Ervaringen met Amatitlania nanolutea ?

Kciroj_NL

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2021
Berichten
75
Leeftijd
39
Mooi geel visje, wilde hem eventueel in plaats van sleutelgat cichliden? Iemand ervaring mee? Een groepje lijkt me wat te pittig in 130cm.

Greetz
 
Met een groepje wordt 130 cm wel krap. Zou misschien kunnen, maar ligt veel aan de inrichting en de individuen. Koppel is veiliger.

Je zou met een groepje kunnen beginnen en kijken hoe dat gaat. Als er een koppel gevormd is kan je de anderen verplaatsen/verkopen.
 
Heb hier 1x m/v zitten.. maar nog klein dus kan je helaas weinig melden over gedrag...

Wat zit er verder nog in de bak? als ik ze vooralsnog moet inschatten, denk ik dat een groep in 130cm wel moet lukken namelijk.
 
Het zou als blikvanger moeten dienen met een school roodkopzalmen en corydoras.
Maar de keuze zou gaan tussen een groep Sleutelgat cichliden of een andere (groep) cichliden
 
Vind de corydora risicovol als je er dwerg cichliden bij wilt, enkele soorten daargelaten vertoeven ze allemaal rondom de bodem.
 
Ik ga er even vanuit dat je de soort bedoelt die ik als Cryptoheros nanoluteus ken, en die inderdaad een mooie gele Midden-Amerikaanse cichlide is.
Sowieso als blikvanger kleurrijker dan Cleithracara maronii, hoewel ik dat persoonlijk ook een mooie soort vind.

Ik heb zelf geen ervaring met deze soort, maar uit wat ik zo her en der lees begrijp ik dat die qua gedrag wel te vergelijken is met de Herotilapia multispinosa (regenboogcichlide, wat voor deze soort een echt heel rare naam is) die ik zelf als blikvanger (naast de maanvissen) in mijn bak (150 cm, 450 liter) heb.

Ik zou dan eerder voor een koppel dan voor een groep gaan. Maar ja, kom daar maar eens voor, meestal kun je toch niet anders dan beginnen met een groep en als zich daaruit eenmaal een koppel vormt de rest wegdoen. In elk geval heb je dan alleen de jonge, minder territoriale, dieren als groep.
Ik wil je daarbij wèl meegeven dat je de agressie bij een nest (dat er zeer regelmatig is) niet moet onderschatten. Eens per 1 à 2 maanden maken al mijn andere vissen heel gretig gebruik van alle schuilplekken in mijn bak (helaas inclusief de ruimte àchter mijn 3D-achterwand, waardoor ik sommige vissen soms tijden lang niet zie, maar dat even terzijde).

Ik lees veel over problemen met de combinatie van Corydoras-soorten met (dwerg-)cichliden, maar persoonlijk heb ik die combi regelmatig gehad en er nog nooit problemen mee ondervonden. Maar dat kan natuurlijk stom geluk zijn.

Omdat jonge visjes vaak heerlijk voer zijn zou ik voor een scholenvis liever gaan voor een al bestaande en dus iets oudere groep, die vind je niet in je lokale viswinkel maar op internet, bijvoorbeeld op dit forum, worden die regelmatig aangeboden. Roodneuszalmen (Hemigrammus bleheri) zijn trouwens razendsnel en zullen niet heel vaak als voer eindigen.
 
Beetje late reactie wellicht, maar ik heb een uitgebreid kweekverslag met veel info over deze visjes ( onder de naam Cryptoheros nanoluteus) hier op AF geplaatst!
kijk maar eens rond!!
 
Terug
Bovenaan