Erik Melse zijn 60x30x35 (63L)


E

Erik Melse

Guest
Hier wil ik jullie graag op de hoogte houden van hoe het mijn bak vergaat.

Zondag 22 Maart ben ik begonnen met het opstarten van de bak. Grind gewassen en in boven op de voedingsbodem gelegd, plantjes gewassen... oh, bedtijd....
Maandag de boel afgemaakt en de bak draait nu een week.

De inhoud van de bak:

Planten:
Echinodorus Argentinesis x2
Echinodorus Regine 2x
Miriophyllum brasiliensis 2x
Micranthemum 2x
Micranthemum Monte Carlo 2x

Ik had van de vorige aquariumsessie nog een stuk hout liggen, dat heb ik hergebruikt na het te wassen.

Het visbestand is nog een vraagteken, suggesties zijn zeker welkom.

Een fotoalbum zou geen fotoalbum zijn zonder foto's dus bij deze:

499FFC3E-14FA-4636-9398-20DD76156871.jpeg


De Mirophillum groeit als kool, en raakt een dezer dagen zeker het wateroppervlak. wel wordt ie onderin wat bruinig. Klinkt dat bekend voor iemand en is dat normaal?
 
Welkom! Leuk bakje, goed om te horen dat het zo snel groeit. Bruine aanslag kan eventueel bruinalg zijn wat heel vaak opkomt bij een net opgezette bak en dat zou na verloop van tijd wel moeten verdwijnen. Kan ook zijn dat er niet genoeg licht komt bij de onderkant van de stengels maar daar durf ik niks over te zeggen want kan het niet heel goed zien. :thumbs:
 
De echinodorussen verliezen wel hun blad, maar er groeien al nieuwe blaadjes bij bijna allemaal. Wat doe ik met de plantjes die tegen het wateroppervlak groeien? Snoeien en evt herplanten? Of moet ik ze eerst hun gang laten gaan? De micranthemums laten niet veel groei, noch achteruitgang zien.
 
De echinodorussen verliezen wel hun blad, maar er groeien al nieuwe blaadjes bij bijna allemaal. Wat doe ik met de plantjes die tegen het wateroppervlak groeien? Snoeien en evt herplanten? Of moet ik ze eerst hun gang laten gaan? De micranthemums laten niet veel groei, noch achteruitgang zien.
Snoeien en dan kan je de topjes herplanten als je wil
 
Oeh! ik bedenk me net dat ik easycarbo heb staan, en ik vraag me af wanneer ik daarmee kan beginnen. Als ik het forum zo een beetje doorlees, gaat CO2 algengroei tegen, en dat is iets waar zeker een opstartende bak wel eens last van kan hebben.
 
Oeh! ik bedenk me net dat ik easycarbo heb staan, en ik vraag me af wanneer ik daarmee kan beginnen. Als ik het forum zo een beetje doorlees, gaat CO2 algengroei tegen, en dat is iets waar zeker een opstartende bak wel eens last van kan hebben.
Carbo kan je vanaf begin af aan al toe gaan voegen, hou wel rekening mee dat carbo geen co2 vervanger is maar een middeltje dat spul bevat waar algen niet zo van houden. Dus ik zeg gelijk gebruiken!
 
Zo, vandaag de eerste waterwissel gedaan, 20%. Daarnaast heb ik de schaar gezet in de stelen van het blad wat heel hard achteruit ging. Zo te zien slaat alles wel aan. Midden achterin zie ik de bruinigheid omhoog klimmen, en het is niet te verwijderen met de hand. Geen alg dus lijkt me. Ik zie wel in het groene deel dat er vertakkingen ontstaan.
Wat zal ik doen met die miriophyllum?

Fotootje van zojuist:
DBD46E1F-992B-44C8-AB8E-3F4F511E2C6E.jpeg
 
Zojuist dit "artikel" gevonden hier op het forum: Aquariumplanten opstart. Shit, dat had ik wel even iets eerder willen vinden : ) Verklaart het een en ander, onder andere dat de boel zo hard groeit op dit moment. Daarom maar even wachten met het snoeien van de Miriophyllum, en kijken hoe het vordert.

Wel is mijn vraag nu, zal ik die Miriophyllum nog uit elkaar halen? Scheelt misschien in de hoeveelheid licht en dat komt misschien de kleur ten goede?
 
Ik zou de onderste delen wegdoen en de mooie toppen terugplaatsen met wat meer tussenruimte.
 
Ik zou de onderste delen wegdoen en de mooie toppen terugplaatsen met wat meer tussenruimte.

Zoals je hebt aanbevolen heb ik de boel onder handen genomen, zie foto´s hieronder.

Ik heb nu een onbekend filter in mijn aquarium hangen, en heb nog een redelijk gedateerd Juwel BioFlow Mini liggen. Er zit geen spons in dit filter, en weet niet welke spons ik zal nemen om er in te stoppen. Ik zal zeker nog over gaan stappen op een extern filter, maar voor nu niet de ruimte om dat te realiseren. Nu vraag ik mij af welk filter jullie adviseren te gebruiken, mijn huidige (waar de zuignapjes echt voor geen meter werken) of de Juwel BioFlow Mini.

Langzaam ga ik denken aan vissen voor over een dikke week, sterke als eerst uiteraard, minder sterke later. Jaren geleden had ik het volgende:

2x Apistogramma Borelli
11x Nannostomus Marginatus
5?x Otocinclus vittatus

Nu lijkt het me erg leuk om de borelli’s opnieuw te gaan houden, maar de andere bewoners heb ik nog geen idee van.
Wat hebben jullie voor suggesties?
 

Bijlagen

  • 1FE6AAD5-204E-495A-AA31-F1D2C86FC13A.jpeg
    1FE6AAD5-204E-495A-AA31-F1D2C86FC13A.jpeg
    156 KB · Weergaven: 122
  • C809E224-07EE-4F28-A22E-B7E5DE3AE8F1.jpeg
    C809E224-07EE-4F28-A22E-B7E5DE3AE8F1.jpeg
    253.2 KB · Weergaven: 112
Zo, alle micranthemum heb ik uit elkaar geplozen, nu mag de boel gaan wortelen.
Een kit om m’n waterwaardes te testen is besteld, hopelijk krijg ik die maandag binnen.

Ideeën voor een visbestand naast mijn borelli’s zijn welkom!
 

Bijlagen

  • 4E0FB4BC-5B96-4168-9E6D-354270261D58.jpeg
    4E0FB4BC-5B96-4168-9E6D-354270261D58.jpeg
    147.2 KB · Weergaven: 110
Ziet er goed uit! Wat een werkje hé ?
JA, de achterste ging een stuk lastiger dan de monte carlo, maar ben wel blij dat ik het gedaan heb. Als het eenmaal een beetje pakt zal het er vast goed uit komen te zien.
Ik zie wel dat de achterste plantjes maar bruin blijven worden. Ze groeien nog wel goed.

Zojuist is de kit gearriveerd. Nu kan ik fatsoenlijk mijn water testen. Hoe frequent test ik mijn water tijdens de opstart?

Misschien kan ik op mijn werk ook wel wateranalyses uitvoeren, kan ik andere elementen ook vinden :p
 
ja dat was ik zeker van plan, maar daarna in welke frequentie? dagelijks? wekelijks? elke x dagen?
 
Nou de eerste 2 weken heeft niet zoveel zin omdat de eventuele nitrietpiek pas vaak in week 2 of 3 komt. Ik zou het vanaf week 2 doen en dan om de dag bijvoorbeeld en dan zie je wel of je nitriet gaat meten maar soms meet je dat ook niet dus. Je kan elke week een beetje voer verkruimelen bij de opstart.
Als alles eenmaal goed draait dan kun je elke week of om de 2 weken dat doen en dat verschilt per persoon.
 
Dan gaan we vanaf vandaag los : ) bak draait nu 2 weken. Kom maar door met die piek :p

Ik heb alleen nog hulp nodig bij het visbestand... koppen A. Borelli komt er zeker, maar de andere vissen... Suggesties zijn welkom!
 
Ik deed elke dag testen omdat ik het leuk vond. (Tenzij ik niet thuis was)
Nu test ik nog sowieso 1x in de week voor de plantenvoeding. Nitraat en fosfaat. Voor het water verversen meet ik soms nitriet uit interesse. Als ik wat heb gerommeld in de bodem bijvoorbeeld test ik ammoniak en nitriet.
 
Ok, ik heb een volledige set tests gedaan en kom tot de volgende waarden:

pH: 7,8
KH: 8
GH: 8
NH3: 0
NO2: 0,5 mg/l
NO3: 20 mg/l
PO4: 0,5 mg/l

het lijkt er dus op dat we goed onderweg zijn, aangezien ik nitraat vind. PH is wel wat hoog, maar een waterwissel zal daar vast verandering in brengen. Ditzelfde geldt voor de GH en KH als ik het goed heb?
 
Ligt er maar net aan wat er in de kraanwater zit.
Hoe komt je op de pH van 7,8 met die druppels dan? Of meet je die apart?
 
Met de druppels zit ik tussen de 7,5 en 8, en ik vond het meer op 8 lijken dan op 7,5 :)
 
Ligt er maar net aan wat er in de kraanwater zit.
Hoe komt je op de pH van 7,8 met die druppels dan? Of meet je die apart?

Ik zoek net even de waterwaardes op die het waterbedrijf uitgezocht heeft, blijkt dat de pH van het water zo rond de 7,9 schommelt. Water verversen gaat dus geen effect hebben... wel zou ik kunnen proberen om CO2 toe te voegen, daarmee verlaag ik ook de pH...
 
Je zit nu erg laag met de co2 en zelf zou ik dan gewone drukflessen gebruiken al werkt bio co2 ook soms prima.
 
Ik weet niet of je deze tabel al kent?


Met een kH van 8, zou je dus veilig naar een pH van 7 kunnen sturen d.m.v. CO2.
 
