Wat is er nieuw

ervaring met Oliver Knott?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hillie
  • Startdatum Startdatum
H

Hillie

Guest
Hallo

heeft iemand ervaring met Oliver Knott bodemmateriaal?

Ik ben nog aan het zoeken naar de perfecte bodemgrond die mijn waterwaarden niet gaat be�nvloeden.

Als ik Oliver Knott mag geloven, is dit van hem ideaal.
Alleen geeft hij ergens weer dat je deze grond niet moet stofzuigen, enkel oppervlakkig vuil wegzuigen?


Zelf heb ik ook gekeken naar JBL manado, maar daar heb ik dan onmiddellijk al negatieve reacties op gevonden wat KH verhoging betreft.

Andere bodemgronden waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Graag hoor ik daarvan!
 
Gewoon aquarium grint.
Al die mooie namen kost je alleen maar geld.

Is het voor garnalen,of vissen?Hillie?
 
Op je vraag: Ik heb Oliver Knott in een van mijn nano's gehad, de waterwaarden veranderen niet/planten groeien er goed op.

Mijn mening: Oliver Knott waren wel erg grote korrels, wat ik persoonlijk minder mooi vind. Ook is het spul erg licht, waardoor planten niet echt goed bleven zitten in het begin. Als je met (zwaardere) stenen werkt worden de korrels geplet, waardoor je een beetje een klei-achtig laagje overhoud.


Wanneer de grotere korrels een probleem zijn: Aquatic Nature Shrimp soil (ziet er hetzelfde uit als Oliver Knott en doet ook hetzelfde, alleen de korrels zijn kleiner)

Wanneer je je niet wilt ergeren aan planten die omhoog schieten: Dennerle kwartskies (kwartsgrind. Afgerond, veilig voor bodemvissen, planten blijven beter zitten.. alleen moet je dan wel plantenvoeding toevoegen. Ik gebruik dit nu in de nano's met kleibollen en Profito)
 
Hallo Bertus en Marianne

het is de bedoeling voor vissen.

Ik wil een rotsstructuur maken (berglandschap). Hiervoor heb ik reeds mooie basaltbrokken in huis.
Als ik dan lees wat Marianne schrijft, zullen die grote korrels van Oliver Knott dus gaan geplet geraken?

Ik zoek nu gewoon de ideale bodem om ook een bepaalde hoogte te cre�ren.

Er zullen natuurlijk planten bij te pas komen, maar ik denk dat ik deze keer niet ga voor de extreem lange planten (valisneria bv.)

Eerder anubias en andere kleine planten.

Ik heb nu ook al voor de zoveelste keer geprobeerd om Hemianthus Callitrichoides te laten groeien, maar dat mislukt keer op keer.
Jammer.

Ik heb met klei een aantal schotten gemaakt die ik dan als versteviging in die bodem ga steken zodat het zand/grind niet kan wegschuiven.

In mijn huidige bak heb ik gewoon zwarte gravelsteentjes gebruikt, maar die kan ik niet meer opnieuw gebruiken wegens een overtal aan kleine torenslakjes die erin zitten. Hier had ik al anatoma helena voor ingezet, en die hebben echt wel goed geholpen, maar d'r zitten er nog teveel in om ze eruit te filteren. Ik begin liever met een schone lei. (die anatoma helena ga ik er uiteraard WEL uithalen om opnieuw in te zetten)

Dus nu ben ik opnieuw bij die eerste vraag: wat gebruik ik nu het beste...
 
Tsja Hilde..hier heeft zowat iedereen wel een mening/idee/ervaring over.

Ik ga met Bertus mee: gewoon fijn aquarium grind van 1-2 mm gebruik ik. Fijn voor de visjes,planten (stop bij de wortels wat kleiballetjes) en goed voor je portemonnee.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan