Ervaringen met fantoomzalmen/bentosi/koperzalmen gevraagd!


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,

Voor m'n 450L ben ik eens aan het rondkijken naar een schooltje kleinere vissen, zo rond de 4 tot 7 cm.
Waar ik naar op zoek ben, is een leuk pacifishtisch scholenvisje. Niet te kwetsbaar, en niet te veeleisend.
Momenteel denk ik na over een schooltje zwarte fantoomzalmen, bentosi, of koperzalmen.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met het gedrag van deze dieren. Een schooltje zou samen komen te wonen met o.a. boesemani regenboogvis en maanvis, en dat moet elkaar niet in de weg gaan zitten.
Omdat ik niet bekend ben met de soorten, hoop ik dat iemand me hier meer kan vertellen over het gedrag van deze vissen en dingen waar ik rekening mee moet houden als ik ze huisvest.

Het moet niet per se een van deze soorten worden, dus heb je een andere suggestie of tip, dan is dat zeker ook welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik heb een school bentosi whitefin gehad samen met kweekvorm maanvissen, corydoras, Lnummers, een standaard ZA setup zeg maar. Dat ging prima.
De bentosies zwommen rustig tussen de territoria van de maanvissen door.
 
Ik heb een school fantoomzalmen gehad hele leuke vis waarbij vooral de mannen opvallen door hun imponerende gedrag naar elkaar en de vrouwtjes zaten samen met corydoras en kwikwi's en cpo's en is altijd goed gegaan
 
Vergeet de soorten waar je aan dacht, en ga voor de Moenkhausia pittieri. Prachtige vissen, sterk en de mannen zijn werkelijk prachtig als ze tegen elkaar pronken.

In een niet te fel verlichte bak komen ze het beste tot hun recht.
 
Dank, @Vis&versa , @Nicolientje-W en @Botia voor jullie reacties!

Een vraag over het pronken (zowel diamantzalm als fantoomzalm). Is dat vergelijkbaar gedrag als wat mijn boesemani doen? De mannen gaan dan naast elkaar 'stil' hangen en maken zich groot (moet daarbij steeds denken aan die spaanse armada-galjoenen die naast elkaar gaan liggen om de kanonnen af te vuren, hehe).
Wat is dan een goede man/vrouw verhouding?

Ik heb de diamantzalm (weer terug) op de overwegingslijst gezet.
Zitten er tussen deze drie soorten (diamantzalm, bentosi en fantoomzalm) grote verschillen in gedrag? Of is dit vergelijkbaar?
En hoe schuw zijn deze vissen (naar andere bewoners toe, en naar mensen)?
 
@Barwaz

450 liter hè..

Nou als je wat echt leuks wilt haal je een stuk of 10 - 15 Bijlzalmpjes (Carnegiella strigata)
Dit zijn scholenvisjes pursang, altijd op een dotje of als aan een touwtje achter elkaar van links naar rechts (wat natuurlijk prachtig kan in 150 cm bak)
Leven vrijwel in het bovenste derde gedeelte van de bak, hangen met hun deftige gezichtjes een beetje zo neerbuigend te kijken waar het voer blijft

Drijfplantjes zijn een pré voor te schuilen (en springen tegen te gaan) en het voeren deed ik altijd in 2 van die ouderwetse korfjes (met zo'n zuignap) zodat hun deel niet echt naar de bodem zakte
Als het zomers warm is en de kap zou open moeten, is het wel handig om wat vitrage over de opening te leggen want ze kunnen echt springen (de XXL 8cm die ik had, was er wel es één van bijna 3 meter van de bak terecht gekomen, kat was sneller dan ik.. snik)

Hele vredelievende niet al te kwetsbare visjes die zich feitelijk alleen met zichzelf bemoeien. echt een aanrader in zo'n grote bak
Ook niet zo schichtig heen en weer schietend wat bijv. Diamantjes of Fantoompjes wel goed kunnen..

carnegiella_strigata.jpg
 
Laatst bewerkt:
(de XXL 8cm die ik had, was er wel es één van bijna 3 meter van de bak terecht gekomen, kat was sneller dan ik.. snik)
:eek: Jakkes dat is echt afgrijselijk om mee te maken...

Bijlzalmen! Zet ik erbij op de ga-ik-goed-naar-kijken-lijst!
Dankjewel @Scalari, in het speciaal voor de uitgebreide beschrijving! Top!

Van je beschrijving begrijp ik dat het niet de meest snelle vissen zijn als het op eten claimen aan komt. Wordt zoiets een probleem met m'n razendsnelle haantje-de-voorste boesemani regenbogen?

Hele vredelievende niet al te kwetsbare visjes die zich feitelijk alleen met zichzelf bemoeien. echt een aanrader in zo'n grote bak
Dat zal denk ik ook rust kunnen brengen in een bak, fijn dat je dit noemt en om op bedacht te zijn!
 
:eek: Jakkes dat is echt afgrijselijk om mee te maken...

Bijlzalmen! Zet ik erbij op de ga-ik-goed-naar-kijken-lijst!
Dankjewel @Scalari, in het speciaal voor de uitgebreide beschrijving! Top!

Van je beschrijving begrijp ik dat het niet de meest snelle vissen zijn als het op eten claimen aan komt. Wordt zoiets een probleem met m'n razendsnelle haantje-de-voorste boesemani regenbogen?


Dat zal denk ik ook rust kunnen brengen in een bak, fijn dat je dit noemt en om op bedacht te zijn!


Ze kunnen net als alle zalmpjes als een pijl uit de boog wegschieten hoor, alleen deze visjes kiezen liever voor de veiligheid van de groep
Het stilhangen of weinig bewegen is uiteraard een perfecte camouflage, als drijvende blaadjes in het water..
Ze staan in elk geval bij mij op nr. 2 van de verlanglijst en ze gaan er ook zeker komen straks in de Rio180 (wel de kleine soort vanwege die ene meter)


Het eten halen ze echt van het oppervlak, en nu snap je gelijk waarom ik 2 voerkorfjes zeg ivm. met kapers op de kust :D

Ik bedoelde zo'n simpel dingetje..

69514.x74769.jpg
 

Terug
Bovenaan