Wat is er nieuw

Epistylis

Jaime

Member
Lid geworden
29 januari 2024
Leeftijd
20
Beste [groep],

Ik heb zes dagen geleden een vis gekocht uit jullie winkel, en helaas lijkt deze vis episylis te hebben gehad. Inmiddels is mijn hele aquarium besmet geraakt.

Ik behandel het aquarium al met zout en voeg ook Sera Baktopur toe, maar ik krijg de besmetting niet onder controle. Heeft iemand tips of aanvullende adviezen om dit probleem aan te pakken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Jaime van Velden

Hoe weet je dat het dit is want het lijkt veel op witte stip als ik het goed heb. Heb je foto s van de vis?

IMG_7577.jpeg
Dit was de vis die ik heb gekocht en nu zit het op mijn guppen en corydoras, borstelneuzen

De visjes heb ik al 2 keer 3 dagen in zout medicatie van Sera gedaan en laatste 2 dagen baktropur toegediend

Hoe weet je dat het dit is want het lijkt veel op witte stip als ik het goed heb. Heb je foto s van de vis?
Wat kan ik hier tegen doen heb je hier ervaring mee?

Nee ik zelf niet. Wellicht zijn er andere leden die dit herkennen en hebben meegemaakt want het is nieuw voor mij.

Heb je nog een reactie van de winkel gehad? Dat zou wel dienen.....

Zou het lukken ook van andere (minder lichtgekleurde) vissen een foto te maken? Zie je ook plekken op de ogen? En hoe is de verspreiding gegaan? (Wel/niet eerst op de vinnen, en breidde het zich van de ene op de andere dag snel uit?)

Zou het lukken ook van andere (minder lichtgekleurde) vissen een foto te maken? Zie je ook plekken op de ogen? En hoe is de verspreiding gegaan? (Wel/niet eerst op de vinnen, en breidde het zich van de ene op de andere dag snel uit?)
Ja begint op de vinnen daarna het hele lichaam. 1 dag was er niets daarna hadden al mijn vissen het inderdaad

Ok... Gezien de info denk ik dat de kans groter is dat je gewoon witte stip hebt. Dan zou ik als ik jou was even langs een vissenzaak gaan morgen en een middeltje halen. Esha exit wordt er vaak voor gebruikt.

In principe hoeft witte stip niet per se behandeld te worden, onder ideale omstandigheden. Maar het is in dit geval denk ik de veiligste optie.

Je bak verder gewoon laten draaien als altijd. Filter z'n ding laten doen (zonder actieve kool) en dan trekt het wel weer bij.

Uit interesse heb ik er net over gelezen. Belangrijk om te weten vond ik dat stip niet op de ogen komt en Epistylis blijkbaar wel. Stip geeft diep witte stippen, Epistylis geeft wat wazige vlekken.
Ook belangrijk is dat bij stip de temperatuur wat verhoogd kan worden bij de behandeling, terwijl dit Epistylis juist zou aanwakkeren.

Hier: https://aquariumscience.org/index.php/10-2-4-epistylis/ lees je er meer over.

Ok... Gezien de info denk ik dat de kans groter is dat je gewoon witte stip hebt. Dan zou ik als ik jou was even langs een vissenzaak gaan morgen en een middeltje halen. Esha exit wordt er vaak voor gebruikt.

In principe hoeft witte stip niet per se behandeld te worden, onder ideale omstandigheden. Maar het is in dit geval denk ik de veiligste optie.

Je bak verder gewoon laten draaien als altijd. Filter z'n ding laten doen (zonder actieve kool) en dan trekt het wel weer bij.
Ik ben met de visjes naar de vissenwinkel geweest. Zij zeiden dat het Epistylis was. We hebben het inmiddels al twee weken. De Corydoras, borstelneuzen en Endlers hebben het allemaal. Ik ga ze vanaf maandag proberen te behandelen met eSHa 2000 en eSHa Exit.

En zij zeiden op de volgende producten te gebruiken FMC-plus of Columbo femsee

Dat is echt gek! Beiden zijn middelen tegen stip. Die zullen waarschijnlijk tegen Epistylis weinig uithalen.

Dat is echt gek! Beiden zijn middelen tegen stip. Die zullen waarschijnlijk tegen Epistylis weinig uithalen
Ik ga het eens proberen met esha, ik hou jullie op de hoogte. Hoelang moet ik ze behandelen met deze producten?

Apart inderdaad dat ze epistylis zeggen en vervolgens medicatie aanbevelen die tegen andere dingen helpt.

Ik ben met de visjes naar de vissenwinkel geweest. Zij zeiden dat het Epistylis was. We hebben het inmiddels al twee weken.
Als het epistylis was (vaak met onderliggend een bacteriële infectie) dan waren er na twee weken waarschijnlijk al een hoop vissen dood geweest. Ook jouw beschrijving van hoe het zich verspreid heeft, past niet bij epistylis en wel bij witte stip. Vandaar.

Maar die twee ziektes zijn heel makkelijk met elkaar te verwarren. Zonder een microscoop erbij te hebben kan men zich zo vergissen. Ook mensen die al lang in het vak zitten.

Tip trouwens, ik zou esha 2000 achterwege laten. Heeft in dit geval geen meerwaarde voor de behandeling.

Waarom trouwens pas vanaf maandag behandelen? Of red je het niet om eerder iets te regelen? Want als je het idee hebt dat behandeling beter is (vissen voelen zich niet fijn etc), waarom dan nog langer wachten. 🙂 Niet verkeerd bedoeld verder.

Apart inderdaad dat ze epistylis zeggen en vervolgens medicatie aanbevelen die tegen andere dingen helpt.

Als het epistylis was (vaak met onderliggend een bacteriële infectie) dan waren er na twee weken waarschijnlijk al een hoop vissen dood geweest. Ook jouw beschrijving van hoe het zich verspreid heeft, past niet bij epistylis en wel bij witte stip. Vandaar.

Maar die twee ziektes zijn heel makkelijk met elkaar te verwarren. Zonder een microscoop erbij te hebben kan je je makkelijk vergissen. Ook mensen die al lang in het vak zitten.

Tip trouwens, ik zou esha 2000 achterwege laten. Heeft in dit geval geen meerwaarde voor de behandeling.

Waarom trouwens pas vanaf maandag behandelen? Of red je het niet om eerder iets te regelen? Want als je het idee hebt dat behandeling beter is (vissen voelen zich niet fijn etc), waarom dan nog langer wachten. 🙂 Niet verkeerd bedoeld verder.
Esha exit is toch tegen stip?

Dat klopt. Esha exit werkt daar heel goed tegen. Alleen als ik het goed begrijp wil TS zowel Exit doseren als 2000. Dat is zonde van je geld denk ik dan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan