Wat is er nieuw

epiplatys met kapotte kieuwen?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
36
Hoi! Ik heb net 2 ringbandsnoekjes bijgehaald en ze zitten nu nog in het plastic zakje te wennen.
Bij 1 van de snoekjes (ze zijn pas 1.5 cm) kan ik bij de kieuwen naar binnen kijken en is het rood.
Goede foto maken is onmogelijk.
Visje zelf is dun, maar dat hoeft niet per se samen te hangen met de kieuwen. Ademt niet sneller dan de andere.

Is het besmettelijk?
Ik heb geen quarantaine bak.

Dank

Scherper worden ze niet.
Je kan hooguit zien dat het daar rood is.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-09-26 at 18.02.39 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-09-26 at 18.02.39 (1).jpeg
    37.2 KB · Weergaven: 122
  • WhatsApp Image 2021-09-26 at 18.02.39 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-09-26 at 18.02.39 (2).jpeg
    53.8 KB · Weergaven: 119
  • WhatsApp Image 2021-09-26 at 18.02.39.jpeg
    WhatsApp Image 2021-09-26 at 18.02.39.jpeg
    25 KB · Weergaven: 119
Het is een risico. Volgens mij kan niemand uitsluiten of het giftig is of niet.

Mogelijk zijn de kieuwen beschadigd door een ammonia/nitrietpiek elders. Maar het kan ook een bacteriële infectie zijn. Of parasieten.. 😅

Heb je ook geen curverbak waarin je ze in quarantaine kunt doen?

Heb je ook geen curverbak waarin je ze in quarantaine kunt doen?
Wel een emmer die alleen voor aquariumwater gebruikt wordt.
En een doorzichtige opbergbak.

Laatst bewerkt:
Tja als ik zo n visje koop dan zou ik de foto naar de lfs sturen of zo mogelijk er mee teruggaan.

Tja als ik zo n visje koop dan zou ik de foto naar de lfs sturen of zo mogelijk er mee teruggaan.
En in de tussentijd in de emmer?
Want daarom heb ik er 'spoed' bij gezet, omdat ik nu moet beslissen om hem in het aquarium te doen of niet.

Ik zie geen wormen aan de kieuwen. Het is alleen dat het een veel ruimere spleet is dan bij een normaal ringbandsnoekje.

Ja hoor. Desnoods even paar keer waterwissels vanuit het aquarium. Heb je mogelijk nog een extra verwarming? Anders in een ruimte met verwarming voor de temperatuur. Let op dat ie nie uit de emmer kan springen

En in de tussentijd in de emmer?
Want daarom heb ik er 'spoed' bij gezet, omdat ik nu moet beslissen om hem in het aquarium te doen of niet.
Ja ik zou morgen de lfs het laten weten want je kan zelf gaan klooien maar ja je hebt recht op een gezonde vis waarvan je weet dat die niet iets bij zich draagt wat besmettelijk kan zijn.

Ok, in ze zal dus even in de emmer komen te wonen.
Hebben jullie nog ideeen over wat het kan zijn? Of staat ergens een overzicht met kieuwziektes?

Google eens op rode kieuwen (aquarium)vissen en kijk wat lijkt op wat je vis heeft. Op de foto's is het lastig te achterhalen ben ik bang

Kieuwwormen kun je niet met het blote oog zien.

Kieuwen horen juist rood van binnen eruit te zien, Lichte kleuren of zwarte plekken erin dat is niet goed. Volgens mij heb je ook vissen die worden geboren met afwijking aan de kieuwen. Op zich niet altijd ernstig. Of dit bij deze het geval is kun je niets van zeggen. Zie je vaak wel aan gedrag o ze veel boven in hangen of bij filter uitlaat.

Kieuwwormen kun je niet met het blote oog zien.

Kieuwen horen juist rood van binnen eruit te zien, Lichte kleuren of zwarte plekken erin dat is niet goed. Volgens mij heb je ook vissen die worden geboren met afwijking aan de kieuwen. Op zich niet altijd ernstig. Of dit bij deze het geval is kun je niets van zeggen. Zie je vaak wel aan gedrag o ze veel boven in hangen of bij filter uitlaat.
Nou zijn dit toch wel echte oppervlaktevissen dus die zullen sws veelal bovenin hangen, maar je kunt wel zien of ze zuurstof proberen te happen of gewoon relaxt hangen zoals ze normaal doen

De emmer is uiteindelijk een sobere doch degelijke quarantaine gebleken.

Nieuwe info:
  • De 2 ringbandsnoekjes (waarvan slechts 1 dus halve kieuwdeksels heeft en de ander normaal) zijn beide minder mager geworden, zijn goed op kleur en vertonen normaal gedrag.
  • Degene met halve kieuwdeksels heeft verder op zijn buik aan 1 kant heel erg licht wat oppervlakkige rode streepjes naast elkaar, als een schrammetje.
  • De randen van de kieuwdeksels zijn niet dik of rood. Ze zijn simpelweg te klein/half.
  • De dierenwinkel zegt dat alle andere ringbandsnoekjes bij hen in de winkel normale kieuwdeksels hebben--> kans op infectieus probleem dus kleiner.

Achten jullie de kans op kieuwwormen groot? Zo nee, dan doe ik hem vanavond in de bak erbij.

Het kan dus ook een aangeboren afwijking zijn of ten gevolge van een (eerder doorgemaakte) bacteriele (of schimmel) infectie. In dat laatste geval: als hij in een stressvrije bak komt met schoon water, dan geneest hij daar denk ik wel van, en zal het zich hopelijk i.i.g. niet verder verspreiden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan