Ervaring Jbl Proflora direct atomizer


L

leontoeter

Guest
Heeft iemand ervaring met de JBL ProFlora Direct CO2 diffusor 16/22 mm atomizer systeem?
Ik heb een drukregelaar met een constante druk van 1,5 bar. Dus kan van andere merken geen atomizer want mijn druk is te laag. Nu heb ik gehoord dat de jbl met een lagere druk schijnt te werken, maar werkt dit ook met 1,5 bar? Daarnaast zit er een bellen teller in. En kan je hem helemaal uit elkaar halen. Dit lijkt me wel handig. Andere mensen die dit product goed ervaren? Ik hoor graag jullie menin.
 
Er zijn dacht ik leden die deze hebben. Een kennis hier om de hoek had er ook 1 gekocht en tot 2x toe lekte deze bij de co2 aansluiting. De derde was ok.
 
Bedankt voor je reactie, productie foutje misschien? Weet je ook hoeveel werkdruk hij heeft?
 
Hier gaat ie als een speer op 1,5 bar. Omdat JBL nergens iets meld over de werkdruk van het systeem heb ik het gewoon op 1,5 bar gelaten, en dat werkt prima. Zeer tevreden, vooral omdat er zo'n 60cm hoge taifun nu uit de bak is.

er komt wel wat onopgeloste co2 uit mn uitstroom maar ik vind dat niet storend.

Moet wel toegeven dat ik m ertussen heb geplaatst en verder niet mee heb gespeeld, dus zou misschien wat beter kunnen worden afgesteld.
 
pietert zei:
Hier gaat ie als een speer op 1,5 bar. Omdat JBL nergens iets meld over de werkdruk van het systeem heb ik het gewoon op 1,5 bar gelaten, en dat werkt prima. Zeer tevreden, vooral omdat er zo'n 60cm hoge taifun nu uit de bak is.

er komt wel wat onopgeloste co2 uit mn uitstroom maar ik vind dat niet storend.

Moet wel toegeven dat ik m ertussen heb geplaatst en verder niet mee heb gespeeld, dus zou misschien wat beter kunnen worden afgesteld.

Je kun hem ook op de leiding naar het extern filter zetten. Dan heb je geen last van onopgelost CO2.
Heb ik nu ook gedaan.
 
dat heb ik meer gelezen ja, maar ben zelf wat huiverig om moedwillig lucht in mn filter te pompen. Als daar co2 gaat ophopen kan dat de levensduur van je filter drastisch verkorten. (ook al ontlucht de filter zich automatisch, 2078)

Gaat je filter niet ratelen dan? Mijn oude 2213 ratelde bij het minste of geringste belletje lucht.
 
Ik heb de 2178 dus dezelfde maar met heater.
De CO2 hoopt niet op in het filter. CO2 lost op in het water, maar daarvoor moet het wel wat langer in contact komen met het water.
Dus via de pomp heb je een lange weg. Gevolg geen bellen, geen geratel, geen ophoping.
Ik schud af en toe met de pomp. Alleen om te controleren of er echt geen lucht in zit. Maar tot op heden geen onopgelost CO2 erin.

Ook ik was in het begin bang daarvoor. Maar bleek niet nodig te zijn.
Zie voor meer info ook link hieronder.
 
Dankje voor de reactie mannen! Ga ik hem ook bestellen :) Je hebt inderdaad mooi helder water Marcel.
 
Ik begrijp dat de co2 oplost in het water en dat hoe langer het in contact komt des te beter het oplost, maar dat is dan ook afhankelijk van de hoeveelheid co2 die men in de filter pompt.

Mooi dat het werkt bij jou! Mooie bak ook potverdikke die aquatlantis!

@leontoeter; zeker doen!
 
Het zal denk ik ook afhangen van hoeveel je erin pompt en hoe groot je filter is. Ik heb ook wel signalen gelezen dat het wel slecht voor de bacteriecultuur kan zijn. Zelf heb ik hier geen ervaring me.
 
jessicapilon zei:
Het zal denk ik ook afhangen van hoeveel je erin pompt en hoe groot je filter is. Ik heb ook wel signalen gelezen dat het wel slecht voor de bacteriecultuur kan zijn. Zelf heb ik hier geen ervaring me.

Nu voeg ik geen overdreven grote hoeveelheid CO2 toe. En de circulatie snelheid van de pomp is zo groot, dat het gehalte aan CO2 in de pomp nauwelijks hoger zal zijn dan in de bak zelf.
 
Ik heb deze ook, hij zit in een 250L (netto) bak in de interne bioloog. Hij lekte co2 bij de ingebouwde bellenteller/terugslagklep na dat ik hem eens had opengedaan voor onderhoud. Heb dit opgelost door teflon rond de lekkende schroefdraad te doen, dat werkt perfect tot hiertoe. Vermits hij helemaal onder water zit merk je snel of hij lekt of niet.
Ik heb de 16/22 aangesloten, er word 2400L/uur doorgepompt en gaat door een spraybar van 1 meter de bak in.
Er worden best wel wat belletjes (geen mist maar fijne bellen) de bak ingeblazen. De werkdruk is 1.4bar (1.2bar als de klep openstaat). Nu weet ik tot hiertoe nog niet waaraan het precies kan liggen dat er zoveel onopgeloste co2 is. Teveel liter/uur, verkeerde werkdruk, intern dus geen slang van 1,5m naar de pomp, enz.. of een combinatie daarvan. De kh is 6, de ph word op 6.8 gehouden door de controller. Ik doseer best wel wat bellen: 120/min of hoger.

Mijn ervaring hiermee is neutraal, hij doet zijn werk maar ik heb hem nog niet perfect kunnen laten werken. Misschien heeft iemand hier de 'missing key' om hem beter en dus ook iets zuiniger te laten werken.
 
Heb hem hier ook een weekje draaien. Werkt op zich goed, maar de constructie van bellenteller vind ik niet top. Daar via lekt hij erg makkelijk. @leander66: Die teflon ga ik ook proberen :)

Los niet alle CO2 op, komen wel wat miniscule belletjes de bak in, maar als ik her en der lees is dat redelijk normaal.

Verder hoor ik hem een beetje. Weet niet of dat normaal is? Beetje sis/knisperend geluid.. misschien de belletjes die door het membraam geperst worden? iemand een idee? een lek heb ik niet zover ik getest heb..

Achteraf had ik gewoon een losse inline atomizer en losse bellenteller genomen als ik eerlijk ben...
 
Dit zijn precies dezelfde problemen als waar onze kennis hier tegenaan liep dus.
Ook dat sissen dus. Dat zal denk ik door het persen komen door de steen heen.
 
Zelf heb ik er een uit china (APO verkoopt ze ook).

Deze:
001.jpg


Geen lek, geen geluid. En als je hem voor je pomp zet, geen mist/bellen.
 
biljoenblik zei:
Zelf heb ik er een uit china (APO verkoopt ze ook).

Geen lek, geen geluid. En als je hem voor je pomp zet, geen mist/bellen.

Ik was in de veronderstelling dat een atomizer altijd op je pomp uitgang moest worden gemonteerd. Geeft het geen probleem als je de CO2 in je filter injecteerd in plaats van in je aquarium? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je dan veel meer CO2 verbruikt en dat de bacteri�n er ook niet blij van worden...
 
Door het voor het filter te plaatsen ga je juist minder co2 gebruiken omdat alles oplost.
Dat het slecht zou zijn voor de bacteri�n hoor je alleen maar van mensen die het niet doen, diegene die het wel doen merken er echt niets van. En waar halen de bacteri�n hun koolstof vandaan? Juist, CO2!
 
Ik ga het toch ook maar een keertje proberen. Hoe zit het dan met je pomp nadat het is aangesloten? Bedoel qua stroming. Wordt dat veel minder??
 
Ik heb geen ervaring met de jbl atomizer maar gebruik wel een jbl cristalprofi e1500 filter.
Mag ik mijn vraag in dit bestaande topic stellen? :)

Ik sta op het punt om de apo atomizer te installeren welke ook in dit topic genoemd wordt.
Ik twijfel over de plaatsing. Ik heb een jbl cristalprofi e1500. Deze heeft geen ontluchting mechanisme maar ik zou toch graag de atomizer op de inlaat zetten ipv op de uitstroom. Verder heb ik een spons op de aanzuigkorf staan en denk dat dit de vuilophoping in de atomizer kan beperken. Ik heb tevens een koeler op mijn bak staan, deze zit op de uitstroom van het filter. Worden filter rotor en/of koeler door de co2 aangetast? Ik hoor het graag.
 
Zijn er nog mensen die hier tot nu toe mee werken. Ik ga dit ook proberen. Ben dus alleen aan het twijfelen over de aansluiting.
Wel op de uitstroom zoals jbl ook adviseert of op de instroom. Hierdoor is er dan idd zeker minder CO2 verlies.
 
Bij mij zit hij nu een maand of twee op de instroom en tot nu toe geen probleem.
Is wel een ander merk atomizer
 
Ik ben er over uit :) bij mij gaat die ook op de instroom van de pomp vooral omdat ik liever geen belletjes in het aquarium heb. En dit voor de CO2 oplossing nog beter is. In geval van luchtophoping waar ik niet vanuit ga, omdat er ook minibelletjes dus de pomp ingaan en wel oplossen voor dat dit ophoopt. En dan ga ik er even vanuit dat bacteriën hier geen last van hebben omdat ze hoe dan ook bloot worden gesteld aan CO2 als dit het water ingaat.mischien alleen een iets hogere concentratie co2 nu. Maar er zijn toch veel mensen die dit op de instroom doen een geen nadelen ondervinden.

Nu alleen nog wachten op de levering.
 
Bij mij zit hij nu een maand of twee op de instroom en tot nu toe geen probleem.
Is wel een ander merk atomizer

Merk je ook dat je sindsdien minder co2 nodig hebt door het plaatsen op de instroom?

en @Andy_Rio350 : draai je de JBL dan ook om?
Edit: omdraaien lijkt me misschien niet het beste idee... :engel::juggle:
 
Nee idd omdraaien is geen idee omdat het in het membraan wordt gespoten dus je moet de stroom richting aanhouden
 
@Dirk Bazuin wat is eigenlijk jou reden geweest dat je hem naar de instroom hebt gedaan. Ik ben toch weer gaan twijfelen haha. Hoe zit het met vervuiling van de atomizer? omdat op de instroom van je pomp toch aardig wat rotzooi erdoor gaat.
 
En qua vervuiling dan Dirk?
Daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor.
De CO2 staat op 2 bar dus die duwt de boel wel open.
En bovendien gebruik ik een Eheim prefilter waardoor het meeste vuil er al uitgefilterd wordt voor het naar de pomp gaat.
 
Geen idee of het met zulke lage drukken van toepassing is maar als je gas of lucht bellen gaat creëren in je inlaat dan moet je wel oppassen dat er geen cavitatie (imploderen van gas/lucht bellen door de overgang van onderdruk in de zuigzijde naar overdruk in de perszijde) optreedt in de pomp. Dit zal de levensduur van je pomp flink verkorten als het daadwerkelijk optreed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan