Wat is er nieuw

Ervaring easylife filtermedium

Cindy77

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2024
Leeftijd
48
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een product van easylife, namelijk het filter medium. Ik lees erg veel positieve ervaringen erover. Het zou je water helderder maken, zware metalen verwijderen, stress bij de vissen verminderen en voorkomen en ook ziektes daarmee voorkomen. Ook zou het een positief effect hebben op je plantengroei. Er zitten geen chemicaliën in, het schijnt een puur natuurlijk product te zijn. Ik zit nu te denken om dit aan te schaffen omdat ik best wel dure vissen erin ga zetten volgende week, en wil voorkomen dat er teveel uitval zal zijn. Maar ik weet niet of het wat doet? Of dat het gewoon weer een product is wat ze graag willen verkopen. De recensies die ik lees zijn echter wel ronduit positief en zelfs enthousiast te noemen. Dus ik ben erg benieuwd of iemand hier dit gebruikt en wat jouw ervaring dan is met dit product.
Screenshot_20240917_005132_Samsung Internet.jpg

Ik heb het nooit gebruikt, en wie ben ik, dus neem mijn mening vooral met een korreltje zout. 🙂 Maar ik ben zeer skeptisch over dit soort middeltjes. Easy-life heeft er alle belang bij om een rooskleurig verhaal neer te pennen, net zoals ze gedaan hebben voor Voogle (een onzinproduct). Zonder onafhankelijke tests en duidelijke ingrediëntenlijsten zou ik hier geen cent aan besteden. Je bak kan prima zichzelf gezond houden. De natuur is niet te fixen met flesjes.

Sowieso is het in de aquariumwereld schering en inslag met alle marketingfantasieën die bedrijven bedenken en waar hele productlijnen op drijven. Voor alles wat er verkocht wordt zijn wel enthousiaste gebruikers te vinden, of te creëren. Met een echte werking / toegevoegde waarde heeft e.e.a. vaak niet zoveel te maken. Mensen geloven gewoon te graag dat de mooie verhalen waar ze voor hebben betaald, of gaan betalen, waar zijn.

Ik gebruik het zo af en toe, ook bij opstart gedaan, geen pieken gehad b.v. ondanks dat ik er toen direct na 3 dagen vis in heb gezet. Of het werkt, geen idee, maar als mijn water beetje troebel is of als ik nieuwe vis plaats voeg ik het toe en binnen 24 uur weer mooie heldere bak.

Laat ik het zo zeggen...
Ook nu gebruik ik weer, wat ik vaker doe, jouw achtergrond bij het verhaal @Cindy77.

Jij hebt ooit een Juwel Rio 125 gehad. Stel je even voor dat je een buitenfilter had met een spraybar.

Tip komt van @benvo.
Je wilt zien of de distributie van de plantenvoeding door het filter goed werkt.
Je neemt Easylif vfm. Schud dat flesje een minuut lang krachtig en neem dan een spuitje om 10 cc in het water te doseren. Dan krijg je een witte wolk in het water en kunt zien hoe het zich verdeeld in je bak.

De witte wolk die je ziet is zeoliet.
Consequent dat gebruiken heeft een nadeel. Het zeoliet zet zich overal op vast.
De werking opzich werkt effectief een paar uur.

Het zich vsstzetten herinner ik me als verhaal van @LaLizzerd.
Een minuut lang schudden van het flesje is om de zeoliet goed te mengen in het flesje.

Belangrijke moraal uit het verhaal. Wat @Gino88 al zegt gewoon zorgen voor een goed indraaien van de bak en geen wondermiddeltjes.

Laatst bewerkt:
Het schijnt op basis van zeoliet te zijn en dat maakt het water helderder zegt men. Zover ik weet bindt dat organische stikstof.

Ik heb vroeger ook dit soort middeltjes gebruikt, om dezelfde reden. Goed verhaal, goede recensies, dan moet het wel werken. Ik ben er achter dat gewoon een goed draaiend aquarium met schoon water het beste werkt.
De rest vind ik over het algemeen geldklopperij met placebo effect. Of misschien werkt het wel, maar dan werkt het net zo goed als schoon water. En schoon water is goedkoper en natuurlijker. Dit is mijn mening en alleen gebaseerd op eigen ervaring.

Ik heb het nooit gebruikt, en wie ben ik, dus neem mijn mening vooral met een korreltje zout. 🙂 Maar ik ben zeer skeptisch over dit soort middeltjes. Easy-life heeft er alle belang bij om een rooskleurig verhaal neer te pennen, net zoals ze gedaan hebben voor Voogle (een onzinproduct). Zonder onafhankelijke tests en duidelijke ingrediëntenlijsten zou ik hier geen cent aan besteden. Je bak kan prima zichzelf gezond houden. De natuur is niet te fixen met flesjes.

Sowieso is het in de aquariumwereld schering en inslag met alle marketingfantasieën die bedrijven bedenken en waar hele productlijnen op drijven. Voor alles wat er verkocht wordt zijn wel enthousiaste gebruikers te vinden, of te creëren. Met een echte werking / toegevoegde waarde heeft e.e.a. vaak niet zoveel te maken. Mensen geloven gewoon te graag dat de mooie verhalen waar ze voor hebben betaald, of gaan betalen, waar zijn.
Ik snap wat je bedoeld, daarom vroeg ik het me ook af, of het enige toegevoegde waarde heeft. Ik heb wel een vriendin die het ook gebruikt en die is er wel positief over en zegt dat haar vissen minder stress hebben en meer kleur. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
Feit is wel dat ik natuurlijk een kleinere bak heb dan de meesten van jullie. En dat de balans in een kleinere bak toch vaak minder goed te krijgen is dan in een groter aquarium. Vandaar dat ik het me afvroeg, of dit misschien toch iets zou doen in mijn kleine bakje om de balans wat beter te krijgen. Immers zou het zonde zijn als ik er volgende week dure vissen in doe en ze zijn binnen een paar weken dood. Normaal gesproken met een grote bak vertrouw ik wel gewoon op de bacteriën die hun werk doen, maar nu met dit kleinere bakje ben ik toch wat bang dat eea sneller uit balans zal gaan als ik er eenmaal vissen in doe. Dus ja, ik twijfel nog steeds haha.

Ik gebruik het zo af en toe, ook bij opstart gedaan, geen pieken gehad b.v. ondanks dat ik er toen direct na 3 dagen vis in heb gezet. Of het werkt, geen idee, maar als mijn water beetje troebel is of als ik nieuwe vis plaats voeg ik het toe en binnen 24 uur weer mooie heldere bak.
Oké, dat klinkt dan op zich wel weer goed. Ik heb dit niet gebruikt bij de opstart, en heb ruim 2 weken nitriet gehad in de bak. Daarom dus ook geen vissen erin gedaan uiteraard. Hebben de vissen die je er wel direct in gedaan had het ook overleefd ondanks dat de bak niet goed ingedraaid was?

Het schijnt op basis van zeoliet te zijn en dat maakt het water helderder zegt men. Zover ik weet bindt dat organische stikstof.
Ik zag het artikel wat je eronder deelde. Op zich klinkt dat wel goed. Zoals ik al aangaf bij een andere reactie, is het natuurlijk zo dat ik best wel een kleine bak heb in vergelijking met wat ik vroeger had. En ik ga volgende week vrij dure vissen halen, en van een kleinere bak is nu eenmaal bekend dat die lastiger in balans te krijgen is dan een grotere bak. Daarom dacht ik dat het misschien wel kan helpen on dit af en toe toe te voegen aan het water na een verversing. Ik twijfel nog hoor, maar zag hier een positieve reactie erover staan en een vriendin gebruikt het ook en die vind het erg fijn spul, minder stress bij de vissen en meer kleur zegt zij. Dus dat klinkt natuurlijk wel goed. Ik ga eens kijken wat het kost in de winkel. En dan kijken of dat me over de streep kan halen. Misschien kan ik dan daarna mijn bevindingen hier delen, voor evt andere mensen die twijfelen of ze dit moeten gebruiken. Ik denk eerlijk gezegd dat het bij bakken vanaf 80 cm niet echt nodig is, dat houdt zichzelf prima in balans. Maar misschien is het toch wel een handige tool voor wat kleinere bakken.

Ik heb vroeger ook dit soort middeltjes gebruikt, om dezelfde reden. Goed verhaal, goede recensies, dan moet het wel werken. Ik ben er achter dat gewoon een goed draaiend aquarium met schoon water het beste werkt.
De rest vind ik over het algemeen geldklopperij met placebo effect. Of misschien werkt het wel, maar dan werkt het net zo goed als schoon water. En schoon water is goedkoper en natuurlijker. Dit is mijn mening en alleen gebaseerd op eigen ervaring.
Ik snap wat je bedoeld, en ik denk ook zeker dat een goed ingedraaid bak met schoon water zichzelf prima in balans houdt. Maar ik denk ook dat dit met name geldt voor de wat grotere bakken, vanaf zo'n 80 cm denk ik dat je zulke middelen echt niet nodig hebt omdat zo'n bak zichzelf prima in balans houdt. Echter is die balans in kleinere bakken natuurlijk wat lastiger te verkrijgen. Dus misschien is het voor kleinere bakken wel een uitkomst? Ik zie iig dat er niet heel veel ervaring mee is hier, maar dat degene die het wel gebruikt heeft, er iig wel positief over was. Dus ligt er een beetje aan wat het kost maar mogelijk ga ik het dan toch proberen.

Ik denk dat t niet schaad, maar dat is een aanname.
Ik heb wel ervaring dat je met kleine bakken ook een prima gezonde balans kan hebben, mits je tevreden kan zijn met wat er in een bak past, en niet teveel wilt. Dus als je alles in balans kan krijgen zit je goed.

Als je dat gebruikt dan haal je de organische stikstof eruit zover ik weet die bacterien omzetten in organische en die worden dan weer gebruikt door de nitrificerende.
Als je die organische stoffen eruit filtert dan denk ik dat de opstart langer duurt omdat er minder eten voor de baccies is.
Maar zoals ik al zei ben ik geen scheikundige en wellicht kan @biljoenblik dat bevestigen of.....................

Ik denk dat t niet schaad, maar dat is een aanname.
Ik heb wel ervaring dat je met kleine bakken ook een prima gezonde balans kan hebben, mits je tevreden kan zijn met wat er in een bak past, en niet teveel wilt. Dus als je alles in balans kan krijgen zit je goed.
Ik weet idd dat er in een kleinere bak ook minder vissen kunnen, dus ik hou daar wel rekening mee. De bak is 50 cm breed maar wel wat hoger dus qua inhoud staat ie gelijk aan een 60x30x30 bakje.
Er komen 10 danio erytromicron in, 4 otocinclus, en 2 anentome Helena en garnalen. Over de otocinclus twijfel ik overigens nog, mogelijk laat ik die weg en hou ik het bij de erytromicron, slakken en garnalen. En dan ben ik zeer tevreden.

Als je dat gebruikt dan haal je de organische stikstof eruit zover ik weet die bacterien omzetten in organische en die worden dan weer gebruikt door de nitrificerende.
Als je die organische stoffen eruit filtert dan denk ik dat de opstart langer duurt omdat er minder eten voor de baccies is.
Maar zoals ik al zei ben ik geen scheikundige en wellicht kan @biljoenblik dat bevestigen of.....................
Ik heb juist gelezen en hier ook iemand zien schrijven, dat de opstart met dit middel veel sneller gaat. Sterker nog, je kunt direct vissen erin zetten want je krijgt geen nitriet piek. Dat is althans wat ik heb gelezen van het middel en de daarbij horende recensies. Het schijnen puur mineralen te zijn die je toevoegt, die schadelijke stoffen elimineren.
Nu staat mijn bakje inmiddels alweer 6 weken dus van echte opstart is geen sprake meer, nitriet is al een poosje weg en ik heb zelf het idee dat het best al lekker draait.
Het gaat mij meer om de bewering die ze doen dat vissen minder stress zouden hebben en gezonder blijven, beter eten, mooiere kleuren, enz. Dit omdat ik straks vrij dure vissen erin doe en graag wil dat ze blijven leven haha.

Ik ben een beetje eigenwijs persoon, maar ben ook gewoon nieuwsgierig en dus heb ik het middel zojuist gekocht, mijn bakje schoongemaakt en water ververst en daarna het middel toegevoegd. Ik ben erg benieuwd wat het doet, dus ik ga jullie gewoon af en toe op de hoogte houden hier. Ik ben geen scheikundige of iemand die van alles gaat lopen meten enzo dus het gaat alleen om wat ik waarneem met dit middel. Misschien dat ik er uiteindelijk een ander weer mee kan helpen om te beslissen of ze het wel of niet aan willen schaffen.

Ik heb laatst een flesje in mijn zeebak gegoten ivm chaotische doorstart/opstart)
Uit de icp test (labo) kwamen in elk geval 0.0 (helemaal niks) zware metalen voor in het watermonster (best een lijstje)
Dat is de allereerste keer trouwens dat er niks in te vinden viel (ik heb er al tig opgestuurd)

Ik heb juist gelezen en hier ook iemand zien schrijven, dat de opstart met dit middel veel sneller gaat. Sterker nog, je kunt direct vissen erin zetten want je krijgt geen nitriet piek.
Wat zeoliet doet is o.a. ammonia(k) aan zich binden. Het kan in die zin werk overnemen van nitrificerende bacteriën wanneer dat nodig zou zijn, bijvoorbeeld als je filter eruit ligt. Maar draait je filter gewoon, dan raakt de eigenlijke opstart (opbouw bacteriën in het filter) juist afgeremd. Je haalt immers het voedsel van de bacteriën weg. In een ingedraaide bak is het wegvangen van ammonia(k) verder niet van meerwaarde. Ook zware metalen e.d. zijn voor zoetwater geen issue. Veilig drinkwater betekent eigenlijk altijd veilig vissenwater.

dan raakt de eigenlijke opstart (opbouw bacteriën in het filter) juist afgeremd. Je haalt immers het voedsel van de bacteriën weg.
Klopt en dat had ik ook al aangehaald. Hier gebruik ik het dan ook niet.

Ik zou het ook niet gebruiken met als doel om een opstart te versnellen.

Maar ik gebruik het wel zo nu en dan. En ik vind dat je het ook voor noodgevallen in huis moet hebben.

Als ik heel erg veel in de bak / bodem rommel. Dan voeg ik het preventief toe. Weet niet wat er voor zooi uit de bodem komt.
Ook bij de garnalen.

Verder bij nieuwe vissen en na schoonmaak van het filter.

En als doel om geen ammonium piek en daar op volgend nitriet piek te krijgen.

Ik zou het ook niet gebruiken met als doel om een opstart te versnellen.

Maar ik gebruik het wel zo nu en dan. En ik vind dat je het ook voor noodgevallen in huis moet hebben.

Als ik heel erg veel in de bak / bodem rommel. Dan voeg ik het preventief toe. Weet niet wat er voor zooi uit de bodem komt.
Ook bij de garnalen.

Verder bij nieuwe vissen en na schoonmaak van het filter.

En als doel om geen ammonium piek en daar op volgend nitriet piek te krijgen.
Nee, als opstart middel zou ik het ook niet gebruiken. Opstarten moet je gewoon de tijd voor nemen, 4 weken minimaal. En in die 4 weken zou ik alleen plantenvoeding en evt een heel klein beetje vlokvoer in de bak doen, voor de bacterie opbouw. Verder niks.
Ik zit ook best wel steeds in de bak te rommelen, nog op zoek naar de beste indeling voor de planten (en nog niet tevreden haha dus ga morgen nog wat veranderen weer). En al het afgestorven blad en ander planten materiaal zwerft dan best wel door die bak heen waardoor het water niet geheel zuiver is. Verder doet mijn filter raar, met elke keer herrie maken dus als die er ineens mee stopt, is het ook wel fijn als je zoiets als dit in huis hebt. Ik hen de filter vanavond een poosje uit gezet omdat ik gek werd van het lawaai. Na een klein uur weer aan gezet en nu was de herrie weer even weg. Heel raar en vervelend.
Hoe dan ook, ik vind het toch wel handig om in huis te hebben, misschien niet voor elke week gebruik maar wel voor als ik iets niet vertrouw, of nieuwe vissen erin doe, of garnalen.
Overigens heb ik het vandaag voor het eerst gebruikt, en er staat overal dat hoe langer je bak er troebel van blijft, hoe meer teken dat is dat er toch wat mis was met het water. En hij bleef best lang troebel. Ik heb uiteindelijk daardoor geen plantenvoeding erin gedaan nu, omdat je dat pas mag toevoegen als het troebele water weg getrokken is. Dus dat ga ik morgen even bekijken, hoe het dan is.

Een kleine bak stabiel houden is inderdaad wat lastiger dan een grote bak stabiel houden. Ik kan me dus voorstellen dat je iets bij de hand wilt hebben om plotselinge verslechteringen op te vangen. Belangrijkste blijft natuurlijk om de bak niet te vol te doen met vissen (maar volgens mij komt dat goed) en dat er een goed filtersysteem op zit.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit soort middeltjes. Je betaalt veel geld, omdat het van een producent komt die zegt dat het speciaal voor aquaria is en dat het goed werkt. Onafhankelijke getest? Waar is het onderzoeksrapport dan? Niet te vinden.

Als ik het goed begrijp, zit hier dus zeoliet in. Dat gooi je dus in je bak en blijft erin liggen? Zal wel goed komen hoor, komt er op den duur met waterwisselingen wel weer uit. Maar afhankelijk van of het kan met je filter zou ik toch eerder kiezen voor actieve kool als oplossing voor acute problemen. Tegen de tijd dat dat is uitgewerkt (oftewel vol zit met de troep die je uit je aquarium wilt hebben), dan haal je het ook gemakkelijk weer uit je filter. En ik heb er geen bronnen voor, maar volgens mij doet het hetzelfde als zeoliet: het heeft zo'n groot inwendig oppervlak dat het heel veel troep kan opnemen.

Laatste opmerking over dit spul: op hun website hebben ze cijfers over hoeveel Escherichia coli (poepbacterie) er in het water overblijft na toevoeging van dit spul. Leuk, maar dit gebeurt dit ook met alle bacterien die je wel in je aquarium wilt hebben. Maar toegegeven, ik weet zo niet hoe dat dan werkt met actieve kool, dus misschien ben ik nu een beetje hypocriet.

Wat voor filter heb je precies? Merk type?
HS Aqua platy flow 300 filter heb ik. En die filtert tot 150 liter, 300 liter per uur dus dat moet genoeg zijn voor een bakje van 53 liter haha.

Een kleine bak stabiel houden is inderdaad wat lastiger dan een grote bak stabiel houden. Ik kan me dus voorstellen dat je iets bij de hand wilt hebben om plotselinge verslechteringen op te vangen. Belangrijkste blijft natuurlijk om de bak niet te vol te doen met vissen (maar volgens mij komt dat goed) en dat er een goed filtersysteem op zit.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit soort middeltjes. Je betaalt veel geld, omdat het van een producent komt die zegt dat het speciaal voor aquaria is en dat het goed werkt. Onafhankelijke getest? Waar is het onderzoeksrapport dan? Niet te vinden.

Als ik het goed begrijp, zit hier dus zeoliet in. Dat gooi je dus in je bak en blijft erin liggen? Zal wel goed komen hoor, komt er op den duur met waterwisselingen wel weer uit. Maar afhankelijk van of het kan met je filter zou ik toch eerder kiezen voor actieve kool als oplossing voor acute problemen. Tegen de tijd dat dat is uitgewerkt (oftewel vol zit met de troep die je uit je aquarium wilt hebben), dan haal je het ook gemakkelijk weer uit je filter. En ik heb er geen bronnen voor, maar volgens mij doet het hetzelfde als zeoliet: het heeft zo'n groot inwendig oppervlak dat het heel veel troep kan opnemen.

Laatste opmerking over dit spul: op hun website hebben ze cijfers over hoeveel Escherichia coli (poepbacterie) er in het water overblijft na toevoeging van dit spul. Leuk, maar dit gebeurt dit ook met alle bacterien die je wel in je aquarium wilt hebben. Maar toegegeven, ik weet zo niet hoe dat dan werkt met actieve kool, dus misschien ben ik nu een beetje hypocriet.
Qua vissen bestand hou ik idd rekening met de beperkte ruimte en inhoud dus dat komt wel goed.
Ik snap je insteek met de actieve kool. Dat werkt idd ook wel maar werkt dat bijv ook als je een dode vis ergens hebt liggen en je weet niet waar en je krijgt daardoor nitriet in je bak? Ik weet dat je dan water moet verversen, maar dit middel heft ook de nitriet op en dat is in zo'n klein bakje toch wel een geruststellende gedachte. Volgens mij filtert actieve kool alleen medicijn resten eruit en misschien wat chemicaliën als die er evt in zitten. Maar dit lijkt meer te doen dan dat. Het is idd wel zo dat het vaag blijft hoe het product precies werkt, hoe het gefabriceerd word, en wat er precies in zit qua stoffen.

Tsja, nitriet. Dat gaat inderdaad niet werken met actieve kool. Geen idee of dat Easy Life product daar echt iets mee doet. Ik heb geen zin om er geld aan uit te geven, maar anders zou ik eens een experimentje uitvoeren met wat nitriet opgelost in een emmer water of zoiets.

Weet je, een heleboel dingen in de aquariumwereld doen we toch op gevoel. Mijn meningen over dit soort producten zijn ook grotendeels een gevoel, hoe hard ik mezelf ook voorlieg dat ik hier heel goede argumenten voor heb. Uiteindelijk moet je gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor jouw aquarium.

Tsja, nitriet. Dat gaat inderdaad niet werken met actieve kool. Geen idee of dat Easy Life product daar echt iets mee doet. Ik heb geen zin om er geld aan uit te geven, maar anders zou ik eens een experimentje uitvoeren met wat nitriet opgelost in een emmer water of zoiets.

Weet je, een heleboel dingen in de aquariumwereld doen we toch op gevoel. Mijn meningen over dit soort producten zijn ook grotendeels een gevoel, hoe hard ik mezelf ook voorlieg dat ik hier heel goede argumenten voor heb. Uiteindelijk moet je gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor jouw aquarium.
Ja dat is zo, dat we het meeste op gevoel doen. Het word anders best wel een ingewikkelde hobby, als je alles moet gaan onderzoeken, berekenen en uitvissen haha.. ook moet je een behoorlijke scheikunde knobbel hebben wil je alles kunnen begrijpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan