Wat is er nieuw

Erfelijkheid Platy

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fromzzz
  • Startdatum Startdatum
F

Fromzzz

Guest
Stel, ik heb een Platy man in de panda kleur, en een rode Platy vrouw. Hoe zit dit dan als zij jongen krijgen? Krijgen ze dan panda en rode jongen, een mix van die 2 kleuren, of kan er eigenlijk van alles (andere kleuren ook) uitkomen?

Daarvoor moet je weten hoe de kleuren / patronen vererven, dominant of recessief. Er is zonder dit te weten niks zinnigs over te zeggen.

Interresant, vroeg me zoiets ook af.

Maar hiervoor moet je weten welk allel dominant is, en welke recessief.

Wij hadden het dit jaar met biologie over erfelijkheid.
Dus als jij die twee platy's gaat kruizen, en mij kunt vertellen hoeveel mannelijke panda kleur, vrouwlijke panda kleur, mannelijke rode platy, en vrouwelijke rode platy's erzijn. Kan ik je denk ik wel vertellen of het dominant is of reccesieg alles is, en of het op het x-chromosoom ligt. Lijkt me ook wel leuk dit te doen:daisy:😉

Ja het gekke is dat ik ervaring heb met de fok van rashonden, en dus redelijk wat weet van die erfelijkheid. Alleen ik ging er eigenlijk gewoon heel naïef vanuit dat er bij vissen niet zoveel onderzoek naar gedaan word. Stom eigenlijk! Dan zal er ook wel een boel over te vinden zijn online. Ik ga op onderzoek uit. 😀

Ja het gekke is dat ik ervaring heb met de fok van rashonden, en dus redelijk wat weet van die erfelijkheid. Alleen ik ging er eigenlijk gewoon heel naïef vanuit dat er bij vissen niet zoveel onderzoek naar gedaan word. Stom eigenlijk! Dan zal er ook wel een boel over te vinden zijn online. Ik ga op onderzoek uit. 😀
Wil je alles wat je erover vind hier posten?
Ben er ook wel benieuwd naar:daisy:

Ja, ga ik zeker doen. 😀

Interresant, vroeg me zoiets ook af.

Maar hiervoor moet je weten welk allel dominant is, en welke recessief.

Wij hadden het dit jaar met biologie over erfelijkheid.
Dus als jij die twee platy's gaat kruizen, en mij kunt vertellen hoeveel mannelijke panda kleur, vrouwlijke panda kleur, mannelijke rode platy, en vrouwelijke rode platy's erzijn. Kan ik je denk ik wel vertellen of het dominant is of reccesieg alles is, en of het op het x-chromosoom ligt. Lijkt me ook wel leuk dit te doen:daisy:😉
Heb vorige week nog moeten afleggen als examen, leuk wel 🙂

Wagtail (zwarte vinnen) is sowieso dominant over alles.

Als je vele kweekvormen van Platy's bij elkaar zet hou je na 4/5 jaar uiteindelijk rood/bruine wagtail Platy's over.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan