Wat is er nieuw

Ervaringen kempvis harem

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
25
Hoi allemaal,

Ik heb een ingedraaid aquarium van 125 liter staan, 80cm. Ingericht met veel planten (ook drijvers) en hout. Hierin zwemt een schooltje rasbora galaxy (10) en een schooltje chili rasbora's (10). Nu wil ik er graag kempvissen bij houden en lees ik veel verschillende dingen online.
Ik heb zelf in gedachten om 3 of 4 vrouwtjes te houden en later een man toe te voegen. Wat denken jullie/wat zijn jullie ervaringen?

Het is te proberen maar soms lees je ook dat het tussen vrouwen verkeerd gaat.

Zit dat hem dan voornamelijk in het temperament van het individu of het wel of niet een succes wordt? Of is de inrichting van het aquarium de grootste factor? Is het in deze dan ook zo dat hoe meer vrouwen er zijn hoe meer de agressie verdeelt wordt en het dan wel meevalt?

Inrichting zal ook een rol spelen en ook het karakter. De ene Betta doet bv garnalen niks en de ander eet ze op.

Ik denk dat jouw inrichting op zich wel goed is, veel planten dus veel schuilmogelijkheden. Ik heb geen ervaring met Betta splendens, zelf heb ik B. channoides en had daar twee koppels van in een aquarium van
85x90x45 cm ongeveer. De mannen onderling waren elkaar weleens aan het aftasten, de vrouwen onderling heb ik dat niet zo vaak zien doen. Maar het zijn en blijven individuen, dus zul je ook wat geluk moeten hebben.

Ik heb recent een vervelende ervaring gehad met een kempvis vrouw, terwijl ik ze daarvoor 10 jaar zonder problemen heb gehad. Die ik nu heb viel mijn neon tetras aan tot de dood erop volgt. Terwijl ze de Otocinclus en garnalen met rust laat.
Mijn advies zou zijn, als je het al gaat proberen; Zorg dat je ze terug kunt brengen of elders kunt huisvesten mocht het mis gaan.

Ik heb recent een vervelende ervaring gehad met een kempvis vrouw, terwijl ik ze daarvoor 10 jaar zonder problemen heb gehad. Die ik nu heb viel mijn neon tetras aan tot de dood erop volgt. Terwijl ze de Otocinclus en garnalen met rust laat.
Mijn advies zou zijn, als je het al gaat proberen; Zorg dat je ze terug kunt brengen of elders kunt huisvesten mocht het mis gaan.
Bedankt voor de tip. Zou je dan ook met 1 vrouwtje beginnen en dit opbouwen tot 3 of 4 en dan de man erbij doen? Dat zodra er 1 niet goed gaat deze een andere plek kan krijgen? Of kan ik juist beter alles in 1x doen en dan afwachten hoe het gaat?

Inrichting zal ook een rol spelen en ook het karakter. De ene Betta doet bv garnalen niks en de ander eet ze op.
Ik kom ook dingen tegen dat je in de winkel, als ze samen zitten met andere vissen, al kan zien of ze fel zijn of juist niet. Wat denken jullie hiervan?

Ja soms zou dat kunnen maar ja je staat geen uur bij zo n bak dus het gedrag gedurende de hele dag zie je niet en dan hangt het ook af van de medebewoners en inrichting.

Bedankt voor de tip. Zou je dan ook met 1 vrouwtje beginnen en dit opbouwen tot 3 of 4 en dan de man erbij doen? Dat zodra er 1 niet goed gaat deze een andere plek kan krijgen? Of kan ik juist beter alles in 1x doen en dan afwachten hoe het gaat?
Ik heb geen ervaring met een harem en zou het ook niet aandurven, tenzij de bak veel groter zou zijn. Maar gevoelsmatig zou ik zeggen alles in 1 keer erin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan