Wat is er nieuw

ervaring met garnalen in een gezelschapsbak??

ieche

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2015
Leeftijd
46
Afgelopen week had ik een ander topic geopend over de combi van CR's en citroengarnalen.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1647818

Nu blijkt dat garnaaltjes helemaal niet zo goed kunnen in een gezelschapsbak.
Zijn er mensen die hun eigen ervaringen willen delen met me?

Ik blijf die leuke rood/witte garnaaltjes maar in mijn hoofd houden 😀

Ik heb een vision 180
de temperatuur is ongeveer 24 graden
mijn waterwaarden zijn stabiel (ik heb geen no2 piek gehad, dagelijks gecontroleerd)
NO2 0
PH tussen de 7 en 7,5
GH 10 graden dGH
KH 6 graden dKH
Ik ververs om de andere dag 10 liter en een keer per week zo een 30 (minder als eerst omdat ik te veel zou verversen)
Bij de grote waterwissel voeg ik watervoorbereider clear water en fluval toe.
1 x in de week voeg ik sera florena plantenvoeding toe

bewoners :
20 neon tetra
10 danio galaxy
3 stekeltoren slakken en een kleintje
x aantal poelslakjes en andere meelifters

Ik had hier graag nog een boven zwemmertje in en dan de garnaaltjes

alvast bedankt voor de reacties!!

Waarom zoveel water wisselen?
Ik wissel maar 1 keer in de week water.
Hoelang staat je bak?

haai Michaell,
mijn bak staat van de eerste week van januari. Na een dag of 10 heb ik de eerste bewoners erin gedaan omdat er na mijn inzien dan ook het water ging leven.
Natuurlijk was dat fout en werd ik op mn vingers getikt ivm met een NO2 piek, hier schrok wat van dus een testje gehaald en veel waterwissels gedaan.

Dagelijks de NO2 gemeten maar geen piek gehad...of het moet die ene dag zijn geweest dat het 0,5 was.
vandaar dat ik om de dag een emmertje vers water erin gooi.

Maar het is nu begin maart, ik zou het eens gaan proberen om het eens per week te doen.
Wel je vissen goed in de gaten houden en eventueel paar keer water testen.
WML zal blij met je zijn 😛
Ik denk dat je waardes inmiddels wel stabiel zullen blijven

Dat komt toevallig heel goed uit 😀
ben momenteel even uitgeschakeld en afhankelijk van bank of bed.

ik was me al druk aan het maken over mijn waterwissels, gelukkig kan ik binnen een week wel weer wisselen dus ik ga het gelijk uitproberen!

Thanks weer Michaell

Ik heb hier vuurgarnalen in mijn gezelschapsbak. Heb er ongeveer 30 in gezet, waarvan een deel vrij snel als voer eindigde, maar weet met zekerheid te zeggen dat er nog minstens 10 garnalen over zijn, waarvan een deel in mijn javavaren woont en een deel in de binnenfilter.. Laatst ook babygarnalen gespot, dus ze lijken het leuk te vinden..

heyhey,welke vissen heb jij dan in je bak zitten?
en wat is de temperatuur?

lijkt me helemaal vreemd ls mijn neons en galaxys volwassen garanalen zouden gaan eten.

thanks voor je antwoord

Ik kan je vertellen dat het gewoon goed kan gaan hoor!

Als je met je bovenlaag vis even rekening houd naar de grote van de mond (want daar moeten natuurlijk de garnalen doorheen) is er niks aan de hand.

Ik heb al garnalen vanaf dat ik de Colisa lalia had zitten .
De man die ik heb gehad was een behoorlijk van formaat (cm of 6 zeker) en deze lustte zelfs de wat grotere garnalen wel.
Ondanks dit zag ik toch nog regelmatig nieuwe garnalen rondwandelen.

Nu de lalias zijn ingeruild voor chunas zie ik er alleen maar meer komen.

hey Joey,
Thanks voor je antwoord.

Ik wil eigenlijk als bovenlaagvisje ook een klein soort nemen.
De andere bewoners zijn ook allemaal kleintjes en daar wil ik het ook bij houden.

Beetje vreemd omdat de meesten zo een groot mogelijke vis erin wil...ik ben van de kleintjes 😀😀

Heb je een voorstel voor me voor in de bovenlaag, met het oog op de garnaaltjes?

groeten Carina

Als je echt boven laag wil blijft er weinig over.
Denk dan aan bijlzalmen of de Epiplatys annulatus.

Ik denk dat als je een koppel/harem zou nemen van een iets groter visje dat dit wel mooi is.

Zo heb ik dan zelf voor de Colisa chuna gekozen.
Dit breekt toch wel weer een beetje.

Ook met de garnalen gaat dit super.

Maar als je echt kleinere visjes wil dan weet ik verder ook niks.
Zou het wel zeker op een koppel/harem visje houden of iets wat echt alleen aan de oppervlakte zwemt.

Hey Joey,
Ik was inderdaad aan het bijlzalmpje aan het denken, maar die Epiplatys annulatus vind ik ook mooi.

Ik ga me er eens over inlezen hoe en wat.

Helaas heb ik gister mijn hele bak ondersteboven gegooid omdat ik een vreemdeling in de bak had. volgens mij een waterjufferlarve. Ik kreeg dat kreng niet te pakken en heb werkelijk alles van zijn plaats gehad.

de aanhouder wint en hij is eruit 😀

Nu de plantjes maar eens terug planten...minder hiervan is dat het weer een tijd duurt voordat alles goed groeit.
Pff we houden ons bezig he 😉

bedankt voor het meedenken!

Gezien je andere vissen niet zo warm hoeven is de annulatus de logischer keus. Epiplatys dageti zou je ook nog aan kunnen denken.

Hey Ivo/Mascha,
Thanks voor je insteek!

De Epiplatys dageti is geen optie helaas, deze eten graag kleine visjes heb ik gelezen..en raad eens waar mijn bakje mee bevolkt is? juist! kleine visjes 😀

Ik ga eens in mijn viswinkel kijken naar die annulatus, eens kijken hoe ik ze in het echt vind.

voorlopig blijf ik even op hetzelfde bestand zitten...mijn plantjes mogen even lekker groeien en het mos moet nog aanslaan.

groetjes Carina

De annulatus is in het echt nog leuker als op de foto!

Ik vond er op de foto weinig aan maar toen ik ze in de winkel zag twijfelde ik toch wel heel erg hoor.

ieche zei:
De Epiplatys dageti is geen optie helaas, deze eten graag kleine visjes heb ik gelezen..
En je zult ook lezen dat ze agressief en vervelend zijn... ja klopt, als ze verkeerd (te warm) worden gehouden, zoals voor meer vissen geldt... dus om ze niet te nemen omdat ze agressief of vervelend zouden zijn is nogal zonde. En iets dergelijks geldt bij mijn weten net zo voor het visjes eten. Visjes die door een dageti worden gegeten hebben wat mij betreft niet de kwalificatie 'klein', maar 'micro'. Een neontetra hoeft zijn leven niet te vrezen en voor de galaxy ben ik ook niet bang. Heb ze zelfs wel eens in dezelfde bak gezien en daar werd niet over problemen gesproken.

~ Ivo

ieche zei:
heyhey,welke vissen heb jij dan in je bak zitten?
en wat is de temperatuur?

lijkt me helemaal vreemd ls mijn neons en galaxys volwassen garanalen zouden gaan eten.

thanks voor je antwoord

Sorry voor mijn late antwoord:

Mijn temperatuur is ongeveer 24 graden en ik heb het volgende in mijn bak zitten:

2 kleine l nummers
wat kardinaaltetra's
roodneuszalmpjes
guppen
keizertetra's
vuurgarnalen 😉

Dit gaat allemaal prima!

Het kan, maar het blijft gewaagd, vissen en garnalen. Heb al een aantal jaren garnalen bij mijn vissen (dwergcichliden en kardinaal/neon tetra en eerder ook goerami's met garnalen).

Een aantal dingen die de kans op succes bij mij aanzienlijk deed vergroten:
Garnalen er eerst in. Dit had ik om twee redenen gedaan: de garnalen konden nu een aantal maanden zich flink vermeerderen. Ook reageerde mijn vissen er minder op dan dat ik eerst de vissen er in had en dan de garnalen (dan raken ze de bodem niet eens!).
Ik had/heb veel planten, zowel op de bodem, in het midden,zijkanten en drijfplanten. Ook had ik veel hout/takken en bladeren. Uitstekende schuilplekken.

Er is wel eens een garnaaltje in de mond van een vis verdwenen, maar de garnalen kweken zo snel. Verder jagen ze er niet echt actief op, tenzij ik soms wat garnalen vanuit de filter weer de bak in doe (dan komen ze van bovenaf weer in het water).

Dit was mijn positieve ervaring met de combinatie vissen en garnalen.

Want ik heb er ook een paar die wat minder zijn, ondanks dat ik dezelfde maatregelen had genomen als hierboven. Deze vissen begonnen meteen met het afslachten van elke garnaal.

Blijkt maar weer, blijft toch gewaagd. Kan goed gaan,maar ook fout.

Ik heb zelf een 180l bak met neon tetra's, diamantgoerami's en corydoras, en ik heb hier een hele berg garnalen bij. Zoveel dat ik er al honderden uit heb gevist, terwijl ik met een stuk of 50 ben begonnen (uit een eigen garnalenbakje). De truc bij mij is heel veel beplanting, en dus ook heel veel lage beplanting. Naaldgras bijvoorbeeld, daar kunnen ze in, onder en tussen zonder dat andere vissen erbij kunnen. Bij mij kunnen ze (helaas) ook achter de achterwand, waar vissen ook niet kunnen komen. Of tewel, ik denk dat het probleemloos kan, als je maar veel schuilplekken hebt waar �cht geen vissen bij kunnen.

Dank jullie wel voor jullie antwoorden en meningen!

Ik heb de knoop doorgehakt en zodra mijn mos mooi gegroeid is dan haal ik de eerste garnaaltjes.

Ik besef goed dat er niet heel veel kleintjes zullen overblijven , maar ik heb galaxy's en neons deze kweken ook niet in een aquarium . Dus zal ik na verloop van tijd hier en daar eens wat moeten aanvullen. tjah zo blijft mijn LFSmannetje ook blij met me 😉

ik zal tegen de tijd dat het zo ver is een mooie update maken en bijhouden hoe de garnaaltjes het gaan doen in mijn bakkie.

groetjes en nogmaals dank voor jullie expertise !

ieche zei:
Ik besef goed dat er niet heel veel kleintjes zullen overblijven , maar ik heb galaxy's en neons deze kweken ook niet in een aquarium . Dus zal ik na verloop van tijd hier en daar eens wat moeten aanvullen. tjah zo blijft mijn LFSmannetje ook blij met me 😉

Ik vraag me af of die Neons en Galaxy's een bedreiging zullen zijn voor de kleintjes hoor. Ik combineer zelf (zichzelf druk voortplantende) vuurgarnalen met Tanichthys lini (ook bekend als Chinese Danio's), die volgens mij zelfs groter zijn dan Neons en Galaxy's, maar die kijken niet naar de babygarnaaltjes om ondanks dat die recht onder hun neus zitten te grazen.

Ik ben zelf pas begonnen met een gezelschapsbak en heb dus weinig ervaring.
Hier op t forum werd me eigenlijk afgeraden om CR garnalen en citroen garnalen in mijn gezelschapsbak te doen omdat deze zich dan bijna niet zouden voortplanten.

Vandaar mijn onzekerheid.
Ik ga het gewoon proberen, en als ze niet hard kweken is dat5 jammer maar geen ramp...te hard kweken hoeft voor mij ook niet zo dan is mijn bak straks overbevolkt.

thanks voor het delen van jouw ervaring!

Maar vuurtjes eb citroenen zijn een stuk groter dan CRs...
Waarom niet eerst eens net de citroentjes beginnen?

~ Ivo

Ik zou het inderdaad ook eerst bij een makkelijk kwekende soort als citroentjes of vuurtjes houden, CR's zijn volgens mij sowieso al een 'vak apart' om goed te houden, niet echt gezelschapsmateriaal, tenzij je een biotoop hebt met voor hen de juiste waarden.

Vuurgarnaaltjes die hoef ik niet.
Ik ben gevallen op het rood-witte van de CR's.

ik heb mijn bodem al speciaal vervangen ervoor en mos aangeschaft dat nu begint te groeien eindelijk.
Misschien vinden jullie me wel eigenwijs maar als ik maar 1 soort garnaaltjes erin zet dan worden het toch de CR's.

het gaat nog weel even duren voordat er garnaaltjes gaan komen en ik ga me nog goed inlezen over de waterwaardes en omstandigheden die de CR's graag hebben.

En nogmaals, ik ga geen kwekerij beginnen. Als er een paar kleintjes overleven en groot worden ben ik blij ermee, maar ik hoef geen 100den garnalen in mijn bak. Dan wordt hij te vol namelijk.
Ik begrijp dat vele hier graag kweken met de beestjes...ik kijk er graag naar 😉

Bedankt weer voor jullie insteek! Dat waardeer ik zeer 😀
groeten Carina

Ik heb guppen, platy's en een black molly bij mijn vuurgarnalen en dat gaat prima. Ik zie dat je een juwel binnen filter hebt en dat is helemaal perfect voor de garnalen. Hier is dat nl de kraamafdeling, de jongen worden daar geboren en komen als ze groot zijn vanzelf het rooster uitkruipen. Er zal er misschien wel eens een garnaaltje sneuvelen in het filter maar die kans is niet zo heel groot hoor. Inmiddels heb ik een tweede aquarium speciaal voor de garnalen opgestart omdat mijn gezlschapsbak aardig bevolkt werd, zo heb ik als de hele populatie per ongeluk het loodje legt altijd nog een populatie achter de hand. Oh en als ik naar de enorme bek van mijn molly kijk past daar heel goed een grote garnaal in.

Sinds een aantal maanden heb ik vuurgarnalen in een aquarium met Corydoras Panda en Boraras brigittae (staan niet bekend als de meest roofzuchtige soorten). Deze garnalen heb ik in eerste instantie in een speciaal bakje gehad. Daar is de populatie binnen korte tijd gegroeid van 10 naar meer dan 100 exemplaren. De vuurgarnalen heb ik in het najaar overgezet naar mijn gezelschapsaquarium. Deze week heb ik de bodem van mijn aquarium vervangen, waarbij ik ze allemaal heb moeten vangen. Daarbij viel me op dat er weinig garnalen meer over waren (ongeveer 30-40). Dit waren bijna allemaal grote exemplaren; ik heb geen jonge garnalen gevonden. Aangezien garnalen niet erg oud worden, verwacht ik eigenlijk dat deze groep uiteindelijk uitsterft als ik er geen nieuwe garnalen meer bijzet.

In het aparte aquarium heb ik de afgelopen maanden oranje vuurgarnalen gehad. Deze bak ben ik gaan gebruiken als corydoras opkweekbak. Ook hier groeit de populatie niet erg snel meer en het valt me ook hier op dat ik bijna geen jonge garnaaltjes zie; in ieder geval veel minder dan toen het nog een speciaal bakje was.

Ik weet dus niet of het slim is om Crystal Reds in het gezelschapsaquarium zetten. Deze soort kweekt minder snel dan vuurgarnalen. Je moet dan denk ik met een flinke groep beginnen om wat over te houden.
Als je CR's wil houden dan zou ik je aanraden om een apart garnalenaquarium op te zetten. Dat hoeft niet super groot te zijn en dan heb je veel meer plezier van je garnalen (je zou, als je ze aan het kweken krijgt, na een tijdje de uitgeselecteerde garnalen aan het gezelschapsaquarium kunnen toevoegen en de mooiste garnalen in het speciaal aquarium laten zitten om mee door te kweken, dan weet je zeker dat je garnalen overhoudt).

Yilleke en MarlonnekeW bedankt voor jullie antwoorden en meningen.

Ik ga toch voor de combinatie van CR's en Citroentjes.
Ik ga het gewoon proberen, als ze niet kweken dan zal ik ze moeten aanvullen na verloop van tijd. Dat is jammer maar dat zal ik ook met mijn visjes moeten doen daar deze ook niet zo kweken in een gezelschapsbakje.

Ik wacht nog een paar weken totdat mijn mos goed gegroeid is en dan ga ik er aanschaffen.

Ik zal in mijn fotoalbum dan bijhouden hoe het gaat.

Nogmaals dank!

groetjes Carina

Wat je kunt doen is de garnalen bovenop je filter in de bak zetten. Mijn eerste garnalen heb ik zo in de bak gedaan en die zijn bjna allemaal opgegeten door mijn guppen, ze dachten dat het voer was. De garnalen die het overleefd hebben zijn het filterhuis in gevlucht, ca 5 van de 25. Daarna heb ik er nog 15 bijgezet en die heb ik gewoon bovenop de filterwatten gezet, nog geen 5 minuten later kwamen de eerste garnalen al onder uit de opening kruipen en de guppen lieten ze gewoon met rust.

Ik heb in mijn aquarium 3 verschillende soorten tetra's (neon/pristella/roodkop) en heb gister mijn eerste kleine schooltje regenbooggarnaaltjes erin gedaan. ze laten ze allemaal met rust. Ze zijn helaas wel tam maar zijn wel bezig. gelukkig. Vanavond ga ik er ook nog 10 CRG bij doen hiervoor heb ik een klein beetje ph verlagende bodem bij toegevoegd. Nu hoop ik dat alle bewoners gelukkig zullen zijn in mijn aquarium. Ik heb er planten in zitten evenals een mosbol en een javamos (bedekt op 5 pvc buisjes) deze staat mooi in het zicht en mijn vissen laten dit ook redelijk met rust. (dus mooie plaats voor mijn baby's mochten die komen)

Het binnenfilter probleem heb ik opgelost door het normale witte filter te vervangen door een 1x zo,n grote zodat deze tegen de gleuf aan komt te zitten (90 graden hoek) ik hoop hiermee het aantal te verminderen wat betreft het binnenkruipen van de garnalen.

ik laat jullie over 2 weken weten wat er van mijn aquarium terecht is gekomen.

Hey bedankt voor je antwoord!

Ik blijf jou even volgen om te zien hoe jouw ervaringen zijn!

groetjes carina

Heyhey Bedankt voor je antwoord en tips!

Zodra ik de garnaaltjes ga halen zal ik weer een update doen!

Nogmaals bedankt! groetjes carina

Ik heb al jaren dwerggarnalen in mijn gezelschapsbak met o.a. "danio galaxy", geen enkel probleem.

Ik heb zelf veel vuurgarnalen in mijn bak met corydoras , dit gaat prima.
Let wel op met de cr, die zijn een stuk gevoeliger dus een ph van 7.5 kan een probleem zijn

Ik heb een paar dagen geleden mijn (met advies op fora) roodneus-zalmpjes weggedaan (6 v/d 7) die 7e wou zich helaas niet laten vangen. Nu hoop ik dat deze het wel overleeft en zich tussen de andere 2 over gebleven groepjes thuis voelt. De garnalen doen het prima en laten zich nu meer zien. Roodneuzen waren Te druk met zwemmen (heen en weer) en brachten naar mijn idee Stress in de bak. Nu heb ik deze gelukkig bij de viswinkel mogen vervangen door 2 Dwerg-algen eters. Deze zwemmen en maken ook heerlijk schoon.

Mocht je niet Te veel planten willen in je aquarium dan moet je wel zorgen dat je andere schuilplekken hebt (ik heb een boot met veel gaten en zoals eerder beschreven 5 pvc-buisjes met Java-mos. Zodra deze behoorlijk gegroeid zijn zal ik deze ook om de boot wikkelen (win/win situatie) dan kunnen de garnalen daar ook mooi aan sabbelen en verschuilen.

Binnenkort volgt er nog een foto.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan