Wat is er nieuw

Ervaringen (groot) aquarium in energie neutraal huis

Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Hallo allemaal,

Aangezien ik, met een beetje mazzel, in de zomer van 2023 een eigen huis heb ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

De bedoeling is om een discusaquarium te laten bouwen. Hoe groot enz. weet ik allemaal nog niet maar hij zal zeker 600+ liter worden als het aan mij ligt.

Nu, omdat het een energieneutraal huis gaat worden, dus zonder gas etc. maar met bijvoorbeeld een warmtepomp.

Hebben jullie ervaringen met bijvoorbeeld de vele waterwissels (vooral aan het begin met jonge vissen) dat hier een bepaalde limiet aan zit omdat je relatief warm water nodig hebt? Heb hier zelf nog 0,0 ervaring mee dus daarom de vraag.

Zijn er meer nadelen of juist ook voordelen?

Ik hoor graag wat ervaringen van mensen die ongeveer hetzelfde hebben, of mensen die hier meer vanaf weten 😉
 
Als je zorgt dat je ruimte hebt om bijvoorbeeld een ibc te plaatsen, zet je daar een verwarmingselementen een stromingspompje in. Dan ben je toch klaar?
 
Ik ga dit even volgen, heb hopelijk zelf eind 2023 een eigen woning. Ook energieneutraal, warmtepomp en zonder gas e.d. En ik wil ook een groot aquarium aanschaffen. Dus geen tips voor je helaas
 
Als je een 100% warmtepomp hebt, dus helemaal gasloos, zul je er een boiler bij moeten nemen voor opslag van warm water. Je zult af en toe toch warm moeten douche. Misschien dat @biljoenblik je kan vertellen hoe t zit daarmee.
 
Als je zorgt dat je ruimte hebt om bijvoorbeeld een ibc te plaatsen, zet je daar een verwarmingselementen een stromingspompje in. Dan ben je toch klaar?
Dat is eventueel een (laatste) optie, maar het liefst heb ik niet ergens zo'n lelijke grote bak staan, of je moet hem op één of andere manier handig uit het zicht zien te werken 🤔😅
 
Ik zie totaal geen probleem. Het is niet zo dat een energie neutraal huis geen energie gebruikt.
Of dat je daar geen heet water hebt.

Klein stukje over energie neutraal.
Ieder huis verbruikt kaal energie om het gehele jaar comfortabel te zijn.
Dat houd in 21 graden. En voor bijvoorbeeld 2 tot 4 personen ventilatie en warmwater.
Daar zijn standaarden voor.
Door goede isolatie zorg je dat de hoeveelheid energie laag blijft.
De rest moet gecompenseerd worden met zonne energie.
Een warmte pomp haalt 75% van de benodigde energie uit de buitenlucht (of grondwater)
Deze 75% telt dus niet mee. Dus de 25% wordt gedekt met zonnepanelen.

Maar goed. Zelf heb ik een gasloos huis, met eigen warmtepomp.
En heb een 200 liter boiler. Deze staat op 50 graden.
Wij zijn met zijn 2en en ik heb nog nooit een koude douche gehad.
De boiler is in een uur weer vol. Door de warmtepomp.

Stel je wilt 300 liter verversen van 30 graden. Dan heb je 150 liter water van 50 graden nodig.
Dat lukt met mijn kleine boiler ook nog.
Maar je kunt altijd een grotere boiler nemen.
Veel tweakers nemen een 400 liter boiler, en zetten deze op 45 graden. Zou zuiniger zijn.

En een aquarium (net als tv’s, cookers, stoomovens etc) valt niet onder de normering energie neutraal huis.
Dus het extra warmwater gebruik ook niet.

Maar veel succes met de voorbereidingen. En een tip.
Lees je goed in op Tweakers forum over warmtepompen. Heel leerzaam.
 
Je zou ook een low-tech aquarium kunnen opzetten, hoef je vrijwel geen waterwissels te doen. Over energieneutraal gesproken 😉
 
@biljoenblik

Bedankt! Hier kan ik wat mee 🙂 Ik zit totaal niet in de wereld van nieuwbouw, energieneutraal en alles wat er bij komt kijken.

Wij krijgen een soort van projectwoning met ook een warmtepomp met een boiler van 200liter dus dat zit er standaard in, dus weet niet of wij daar wat mee kunnen.
Ik ga in ieder geval eens een kijkje nemen op Tweakers 👌
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan