Wat is er nieuw

Ervaringen met de blue bolt garnaal (Caridina cantonensis blue bolt)

• Onderwerp starter Onderwerp starter rjroberto
  • Startdatum Startdatum
R

rjroberto

Guest
Hallo forumleden,

Ik kreeg van iemand een aanbod wat blue bolt garnalen over te nemen, maar nu heb ik geen ervaring met dit soort garnaal. Is er iemand die ze al eerder heeft gehouden en misschien ook gekweekt?
Ik heb nog een qube 40 aquarium staan en daar zitten nu wat white pearl garnaaltjes in. Zouden ze hier bij kunnen zonder dat problemen geeft, ook met het oog op het kweken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt

Is allemaal afhankelijk van je waterwaarden,beste is om die zoveel mogelijk hetzelfde te hebben als waar ze vandaan komen want anders is de kans heel groot dat het niet gaat lukken met ze.

De meeste soorten garnalen hebben best wel een hoog aanpassingsvermogen is mijn ervaring. Heb in het verleden veel te veel bakken garnalen gehad😛. Dat wil ik nu dus voorkomen en wil ze dus in dit bakje proberen te houden zonder dat mijn white pearls moeten wijken. Dus ben benieuwd naar ervaringen van forumleden met deze mooie garnalen soort.

heb je een ph-verlagende bodem?

rjroberto zei:
De meeste soorten garnalen hebben best wel een hoog aanpassingsvermogen is mijn ervaring. Heb in het verleden veel te veel bakken garnalen gehad😛. Dat wil ik nu dus voorkomen en wil ze dus in dit bakje proberen te houden zonder dat mijn white pearls moeten wijken. Dus ben benieuwd naar ervaringen van forumleden met deze mooie garnalen soort.

Er zijn idd soorten garnalen die wel wat kunnen hebben maar je vraagt nu informatie over een garnalensoort met het taiwan gen die echt heel gevoelig zijn voor afwijkingen.
In leven houden is al een ding maar succesvol met ze kweken is het volgende maar zal je vast wel lukken denk ik zo.

Ik heb geen ph verlagende bodem in deze bak, maar de ph zit op 7,1 en de kh op 4. Denk dat dat wel goed zit.
Wat bedoel je met het taiwan gen Seabait? Het is natuurlijk een ver doorgekweekt garnaaltje om deze mutatie te krijgen. Zijn ze daardoor ook een stuk gevoeliger voor schommelingen in het water?

Als je wilt kweken met blue bolt.
Zal je naar een ph van 6 tm 6,4 moeten gaan .
Dit dmv osmose/regenwater of ph verlagende bodem.
De oudere dieren gaan prima op een ph van 7.1 alleen ze zullen niet gaan kweken en als er al jongen komen dan overleven deze niet op een ph van 7.1.

Vooral met bleu bolt en taiwan bee en alle high grade garnalen geldt een ph van +- 6 .
En dat komt inderdaad omdat ze zijn doorgekweekt.

Gr bob

Als je ze samen gaat doen heb je dus al een kans dat je hele bak binnen no time dood is.
En dan over je ph die MOET lager wil je ze in leven houden.
En dan nog eens even hebben over de waterwaardes verder waar ze NU in zitten is dat een te groot verschil met jou water groot risico op de bolts dood.

Dus zou de tips zeer zeker van harte aannemen 😉
Taiwan garnalen zijn geen beginnende garnalen he en zeer kwetsbaar.
Een verandering in stroming kan ze al geheel onrustig maken en waterwissels.

Het zijn prachtige garnalen ik heb ze enkel met blauw hoofdje die het BB gen.

Dank jullie wel voor de reacties! Dat stel ik zeker op prijs.
Ik denk dat ik voor nu de blue bolts laat varen. Vind het pracht beestjes om te zien. Maar begrijp dat er teveel risico's zijn dat het verkeerd gaat. Heb zelf vooral ervaring met high grade crystal red en black garnalen en die had ik idd op ph verlagende bakken. Dit was een makkie om te houden en te kweken alleen wel bewerkelijk. Daarom ben ik er ook mee gestopt haha... Wie weet in de toekomst dan maar weer 😉

Bedankt voor jullie reacties.

Hmmm ik ga wel die richting op het is een gok maar heb het idee dat met een ph verlaagde bodem het moet lukken.

Soms moet je het gewoon proberen toch ?

@martin vd V. Als je het kan moet je het zeer zeker proberen! En zo ging het eerder ook bij mij haha... 1 bakje 2 bakjes 10 bakjes haha. Ik heb hier iemand belooft deze hobby niet meer zo uitgebreid te beoefenen.
Het is bijna net zo verslavend als alcohol 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan