Erik Melse zijn 60x30x35 (63L)


Met dank aan @GCJ heb ik wat Zuid-Amerikaanse planten toegevoegd aan mijn aquarium. Nadat een LFS mij had wijsgemaakt dat pogostemon erectus een Z-Amerika plant was, heb ik deze verwijderd en er daadwerkelijk Z-Amerikaanse planten in gezet. De Braziliaanse Klimop en de sagittaria subulata staan nu in de bak.
De Bio-CO2 wilde niet echt, de productie en drukopbouw was te laag. Ander recept klaargemaakt en opgestart.
Zo staat het er nu bij:
 

Bijlagen

  • 6C9E08B3-9F66-4CBE-8B10-25D67AFB5CE4.jpeg
    6C9E08B3-9F66-4CBE-8B10-25D67AFB5CE4.jpeg
    138.3 KB · Weergaven: 120
Erg leuk Erik. Ik vraag me af of het de Sabulata is want de Teres heeft vaak iets langere bladeren maar wellicht komt dit door de licht en voeding. Zelf had ik Sabulata die niet veel hoger werd dan 5-6 cm.
 
Ik las in dit (klik) topic iets over gaten in echinodorussen en dat dit mogelijk op te lossen is met kleibolletjes en CO2. Ook ik ervaar dat de echino's het niet fantastisch doen. CO2 is iets waar ik mee aan het stoeien ben, maar kleibolletjes heb ik nog niet aan gedacht. Ik voeg nu All in One van Planted box toe in lage dosering. Is het dan nog "nodig", of doe ik er goed aan om ook kleibolletjes toe te passen?
 
Het is bij moerasplanten altijd raadzaam om voeding bij de wortels te doen omdat deze merendeels dit via de wortels opnemen.
 
Het heeft me een hoop moeite en tijd gekost om het aan de praat te krijgen, maar uiteindelijk lijkt er iets van CO2 m'n bak in te lopen. Het bruissteentje wat er nu aan hangt komt uit een oud ornamentje, vandaar dat er nog wat lijmrestjes aan zitten.
 

Bijlagen

  • IMG_9675.MOV
    15.4 MB
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Wat goed dat het gelukt is Erik. De aanhouder wint :)

Heb je al iets besloten over hoe je de diffusie wil doen?
 
Is het niet handiger om met een omgekeerd bakje te werken of het steentje lager te doen want het gaat nu erg snel naar het oppervlak waar het weer vervliegt zeg maar.
Maar goed ik ben geen bio co2 kenner.
 
@GCJ, janee. Het zit er dik in dat ik een omgekeerd bakje ga gebruiken, maar moest eerst zien dat ik productie heb. Ik zit nog in de testfase, en zoek nog naar hoe diep het steentje kan @jessicapilon. Ik ga kijken hoe ver ik kom met het steentje, en anders wordt het een bakje. Ik ben helaas op mijn werk, maar anders zou ik mn dropchecker de bak uit kijken waarschijnlijk
 
@GCJ, janee. Het zit er dik in dat ik een omgekeerd bakje ga gebruiken, maar moest eerst zien dat ik productie heb. Ik zit nog in de testfase, en zoek nog naar hoe diep het steentje kan @jessicapilon. Ik ga kijken hoe ver ik kom met het steentje, en anders wordt het een bakje. Ik ben helaas op mijn werk, maar anders zou ik mn dropchecker de bak uit kijken waarschijnlijk

Waarom combineer je het niet? Dat doen/deden wij meestal, tenzij we een echt lage oplossing willen.

Tegenwoordig doen we het via de spraybar maar dat is een andere kwestie :)
 
Een combinatie is zo'n gek idee nog niet. Een bakje heb ik op voorhand al uitgezocht, dus ik moet alleen nog een manier vinden om het bakje op zijn plek te hangen, en te houden. Suggesties daarvoor zijn welkom uiteraard
 
Kleine kanttekening van mijn kant.

Wij maakten gebruik van bakjes die te klein waren voor ons oppervlak.

Als jij een bakje gaat gebruiken dat je hebt uitgerekend op jouw aquarium, dan ga je met de combinatie misschien hoger uitkomen dan gepland.
 
Het bakje wat ik heb beslaat 1% van mijn oppervlak van mijn bak. Dat is dus als het goed is aan de zekere kant. Ik ga kijken hoe het loopt en zit nog te wachten op een dropchecker die van kleur verandert. Hoeveel verandering is nog de vraag, maar ik ben hoopval gestemd : )
 
Ik had hier een nodig van 1,5% maar dat verschilt dus ik zou even aankijken hoe dit straks uitpakt voor je Erik.
 
leuke bak, Ik zelf heb een 70 liter aquarium en maak geen gebruik van Co2.
Als ik het zo terug las heb je dit puur gedaan om de ph te verlagen of zit er nog een andere reden bij?
 
leuke bak, Ik zelf heb een 70 liter aquarium en maak geen gebruik van Co2.
Als ik het zo terug las heb je dit puur gedaan om de ph te verlagen of zit er nog een andere reden bij?

