijn windelov op een steen, Het groeit goed, maar na verloop van tijd lost ie. Is dat normaal en plakken jullie ze ook om de zoveel tijd terug ergens op of is er een manier om ze permanent op hun plaats te houden? (Nylondraad heb ik ook al geprobeerd, daar groeien ze ook uit op den duur.)
 
Bolbitis soortjes zoals de Thailand en de Difformis"

Ik gebruik zelf altijd 2 seconden lijn van de Action. Als de plant te groot word kan ie idd loskomen. Op tijd snoeien of de uitlopers vastlijmen kan helpen
 
Anubias en staurogyne repens.
Ik plak ze ook vast maar heb nog niet geweten dat ze los gekomen zijn.
Ik heb gorilla glue gebruikt als lijm
 
Ohja, anubia's was ik even vergeten in mijn lijstje. Suf.

Maar staurogyne repens moet toch in de bodem geplaatst worden?
 
ik heb al aquaria gezien waar ze op hout gebonden waren en dat die het daarop beter deden dan dat ze in de bodem stonden.
 
In principe kun je elke plant opbinden, als er maar genoeg voeding in de waterkolom aanwezig is.
Maar dat maakt het nog geen epifyt
 
Laatst bewerkt:
ja dat is natuurlijk wel zo, al verwacht ik dat echinodorussoorten niet staan te springen van enthousiasme.

De achtergrond waarom ik het vraag is dat ik als achterwand in mijn Juwel een begroeiingsmat voor vijvers wil bevestigen (waarschijnlijk plakken) en daar dus kleinere planten in laten groeien zodat ik een groene achterwand krijg. Ik neem aan dat ze het niet allemaal even goed zullen doen, dus ik plant een aantal soorten en dan kan ik op die manier zorgen dat het uiteindelijk dicht groeit.

(Nog een vraagje: kun je onderwater lijmen?)
 
Er is iets raars met jouw bak en ik wilde dat ik wist wat het was, dan kon je het oplossen. Helaas ben ik niet alwetend genoeg hiervoor....
 
Dat is geen oplossing, dat is opgeven.....
 

Bijlagen

  • alcohol oplosbaar.jpg
    alcohol oplosbaar.jpg
    30.9 KB · Weergaven: 43

Terug
Bovenaan