Hartelijk dank Lalizzerd! als ik het stukje lees, en de tabel bekijk, moet mijn CO2 gehalte een eind onder de 5 mg/l liggen (2,5 mg/l ongeveer), anders is de PH/KH combinatie niet mogelijk. Mijn bak ligt in het blauwe gebied. Door toevoeging van CO2, er van uit gaande dat mijn KH hetzelfde blijft zou ik mijn pH kunnen laten zakken naar 7, uitkomen in het groene gebied met een concentratie van 23,7 mg/l CO2.

Zo nauwkeurig krijg ik het waarschijnlijk niet voor elkaar, maar het is fijn om te weten dat het wel mogelijk is
 
Hartelijk dank Lalizzerd! als ik het stukje lees, en de tabel bekijk, moet mijn CO2 gehalte een eind onder de 5 mg/l liggen (2,5 mg/l ongeveer), anders is de PH/KH combinatie niet mogelijk. Mijn bak ligt in het blauwe gebied. Door toevoeging van CO2, er van uit gaande dat mijn KH hetzelfde blijft zou ik mijn pH kunnen laten zakken naar 7, uitkomen in het groene gebied met een concentratie van 23,7 mg/l CO2.

Zo nauwkeurig krijg ik het waarschijnlijk niet voor elkaar, maar het is fijn om te weten dat het wel mogelijk is
Ja klopt. Ik heb een CO2 dropchecker, als deze groen is, is het goed. Is tie geel dan is er teveel (haha rijmt ook nog :p )
Mocht je deze aanschaffen, dan zou ik voor 20mg vloeistof gaan. Dit houdt in dat wanneer er 20mg co2 in het water zit de vloeistof groen verkleurd. Dit is veiliger dan de 30mg vind ik. Wanneer deze geel uitslaat dan heb je al heel snel teveel. Eigenlijk is de dropchecker wel een must..

Daarnaast zou je kunnen werken met een pH controller op de co2 (werkt volgens mij alleen met drukflessen en niet met bio co2). Dan stel je de pH in op 7 en dan regelt het kastje de hoeveelheid co2 door een seintje te geven zodat de co2 aan en af te slaat. (Hoe dat technisch precies zit moet je maar aan een technisch persoon of google vragen :DD :ROFLMAO: ) Opzich houdt dit de pH wel heel stabiel, maar je krijgt wel schommelingen in je CO2, met mogelijk alg als gevolg. Ik ben van de pH computer afgestapt. Ook moet je elke keer de pH elektrode ijken enz enz.
 
Ik heb gisteren nog eens mijn water getest en kom op NH3/4 van 0, NO2 van 0 en NO3 van 10. Het lijkt er op dat er bacteriegroei in mijn bak zit, en dat de Ammoniak en Nitriet afgebroken wordt.

De planten in de bak doen het twijfelachtig. Echinodorus gaat goed, maar de Myriophyllum en de Micranthemum blijven maar een bruinige bende. Zeker als ik het vergelijk met hoe het was.

Ik ga het toch houden bij de Z-Amerikaanse hoek, en ga toch weer voor de Borelli's, oto's en marginatussen. Ze vragen allemaal een pH die lager ligt dan de pH in mijn bak, dus ik moet daar eerst wat aan doen. Catappa bladeren zijn denk ik stap 1, en CO2 zou de volgende stap kunnen zijn.

Ik heb nog een "stenen halve kokosnoot" en vroeg me af of ik hier gemakkelijk mos op kan zetten, of dat ik langs de supermarkt zal gaan, een kokosnoot koop en deze in tweeën zaag en er mos op zet. Zou de dry start methode misschien werken op die stenen kokosnoot?

Vanavond fotootje : )
 
Wederom mijn water getest op NH3/4, NO2 en NO3:
NH3/4: 0
NO2: 0
NO3: 10 mg/l

De beloofde foto had ik wel gemaakt, maar niet geplaatst. Dan toch nog de foto van donderdag, en dan ook nog een foto van zojuist.

Ik heb een kokosnoot gekocht, kijken of dat een beetje te doen is om de boel schoon te krijgen.

Donderdag:
IMG_9534.jpg


Zaterdag:
IMG_9537.jpg


Het wordt midden achter alleen maar bruiner....
 
Noot is schoon. Nu nog even vorm er in maken en dan de dry start methode uitproberen
 
Ik heb een poging gedaan om de dry start methode toe te passen op een kokosnoot en mos, maar dat is niet gelukt. Eert te vochting gestard, en daarna overbelicht gok ik. misschien later nog eens een poging wagen.

Wel heb ik een Bio-CO2 syteem in elkaar geknutseld zoals te zien op de foto. Mijn planted box All in one voeding is binnen, en zodra de CO2 loopt en stabiel is wil ik beginnen met het toevoegen daarvan. Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Rate my setup:
 

Bijlagen

  • 2DBEDF05-99AE-4FA6-9906-E8245E7DB647.jpeg
    2DBEDF05-99AE-4FA6-9906-E8245E7DB647.jpeg
    243.4 KB · Weergaven: 90

Terug
Bovenaan