Dank je wel! De toevoeging van CO2 is zowel verlaging van de pH, als stimulans voor de planten.
 
Nu nog een manier bedenken hoe ik het bakje fatsoenlijk plaats, en op zijn plek hou. Hoe doen jullie dat?
 
Ik deed een tyrap om het bakje met zo n zuignap als die Ton laat zien zodat je geen gaatje in het bakje hoeft te maken.
 
Gisteren vond ik een van mijn vissen in mijn dropchecker... Ik snap niet hoe ie het klaargespeeld heeft, maar overleven bleek niet mogelijk...
 
Update van de bak. Foto’s van een week geleden. Het interne filter is inmiddels uit de bak, binnenkort de hardware van mijn externe filter aanpassen zodat het past in de bak. Is een spraybar aan de rechterkant een idee? Of is dit echt een no-go?
 

Bijlagen

  • EE1B5015-988D-4D6E-B003-413586B3670F.jpeg
    EE1B5015-988D-4D6E-B003-413586B3670F.jpeg
    151.4 KB · Weergaven: 85
  • 15CED9CF-EB02-4928-88D8-C6F40D9ABA03.jpeg
    15CED9CF-EB02-4928-88D8-C6F40D9ABA03.jpeg
    223.7 KB · Weergaven: 83
Is een spraybar aan de rechterkant een idee? Of is dit echt een no-go?
Dat kan en zal geen probleem geven, zelf heb ik hem liever aan de achterkant omdat dat dan net wat efficiënter is qua verdeling van de flow.
 
Gelet op de maat denk ik dat een spraybar rechts prima kan met een goed filter. Ik heb dat jaren ook op de 80cm gehad. Welk filter heb je hiervoor Erik?
 
Update van de bak. Foto’s van een week geleden. Het interne filter is inmiddels uit de bak, binnenkort de hardware van mijn externe filter aanpassen zodat het past in de bak. Is een spraybar aan de rechterkant een idee? Of is dit echt een no-go?
heb je al jongen van je Borellis gehad?
 
heb je al jongen van je Borellis gehad?

Nee, mannetje en vrouwtje hebben het wel gezellig met elkaar heb ik het idee. Ik wacht rustig af, en we gaan het zien. Zal wel paniek in de tent zijn voor mij alser daadwerkelijk eitjes komen : )
 
Nee, mannetje en vrouwtje hebben het wel gezellig met elkaar heb ik het idee. Ik wacht rustig af, en we gaan het zien. Zal wel paniek in de tent zijn voor mij alser daadwerkelijk eitjes komen : )
als ze zich goed voelen gaat het vanzelf hoor
de jongen grootkrijgen is nog iets anders - kijk gerust eens naar met link Rekord 800 hieronder
 
Het lijkt er op dat de borelli’s het nog gezelliger hebben gehad dan eerst. Het mannetje zwemt rustig door de bak, maar vermijd een hoek. Het vrouwtje is vaak niet te vinden, en als ze te zien is, jaagt ze andere vissen de hoek uit en verdwijnt dan weer onder een stuk hout. Ik vermoed dus dat er binnenkort jonge borellii te spotten zijn. Hebben jullie hier nog tips voor?


@woutDR, heb jij de jongen groot kunnen brengen? en zo ja, hoe heb je dat gedaan?
 
dat is het scenario dat ik hier ook zie, binnen enkele dagen zwemt ze rond met klein grut
 
Het lijkt er op dat de borelli’s het nog gezelliger hebben gehad dan eerst. Het mannetje zwemt rustig door de bak, maar vermijd een hoek. Het vrouwtje is vaak niet te vinden, en als ze te zien is, jaagt ze andere vissen de hoek uit en verdwijnt dan weer onder een stuk hout. Ik vermoed dus dat er binnenkort jonge borellii te spotten zijn. Hebben jullie hier nog tips voor?


@woutDR, heb jij de jongen groot kunnen brengen? en zo ja, hoe heb je dat gedaan?

ze hebben een 2 tal weken meegezwommen met de moeder, nu zie ik er geen meer,
 
Zoals beloofd, een overzicht van de bak, en een filmpje van het gedrag van de borelli’s. Ik kan er uren naar kijken :DD
 

Bijlagen

  • 6A013D71-3FD0-4805-95BC-80C385AC7BE3.jpeg
    6A013D71-3FD0-4805-95BC-80C385AC7BE3.jpeg
    157.5 KB · Weergaven: 77
  • FullSizeRender.mov
    10.7 MB

Terug
Bovenaan