Ervaring verschillende ‘testkits’


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
22
Ik zou graag een testkit/testkoffer aan willen schaffen, maar ik twijfel nog wat de beste keus zou zijn. Ik heb al veel (goeds) gehoord over de Colombo Testkoffer, maar ook deze zou volgens sommigen geen aanrader zijn?
Maakt het überhaupt veel uit van welk merk zolang het een merk is met een enigszins goede reputatie (bijv. JBL of Colombo)?

Ik heb een 70L aquarium met guppen. Iemand suggesties?
Bij voorbaat dank!
 
Veel leden waaronder in zelf dus ook hebben die van Colombo, of onder de eigen naam van Wesdijk, en die bevalt prima en ik oor er weinig slechte geluiden over.
Wellicht zal er een losse test van een ander merk net iets makkelijker of beter kunnen werken maar voor ons is de genoemde koffer van Colombo prima te gebruiken denk ik en voor de prijs hoef je het niet te laten.
 
Veel leden waaronder in zelf dus ook hebben die van Colombo, of onder de eigen naam van Wesdijk, en die bevalt prima en ik oor er weinig slechte geluiden over.
Wellicht zal er een losse test van een ander merk net iets makkelijker of beter kunnen werken maar voor ons is de genoemde koffer van Colombo prima te gebruiken denk ik en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Dat klinkt in ieder geval goed!
En aan de voorraad bij Wesdijk gisteren was dat ook te merken. Geen exemplaren meer op voorraad.
Heb je er zelf nog geen problemen mee ondervonden?
 
Hier ook de Wesdijk koffer, voor mijn doeleinde meer dan prima.

Vroeger ook de koffer van JBL gehad, was ook prima.
 
Hier ook de Wesdijk koffer, voor mijn doeleinde meer dan prima.

Vroeger ook de koffer van JBL gehad, was ook prima.
Oké! En met Wesdijk koffer bedoel je dan het eigen merk neem ik aan? Even voor de zekerheid
 
Ben je van plan veel werk aan je planten te besteden dan is het zinvol zo'n hele koffer te kopen, ben je dat niet van plan ga je 3/4 van de koffer niet gebruiken en is het duurkoop en volstaat wat losse testen als NO2 Ph en eventueel NO3
 
Ben je van plan veel werk aan je planten te besteden dan is het zinvol zo'n hele koffer te kopen, ben je dat niet van plan ga je 3/4 van de koffer niet gebruiken en is het duurkoop en volstaat wat losse testen als NO2 Ph en eventueel NO3
Ben ik met een complete set dan niet efficiënter bezig dan met losse testen?
 
Zou ik er eigenlijk goed aan doen om, naast een testkoffer, nog teststrips aan te schaffen? Bijvoorbeeld om een snelle check uit te voeren hoe het met de waterwaardes gesteld is? Of zou dat geldverspilling zijn gezien de onnauwkeurigheid van de meeste teststrips?
 
Ben ik met een complete set dan niet efficiënter bezig dan met losse testen?
Als je genoemde testen los koopt ben je effecienter goedkoper uit dan zo'n koffer waar je 3/4 niet van gebruikt (tenzij zoals ik al zei, je heel veel wekr van je bak wil maken met veel beplanting en plantenvoeding en co2 en dergelijke)

In antwoord op je vraag over die strips: dat is net zo effectief als in koffiedik kijken wat je waardes zijn
 
Ik had zelf al de losse NO2 test van HS Aqua en een Kh test van Tetra, maar heb onlangs toch de Colombo-koffer gekocht. Ik gebruik voor hardheid en NO2 eerst mijn oude testjes totdat ze niet meer werken ( na openen beperkt houdbaar heb ik gelezen) en ga dan de onaangebroken flesjes uit de testset gebruiken. Strips zijn lang zo nauwkeurig niet, heb ik me laten vertellen, dus die heb ik zelf niet aangeschaft. Ik investeer liever in iets waar ik goede reviews over lees, in plaats van het risico te lopen de verkeerde diagnose te stellen en alsnog geld kwijt ben aan medicatie, of vissen verlies.
 
Oké! En met Wesdijk koffer bedoel je dan het eigen merk neem ik aan? Even voor de zekerheid

Ja, Wespro heet die geloof ik.
Met dit koffertje heb je de belangrijkste testen in huis

Ik test zelf zeer zelden, als een bak goed draait, dan draait die goed.
Maar ik heb dan geen planten, als je echt een weelderige plantengroei wilt hebben zul je wat vaker moeten testen om te kijken hoe je uitkomt of als je problemen ervaart met alg ect.

Zou ik er eigenlijk goed aan doen om, naast een testkoffer, nog teststrips aan te schaffen? Bijvoorbeeld om een snelle check uit te voeren hoe het met de waterwaardes gesteld is? Of zou dat geldverspilling zijn gezien de onnauwkeurigheid van de meeste teststrips?

Zonde geld
 
In ieder geval bedankt voor de feedback! Ik zie de Wespro (eigen merk) koffer van Wesdijk niet verschijnen op hun eigen site, maar aangezien deze vergelijkbaar is (of zelfs van de zelfde fabrikant als ik het goed begreep) met Colombo zal ik de Colombo Testlab bestellen.
Zal ook later zeker van pas komen!
Bedankt!
 
Hee wat gek, kan m ook niet vinden.

Uit het assortiment gehaald wellicht.... ?
 
Hee wat gek, kan m ook niet vinden.

Uit het assortiment gehaald wellicht.... ?
Ja precies ik vond het ook al zo gek. Maargoed, gelukkig zijn ze nagenoeg hetzelfde!
 
Ik werk met jbl, die schijnt het nauwkeurigst te zijn.

Ik test alleen regelmatig NO3, PO4 en K
Zo’n complete koffer is dus niet heel interessant als je een (goed) draaiend aquarium hebt met planten
 
Ben ik met een complete set dan niet efficiënter bezig dan met losse testen?
Jazeker. Want naast de NO2 en NO3 hoort ook de NH3/NH4 standaard in het rijtje thuis.

En GH toch ook. Je wilt toch de hardheid van je water weten zodat je de juiste vissen erop uit kunt zoeken..
Als je de pH meet is gelijk de KH ook wel van belang.

En fosfaat is toch ook wel handig.

Die zitten allemaal in de Wespro/Colombo testkoffer. Dit is precies dezelfde koffer trouwens, alleen staat er op de doos een ander merkje ? Op de flesjes in de Wespro staat gewoon 'colombo' ?
 
Ik werk met jbl, die schijnt het nauwkeurigst te zijn.

Ja gebruik ik ook, wel erg tevreden over. Maar vind de standaard koffers van hun niet helemaal compleet. Is wel beetje afhankelijk van wat TS wilt maar ik mis bij de kleine koffers toch echt de fosfaat (PO4). Die kun je los kopen en anders zit je gelijk aan de hele dure koffer van dacht een adviesprijs a 99 euries. Ook mis ik zelf de hardheid (GH). Ik heb zelf geen ervaring met de Colombo maar gezien de reviews zal die heus goed zijn en dan wat mij betreft is deze dan ook de meest complete koffer voor een nette prijs. Voordeel van JBL vindt ik wel weer dat ze navulling verkopen. Van andere merken heb ik dit niet gezien.

@Josio_01 :Geen strips erbij kopen, niet nodig en krijg je mogelijk alleen maar discrepanties in vergelijking met je druppeltest waardoor je het waarschijnlijk weer na zou gaan meten en dus dubbelop doet. Je kan meestal ook best wel een poosje testen hoor met een druppelset. Gok dat de Colombo perfect voor jou is. Mocht je je echt nog meer willen verdiepen dan vind ik dit filmpje van Dominique op Youtube altijd een goede, vergelijkt de inhoud en prijs van de koffers van de bekende merken (ook Colombo). -->

Succes.
 
Ik heb de JBL en Colombo.
En ik ken de Wesdijk koffer.
Wesdijk is hetzelfde als Colombo alleen dan met de eigen naam erop. Verder zijn de kleurkaarten geprint ipv losse gedrukte kaartjes.
De NO3 test van JBL vind ik prettiger dan de andere twee.
Bij JBL ontbreekt de PO4 test die moet je los kopen.

Een elektrische pH pen is nauwkeuriger dan de druppels. Een EC/TDS pen kan handig zijn.
 
ga ik er ook nog ff een reactie ingooien.

ik werk met druppeltests van Colombo daarnaast heb ik ook een paar jaar terug de JBL ProScan gekocht voor snelle tests.
je moet dan wel een smartphone hebben.
dit is handig om ff te doen en redelijk betrouwbaar toch wel Met een paar kanttekeningen. Zie ook deze review.
 
De Proscan zou ik laten liggen gelet op de reacties die je vaak kan lezen en dat is niet veel beter dan de gewone strips. Hier een topic met ook een paar zeg maar gerust niet positieve geluiden:

 
Heb de jbl en colombo. Jbl is wel fijn om mee te beginnen omdat dit goede kwaliteit glazen potjes heeft om te testen zal niet snel kapot gaan. Bij po4 en nh3 moet je schudden met de potjes en bij colombo lekt het dan aan alle kanten eruit. Ph inderdaad via pen beide vloeistof testen weken 0.2 punten af.
 
Netjes schudden anders kan je het wel schudden
 
Anders neem je toch een theelepeltje of, wat ik doe, met een roerstaafje?
 
Bij po4 en nh3 moet je schudden met de potjes en bij colombo lekt het dan aan alle kanten eruit.
Dat heb ik in het begin ook zeker ervaren. De inhoud lag door de hele kamer heen gespetterd. :juggle:
Ik druk het flesje tegen de binnenkant van mijn hand waardoor deze helemaal afgesloten is. Ik kan dan het flesje gemakkelijk schudden zonder te knoeien. Ik was uiteraard wel mijn handen zorgvuldig voor ik begin.
 
Dat heb ik in het begin ook zeker ervaren. De inhoud lag door de hele kamer heen gespetterd. :juggle:
Ik druk het flesje tegen de binnenkant van mijn hand waardoor deze helemaal afgesloten is. Ik kan dan het flesje gemakkelijk schudden zonder te knoeien. Ik was uiteraard wel mijn handen zorgvuldig voor ik begin.
Waarom was je die?
Bang dat je nitraat fosfaat op je hand hebt?
Juist zeep kan invloed hebben
 
Klopt en met de rode deksel erop moet je heel rustig en met beleid het wat schudden.

Tijdens mijn laborantenopleiding heb ik geleerd om te zwenken met buisjes. Dit doe ik ook zo bij het testen van het water, werkt prima. Zou zelfs zonder deksel kunnen.

Groeten,

Leopard
 
Tijdens mijn laborantenopleiding heb ik geleerd om te zwenken met buisjes. Dit doe ik ook zo bij het testen van het water, werkt prima. Zou zelfs zonder deksel kunnen.

Groeten,

Leopard
Bii nh3 en po4 moet de vaste stof oplossen dit gaat niet echt makkelijk met rond tollen van het water.
 
Bii nh3 en po4 moet de vaste stof oplossen dit gaat niet echt makkelijk met rond tollen van het water.

Zal wel aan mij liggen dan, ik heb er nooit moeite mee gehad.

EDIT:
In de handleiding staat nergens dat het poeder volledig moet oplossen, ik citeer:

Fosfaat (PO4)
Testprocedure:
1. Neem een watermonster van 10 ml.
2. Voeg 5 druppels PO4-1-testvloeistof toe en schud het testbuisje.
3. Voeg vervolgens 5 druppels PO4-2-testvloeistof toe en schud het testbuisje.
4. Voeg vervolgens 2 schepjes fosfaatpoeder toe (buisje met blauw dopje) en schud het testbuisje.
5. Wacht 10 minuten.
6. Bepaal dan de PO4-waarde van het water met de meegeleverde kleurkaart.

Einde citaat.
In de handleiding voor NO3 staat zelfs speciek: “Schud het testbuisje gedurende 20 sec.”
Hoelang je dan voor PO4 moet schudden is mij een raadsel, ik deed altijd ook 20 seconden.

Ik heb het poeder dan ook nooit volledig laten oplossen.

Einde Edit.

Groeten,

Leopard
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan