Ervaringen met verlichting 30 nano (leddy, dennerle of bv nicrew)

C

Crulon

Guest
ik heb op dit moment op mijn 2x dennerle nano 30 een led 5.0 lamp, deze vind ik erg mooi maar nog wel prijzig (50,- uit duitsland).

nu zie ik bv de aquael leddy smart 6.0 voor 29,- of de nicrew led 6 (bar).
hebben jullie nog alternatieven en wat zijn jullie ervaringen de leddy of nicrew (of vergelijkbaar).

heb zelf namelijk 3 Nano's erbij gekocht en twijfel erg of ik op alle bakken de duurdere dennerle 5.0 wil zetten of alles vervang voor bv nicrew/leddy.

nicrew.png
leddy.png
 
Ik heb zelf goede ervaringen met de Dennerle Nano Light van 9W.
Momenteel draai ik met een Chihiros RGB-30 boven een 40 cm met zeer goede resultaten (zie eventeel de link in mijn onderschrift) Maar kost net zoveel als de LED 5.0 van dennerle

Misschien heb je hier iets aan, om de keuze makkelijker te maken:

Dennerle Nano Light van 9W voor 22,-
Fluval mini Power Compact 11W voor 26,-
Aquael Leddy Smart Plant 6W voor 29,-

AST X5-Series 12,80 10W
Chihiros A-Series A301 30,- met dimmer 18W
Chihiros C-Series C301 27,- met dimmer 14W
ISTA EL-Series EL425 15,- cliplight
Chihiros RGB-30 53,- met 7 staps dimmer

Ik heb persoonlijk een voorkeur voor de Chihiros C-Series C301 en de RGB-30
 
Alle waar naar zijn geld.

Of je moet zo’n plastic bulky ding echt mooi vinden.
 
Dat is toevallig ik zit met een soortgelijke vraag.

Ik heb 3 Dennerle 30 liter bakken. 2 daarvan hebben al een Dennerle Led lamp. Nu wil ik voor mijn derde bak een led lamp kopen maar wel voor alle drie de bakken dezelfde lamp.
Dus mijn opties zijn:

1x Dennerle 3.5 watt erbij kopen 75 euro
of
3x Aquael Leddy Smart Plant voor 90 euro (3 stuks)


Wat is jullie mening, mogelijk dat TS hier ook wat aan heeft?
 
Ik zou ier een Dennerle bij kopen.
De 3.5 geeft 400 lumen en de 5.0 geeft maar 500 lumen. Maar voor een garnalenbakje is dat denk wel goed.
En een 3.5 voor 75 euro?
Koop ze gewoon lekker in Duitsland bij Zooroyal, betaal je een derde minder...
 
Ik zou ier een Dennerle bij kopen.
De 3.5 geeft 400 lumen en de 5.0 geeft maar 500 lumen. Maar voor een garnalenbakje is dat denk wel goed.
En een 3.5 voor 75 euro?
Koop ze gewoon lekker in Duitsland bij Zooroyal, betaal je een derde minder...
Bedankt voor je advies en de tip voor de Duitse webwinkel. Waarom zou je voor de Dennerle kiezen?
 
Ik heb boven de nano bakjes met garnalen de goedkope led lampen van Aliexpres van rond de 7-8 euro en die doen het al 1,5 jaar. