Wat is er nieuw

Ervaringen Althernanthera reineckii?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik had heel veel lange planten in de bak dus verschillende heb ik kort geknipt dichterbij de bodem. Zoals de vallisneria alle bladeren boven het kroontje. Nu heb ik weer overzicht, een betere beweging van het wateroppervlak..

Ik heb nu al wat langer de alth reineckii staan. Volgens een LFS zou het moeten lukken met voldoende nitraat en fosfaat. Lamp is jbl solar natur 44 Watt. Maar nu heeft hij toch weer algen. Aquarium 180 liter bruto.

Vraag:
Wat is jullie ervaring met deze plant?
En is deze plant onder de Althernanthera soorten de gemakkelijkste?

Ik heb vorige maand mijn bak opgestart met onder andere reineckii, maar qua kleur en groei blijft hij toch wel achter op de rest van mijn planten. Buiten dat, smullen mijn japonicas er behoorlijk van en ga het spul dan ook vervangen voor iets anders. Andere soorten heb ik geen ervaring mee.
Nitraat is 10 bij mij en fosfaat 0 bij de laatste meting.

IMG_4953.jpeg

Ik had heel veel lange planten in de bak dus verschillende heb ik kort geknipt dichterbij de bodem. Zoals de vallisneria alle bladeren boven het kroontje. Nu heb ik weer overzicht, een betere beweging van het wateroppervlak..

Ik heb nu al wat langer de alth reineckii staan. Volgens een LFS zou het moeten lukken met voldoende nitraat en fosfaat. Lamp is jbl solar natur 44 Watt. Maar nu heeft hij toch weer algen. Aquarium 180 liter bruto.

Vraag:
Wat is jullie ervaring met deze plant?
En is deze plant onder de Althernanthera soorten de gemakkelijkste?
Niet direct de gemakkelijkste maar toch niet echt een heel moeilijke plant. De plant wil een hoge lichtsterkte, denk aan zo'n 40 lumen per liter minimaal. Dientengevolge wil ze ook voeding die bij een dergelijke lichtsterkte hoort! Vergeet daarbij FE (IJzer) niet. En onder voeding past ook CO2 die erg belangrijk is bij deze plantensoort. Bodem voeding vooral. Dit type plant, zo was mijn ervaring, moet je regelmatig snoeien om zijgroei en dus bosvorming te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de plant er hier ook vanaf het begin in staan.
Met voesing voldoende verlichting en co2.
Alle planten doen het eigenlijk heel erg goed ook de rode planten alleen de alth reineckii (mini) doet het niet geweldig vind ik. Hij groeit hard maar wel vaak alg op de blaadjes en de blaadjes zijn niet altijd mooi van vorm. Deze blaadjes verwijder ik netjes elke week maar het is best wel een gedoe en het resultaat vind ik best tegenvallen. Ik heb al een paar x getwijfeld om hem eruit te halen maar ik weet niet wat ik er voor in de plaats moet zetten. Het moet een lage rode plant zijn en dat is niet makkelijk.
Screenshot_20251001_130231_Gallery.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan