Ervaringen met Fluval FX4


Youri076

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2020
Berichten
48
Leeftijd
26
Hoi,

In onze Juwel Vision 260 hebben wij op dit moment een filter draaien van H.O Michielsen. Deze bevalt echter totaal niet, wat achteraf ook te verwachten was voor de prijs.Theoretisch zou deze 1000 liter per uur moeten pompen en ik weet dat dit in praktijk nooit gehaald wordt, maar volgens mij haalt hij met geluk maar net de 500 liter per uur. De flow lijkt ook erg te fluctueren. Een zwaar vervuilde bak tot gevolg. We proberen het wel goed schoon te houden, maar iedere dag de bodem afhevelen hebben we geen tijd voor.
Iedere week worden de slangen en rotor schoongemaakt en de filtermedia gecontroleerd op grove vervuiling. Daar kan het dus niet aan liggen.

We willen nu dus overstappen naar een andere filter en mijn oog is gevallen op de Fluval FX4. De simpele vraag is of dat deze aan te raden is of dat we misschien nog wel voor een betere optie kunnen gaan.

Alvast bedankt :)
 
Wanneer een filter welke theoretisch 1000 ltr. per uur doet in werkelijkheid 500 ltr. per uur haalt dan doet het ding het zo slecht nog niet. Dit, die halvering, is namelijk bij de meeste filters het geval. Die theoretische waarde is het debiet zonder filtermateriaal in het filter waarmee producenten over het algemeen schermen.
 
Bedankt voor je reactie! Ik wist wel dat de capaciteit in de praktijk lager lag dan opgegeven door de producenten, maar dat het verschil rond de 50% zou liggen wist ik niet.

Hoe dan ook blijft het feit dat de pomp niet voldoet voor onze bak en we dus voor een sterkere en degelijker apparaat willen gaan.
 
Kleine update! Inmiddels de Fx4 aanfeschaft en draaiend. Wat een verschil met onze vorige pomp zeg!
Onze vorige pomp bleek na een test met de maatbeker maar zo'n 160 liter per uur rond te pompen, veelste weinig natuurlijk op een aquarium van 260L. Blij dat we de Fluval hebben gekocht. :p
 

Bijlagen

  • 20201112_184618.jpg
    20201112_184618.jpg
    535.4 KB · Weergaven: 114


Nee past helaas niet inderdaad, maar dit wisten we van te voren. We willen binnenkort een soort aanbouw gaan maken aan de bestaande kast en in dezelfde kleur schilderen.

Filter bevalt heel goed tot nu toe. Is stiller dan onze oude. Gister wel een even kort een witte waas gehad in het water, maar dat leek me een kortstondige bacteriebloei. Nu is het kraakhelder zoals het nog nooit is geweest en het bodemvuil neemt af zonder dat we er met de stofzuiger overheen hoeven te gaan
 

Terug
Bovenaan