Ervaringen Eheim Classic 1500 XL


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,113
Locatie
Gelderland
Wie heeft er ervaring met de Eheim 1500 XL. En dan met name met het geluidsniveau.

Ik heb nu een Classic 600 staan, daar ben ik zeer tevreden over het geluidsniveau.

Ik heb ook een Eheim professioneel 3 1200 XL gehad. Dat vond ik heel vervelend qua geluid. Een constante brom die ik door de hele kamer hoorde.

Is de Classic 1500 qua geluid vergelijkbaar met andere grote potfilters of blijft deze net als de kleinere modellen lekker stil?
 
Ik heb de kleinere gehad maar met Eheim potten altijd een positieve ervaring gehad. Dat waren allemaal die uit de Classic serie.
 
De grote resoneerd meer dus op een rubber tegel en nog iets zwaars erboven op
 
De motor is zwaarder dus zal iets meer geluid geven maar ik de 100L uitvoering gehad en die hoorde ik niet hoor.
 
Oeps, ik bedoelde de 1000 liter hoor:sorry:
 
Bestaat er ook een eheim 1000 liter en die hoorde je niet? Dat biedt mogelijkheden.
 
Ja deze verstouwt 1000 liter:


Die heb ik gehad. Wat je weleens hebt en hoort bij deze filters is dat de kop iets geluid maakt maar als je daar dan bv een pak suiker oplegt dan is dat verholpen.
 
Ik heb nu een nieuwe FX6 staan en vind m opmerkelijk rustiger dan degene die ik 4 jaar geleden had gekocht, wellicht dat ze in de tussentijd wat aan het ontwerp hebben veranderd,
maar voor zo'n sterke pomp ben ik er erg tevreden over.
 
Leuk filter Roberto maar ja die neemt wel 40W en de filter uit mn link 20W en dat scheelt ook wel weer en is iets om mee te overwegen.
 
Leuk filter Roberto maar ja die neemt wel 40W en de filter uit mn link 20W en dat scheelt ook wel weer en is iets om mee te overwegen.

Ja dat is waar, ik bedoelde meer in de vergelijking met de 1500xl die geloof ik wel vergelijkbaar verbruik heeft?
 
Dank allen voor de informatie. Hier kan ik wel iets mee. Ik ga ook naar het verbruik kijken, al is het geluid wel het belangrijkste.
 
Dank allen voor de informatie. Hier kan ik wel iets mee. Ik ga ook naar het verbruik kijken, al is het geluid wel het belangrijkste.

Heb je de kast waar het filter in komt geïsoleerd? In mijn ervaring scheelt dat ook nog wat.
 
Nog 1 vraag. Wat zouden jullie op een 420 liter aquarium zetten? Gemiddelde bezetting en gewoon sponzen erin. Een 600 of 1500 potfilter?
 
Laatst bewerkt:
Ja deze verstouwt 1000 liter:


Die heb ik gehad. Wat je weleens hebt en hoort bij deze filters is dat de kop iets geluid maakt maar als je daar dan bv een pak suiker oplegt dan is dat verholpen.
Ik moet alleen nog een pak suiker kopen ter isolatie. Of iets anders zwaars.
 
Haha nou soms hoor je dat het nodig is maar ik heb het dacht ik alleen bij een kleinere gedaan maar in het kastje hoorde je de filter niet maar wel met het kastje open.
Verder was ik erg tevreden over de werking van de potfilters.
 
Nog 1 vraag. Wat zouden jullie op een 420 liter aquarium zetten? Gemiddelde bezetting en gewoon sponzen erin. Een 600 of 1500 potfilter?
Ja als ik kijk naar de Fusion 120 en 330 liter met de manen dan had ik groter genomen dan de 1502 die ik nu heb . Ik zou bij jou zeker voor de 1500 gaan.
 
Dank je, duidelijk.
 
Ik zou zeker geen grotere pomp kopen dan een 600 serie.
Dat maakt allemaal veel geluid.

Ik heb ook een 1200xl gehad. Heb deze in kunnen ruilen tegen 2x prof 4 600.
Had daarna dus 2x prof 4 600 en 1x prof 4 350T staan. En dat was veeeel stiller dan 1x 1200xlt.

Heb ook JBL 1500 gehad. Ook veel herrie.

Nu heb ik 1x prof 4 600 en 1x prof 4 350T onder de Oase 400. Dat is stil.
 
Dank voor je reactie.
Ik ga alle opties bekijken en er een poosje over denken.
Mocht iemand nog een goede tip hebben, altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Waarom geen mooie Eheim 5e 600T (2178)?
 
Waarom geen mooie Eheim 5e 600T (2178)?
Ik heb ooit een prof 3e 600T gehad.
Dacht daar ook een goeie aan te hebben.
De prime knop is gaan lekken. En toen kon de kop retour Eheim. Dat was al binnen de garantie.

Wat ik hinderlijk vind is dat de pomp om de zoveel tijd gaat ‘kalibreren’ en dan gaat deze dus even op maximaal en minimaal.
Om vervolgens weer op jou voorkeur te gaan staan.

Daarnaast klopt dat kalibreren in mijn ogen niet. Want op de ene dag laat hij de maximale hoeveelheid lampjes zien. En dan weer de helft en. ervolgens weer maximaal.
Als het de werkelijke vervuiling was, dan zou dat niet weer meer lampjes kunnen worden. Pomp maakt zichzelf niet schoon.

En die vuilgraad meting heeft ook invloed op jou instelling. Ik had heb altijd op half lopen ivm geluid.
Maar als de pomp dacht dat die vuil was, werd die halve stand dus standje max. En maakte die dus weer meer geluid.
Als dat lineair zou verlopen, was dat niet erg. Maar zoals hierboven geschreven.
Was dat dus dagelijks anders.

En als halve kracht (4 lampjes) dus iedere keer anders is, hoe weet je dan welke flow de pomp heeft??

Dus voor mij geen wifi en electronic fratsen op een pomp. Gewoon altijd 16 watt en naar je uitstroom kijken.
Uitstroom zwak, filter reinigen. Geen fratsen voor nodig.
 
Ik neig ook naar weinig techniek in het filter. Zo simpel en geluidloos mogelijk.
 
Daarnaast klopt dat kalibreren in mijn ogen niet. Want op de ene dag laat hij de maximale hoeveelheid lampjes zien. En dan weer de helft en. ervolgens weer maximaal.
Als het de werkelijke vervuiling was, dan zou dat niet weer meer lampjes kunnen worden. Pomp maakt zichzelf niet schoon.
Tja, met dat specifieke type heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat je de boel wel een beetje kunt schoon lazen met vol vermogen. Ik zie vaak na het reinigen van het (voor)filter dat er ineens allemaal troep uit de slangen geblazen wordt. Het lijkt me niet gek dat er daarna mee flow is met schone leidingen.

Op zich kan ik erin komen dat meer elektronica de foutkans vergroot. Van de andere kant vraag ik me af waarom filters nog steeds klassieke wisselstroom motoren hebben. Bijvoorbeeld ventilatie systemen van woonhuizen hebben allang gelijkstroom motoren. Dan ben je van die irritante brom af en het is ook efficiënter. Daarbij is het makkelijker om een toerental in te stellen.
 
@biljoenblik dit is een 5e geen 3e. Dus dat kun je zeker niet 1 op 1 vergelijken! Je gaat ook niet zeggen dat de carburateur van je Fiat Panda uit 1995 vaak verstopt zat, tegen iemand die een Fiat Panda uit 2010 wil kopen..

Deze generatie lekt niet meer, draait hier al 2,5 jaar mee, de enige verloren druppels heb ik zelf veroorzaakt. Naar lampjes kijken doe ik maar zelden, zit er ook maar eentje op. Ik open eens in de zoveel tijd de eheim pagina of krijg een mailtje voor een update of dat hij binnenkort schoongemaakt moet worden, daar staat de actuele flow beschreven, dus beetje een negatief verhaal, die niet gebaseerd is op de juiste pomp. Ruim voordat de pomp echt op maximale kracht gaat draaien, om te compenseren heb je dus allang een melding gehad. Andersom denkend: je hebt de pomp al gereinigd voordat een "dom" filter zwak gaat lopen. Lang verhaal kort: loopt gewoon zeer soepeltjes en stil en je hebt ingebouwde verwarming.
 
2x 1711883312962164096044.jpgdeze in serie dus achter elkaar verbonden geeft veel kracht en mogelijkheden.
Zit je op 40watt continu maar ook meteen zekerd van een backup, veel inhoud op de koop toe en omdat de beide pompen onder maar een kort stukje slang voor nodig is om te verbinden krijg je wel noemenswaardig meer stroming.
 
2x Bekijk bijlage 373983deze in serie dus achter elkaar verbonden geeft veel kracht en mogelijkheden.
Zit je op 40watt continu maar ook meteen zekerd van een backup, veel inhoud op de koop toe en omdat de beide pompen onder maar een kort stukje slang voor nodig is om te verbinden krijg je wel noemenswaardig meer stroming.
Ik ben geen techneut maar meende ergens te hebben gelezen dat het in kracht niet uitmaakt omdat er niet meer water door de slang kan dan met 1 filter maar goed ik kan het fout hebben.
 
Och zie dan maar zo voor je dat op een tuinslang de kraan ahw half kan openstaan of met de kraan voluit en dan spuit je echt een stuk verder hoor, door dezelfde slangdiameter.
En met 2 in serie overwin je effectief meer weerstand en wat jij altijd fijn vindt is dat filtervolume meer is.
 
Inderdaad meer filtervolume en hoe dat met de hoeveelheid water zit dat weet ik dan verder ook niet.
 
Tja, met dat specifieke type heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat je de boel wel een beetje kunt schoon lazen met vol vermogen. Ik zie vaak na het reinigen van het (voor)filter dat er ineens allemaal troep uit de slangen geblazen wordt. Het lijkt me niet gek dat er daarna mee flow is met schone leidingen.

Op zich kan ik erin komen dat meer elektronica de foutkans vergroot. Van de andere kant vraag ik me af waarom filters nog steeds klassieke wisselstroom motoren hebben. Bijvoorbeeld ventilatie systemen van woonhuizen hebben allang gelijkstroom motoren. Dan ben je van die irritante brom af en het is ook efficiënter. Daarbij is het makkelijker om een toerental in te stellen.
Gelijkstroom mag zeker direct ingevoerd worden.
Dat was ook de reden voor aanschaf destijds.

Maar al die toeters en bellen en filters die zelf calibreren of via een app denken aan te geven dat ze gereinigd moeten worden.......laat maar.
 
Ja, dat kan ik me voorstellen. En dan kan zeker weer niet uitgeschakeld worden?
 

Terug
Bovenaan