Wat is er nieuw

Ervaring Colombo co2 profi set 800g

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Leeftijd
27
Beste Forum,

Na lang te hebben gespeeld met bij co2, wil ik eens overstappen op een mooie co2 set. Het is voor een 50 liter bak. Gezien in het kerstpakket een waardebon zat voor bol.com, kwam ik al snel uit bij Colombo. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn deze setjes makkelijk/goed af te stellen?

Of heeft iemand veel betere systemen voor een dergelijke bak?

Mvg,
Kikkervis

Ik heb er geen ervaring mee maar er zijn de laatste tijd diverse leden die problemen hebben gehad met het magneetventiel van dit merk dus daar zou ik terdege rekening mee houden. Nu zit er bij deze set dacht ik geen magneetventiel dus misschien kun je die van een ander merk erbij kopen als je dat wil.

Dat las ik inderdaad ook. Magneetventiel wil ik ook van een amder merk aanschaffen.

Erg verstandig inderdaad want anders kun je je weer een hoop onnodige ellende op je hals halen.

Ik heb geen ervaring met deze CO2 set maar lees er toch ook wel diverse problemen. (maar ja; Colombo=Superfish)
Op mijn 50 liter gebruik ik een Dennerle Primus 160 en dat is goede kwaliteit, betrouwbaar en goedkoper.
De wegwerpflessen kosten 19 euro in de plaatselijke bouwmarkt en daar die ik (veel licht) een half jaar mee.

Maar toch: Zo'n wegwerpsysteem kost gemiddeld 120,- Maar als je er 60 euro bijlegt heb je een hervulbaar 2 litersysteem.
En dat is toch net even wat praktischer :thumbs:

Ik heb geen ervaring met deze CO2 set maar lees er toch ook wel diverse problemen. (maar ja; Colombo=Superfish)
Op mijn 50 liter gebruik ik een Dennerle Primus 160 en dat is goede kwaliteit, betrouwbaar en goedkoper.
De wegwerpflessen kosten 19 euro in de plaatselijke bouwmarkt en daar die ik (veel licht) een half jaar mee.

Maar toch: Zo'n wegwerpsysteem kost gemiddeld 120,- Maar als je er 60 euro bijlegt heb je een hervulbaar 2 litersysteem.
En dat is toch net even wat praktischer :thumbs:

Allereerst bedankt voor je reactie. Die flessen gaan een half jaar mee, hoeveel uur heb jij ze per dag aan?

Allereerst bedankt voor je reactie. Die flessen gaan een half jaar mee, hoeveel uur heb jij ze per dag aan?

Dit zijn flessen van 500 gram

Mijn belichtingstijd is 8 uur. CO2 start 1.5 uur van te voren aan een een half uur voordat het licht uitgaat. Dus 8.5 uur totaal. Maar het verbruik is net als met een auto: hard rijden geeft een hoger verbruik. 😀

Ben nog even in de administratie gedoken:
- Met weinig licht en weinig CO2 behoevende planten deed ik 30 weken over een fles : 15ppm CO2
- En in mijn high-light setup deed ik 14 weken over een 500 grams fles: >30ppm CO2

Ik denk ook dat een hervulbaar systeem makkelijker is en op den duur goedkoper want een co2 fles laten vullen is denk ik stukken goedkoper. Zelf heb ik de co2 sets van MP gekocht en nog nooit problemen mee gehad.

Ik denk ook dat een hervulbaar systeem makkelijker is en op den duur goedkoper want een co2 fles laten vullen is denk ik stukken goedkoper. Zelf heb ik de co2 sets van MP gekocht en nog nooit problemen mee gehad.

Waar laat jij ze vullen John? Als mede Grunniger

ik laat ze vullen aan de Wasaweg bij Chubb varel en dat kost 12,50 tot max 2 kilo. Holthausen is nog goedkoper in Hoogezand maar voor mij net iets te ver weg.

Dan ga ik eens marktplaats in de gaten houden voor een mooie set. Helaas wordt alles in het zuiden aangeboden.. dan kan je niet kijken of alles nog goed is. Of is jullie ervaring dat dit soort materiaal niet snel kapot gaat en dus marktplaats wel veilig is?

Ik heb ze destijds ook via de post ontvangen en alles was goed maar ja het is en blijft een gokje natuurlijk.

Dan ga ik eens marktplaats in de gaten houden voor een mooie set. Helaas wordt alles in het zuiden aangeboden.. dan kan je niet kijken of alles nog goed is. Of is jullie ervaring dat dit soort materiaal niet snel kapot gaat en dus marktplaats wel veilig is?
Heb nog wel een co2art regulator liggen hier waar ik waarschijnlijk niks meer mee ga doen.
Zal je alleen zelf een fles, slang en diffuser moeten scoren

Bedankt voor het aanbod! Ik zal eens rustig rondkijken.

Ik ben al aan me 2e ventiel bezig van Colombo (1e terug met garantie). Deze was lek bij het schroefdraad van de drukmeter.
De Colombo set had ik gekocht met de 95 gram cylinder. Deze 95 gram á € 13,95 is in no-time op. Het nu een 800 gram fles (€ 34,95) met adapter erbij.

De hele set is nu (16-12-19) in de aanbieding bij Pets-place. (ook via Bol.com)

Bij mij nieuwe 5e aquarium stap ik over op grotere hervulbare co2 flessen.

Ik ben trouwens benieuwd of je deze 800 grams wegwerpflessen kan bijvullen, en hoe dat werkt. ??

Ik ben al aan me 2e ventiel bezig van Colombo (1e terug met garantie). Deze was lek bij het schroefdraad van de drukmeter.
De Colombo set had ik gekocht met de 95 gram cylinder. Deze 95 gram á € 13,95 is in no-time op. Het nu een 800 gram fles (€ 34,95) met adapter erbij.

De hele set is nu (16-12-19) in de aanbieding bij Pets-place. (ook via Bol.com)

Bij mij nieuwe 5e aquarium stap ik over op grotere hervulbare co2 flessen.

Ik ben trouwens benieuwd of je deze 800 grams wegwerpflessen kan bijvullen, en hoe dat werkt. ??
Dit is erg duur allemaal. Als vergelijk; wanneer ik 2 kg flessen gebruik kost de navulling 15 euro. Tegenwoordig gebruik ik 6 kg. flessen waarvoor ik voor de navulling 22,50 euro betaal. Ik zou toch omzien naar navulbare flessen CO2. Waarbij trouwens Colombo wellicht een moeizame keuze wordt. Ze hebben ook weer van die eigen systemen die nergens oppassen.

Ik gebruik de Colombo Profi Set 800gram al twee jaar zonder enige problemen. Ook geen problemen met magneetventiel, hoewel deze wel aardig warm wordt. Qua prijs moet je het er maar net voor over hebben.

Ik heb ook zo'n set gehad en lijkt wel leuk. Die drukregelaars zijn moeilijk af te stellen. Blijft niet constant. Tevens is de optie om uit te bouwen naar hervulbaar bijna onmogelijk. Verschillende pogings gewaagd. Toen heb ik zo'n dennerle regelaar op de kop getikt en werkt naar behoren. Inmiddels zit die op hervulbaar maar kan evenwels op wegwerp. Aandachtspunt is dat dennerle voor de overstap wel zijn eigen maten heeft. Dus op de gaafles blijft hetzelfde maar de drukregelaar zelf moet op een Dennerle maat. Dat is nou net tricky colombo hanteerd heel andere maten weer. Tis per merk dus best tricky.

Even een toevoeging et zal wel passen maar het schroefdraad daar zit het hem in. Jammer want als je het kapot draaid kun je een splinternieuwe drukregelaar verknooien.

Ik denk dat ik toch een Dennerle set naar ga kijken. Of ik voor wegwerp of hervulbaar ga weet ik nog niet zeker. Mijn 50l bakje vraagt toch niet zoveel co2 gok ik.

Weet niet of je een Hornbach in de buurt hebt, maar daar zijn ze het goedkoopst :thumbs:

Ik had daar al bij gekeken. Ik houd eerst nog even marktplaats in de gaten. Daar staan wat setjes op incl. magneetventiel voor leuke prijzen.

Wat zouden jullie trouwens gebruiken: een CO2 ladder of diffuser? Ik vind zon ladder die er standaard bij zit zo veel ruimte innemen..

Maw. Lossen beide systemen evengoed co2 op?

Ik zou graag even hulp van ervaren co2 gebruikers willen vragen. Zo zag ik bijv. Dit setje op mp: Dennerle co2 bemesting aquarium
€ 80,00
http://link.marktplaats.nl/m1492712...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Volgens mij moet ik dan alleen nog een diffuser en bellenteller aanschaffen (ik gok zon 25 euro bij elkaar?). Ziet iemand anders nog dingen die missen?

Wat zouden jullie trouwens gebruiken: een CO2 ladder of diffuser? Ik vind zon ladder die er standaard bij zit zo veel ruimte innemen..

Maw. Lossen beide systemen evengoed co2 op?
Beide doen hun werk prima. Maar ligt er ook aan wat je plantenbestand word. M.a.w. ga je veel licht gebruiken of niet.

Voor een standaard bakje met eenvoudige planten is een ladder prima, net zoals een diffuser. Met veel licht en veeleisende/ moeilijke plantjes zou ik kiezen voor een diffuser, of zelfs een inline diffuser.
Vraag is ook of je de microbelletjes door je bak storend vind. Dan zou je weer een ladder kunnen overwegen

Dat is en Primus 160 :thumbs:
En idd met een diffuser en bellenteller ben je klaar. en een tijdschakelaar niet te vergeten

edit:
- drop checker met vloeistof

Wat gebruik je als uitstroom: een lily-pipe?

Dat is en Primus 160 :thumbs:
En idd met een diffuser en bellenteller ben je klaar. en een tijdschakelaar niet te vergeten

edit:
- drop checker met vloeistof

Wat gebruik je als uitstroom: een lily-pipe?

Dropchecker ben ik al reeds in bezit. Momenteel in gebruik met mn BIO co2 instalatie. Helaas met de koude temoeraturen(zolderkamer) valt de productie stil. Constant co2 tekort helaas.

Ik filter met een simpel intern filtertje. Helaas geen lilypipe dus (;

Dennerle hoeft het specifiek te zijn er zijn talloze merken. Maar die van mij past op hervulbaar die Cornelus bedoeld. Ga je naar hervulbaar is dan het schroefdraad van het verloop een aandachtspunt. Maar die flessen die Cornelis bedoeld zijn ook prima. 1 ding ga ik al wel verklappen. Dat colombo set past nimmer op hervulbaar Dennerle fles. Heb hier echt Tiny en Lau momenten gehad. Achteraf kun ik er wel om lachen. De leukste was toch wel mijn eerste magneetventiel. Had dar ding tussen dat serje gezet en midden in de nacht knalde die slang kapot. Ik dacht dat dat er iemand neergeschoten was. Was wel wakker.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan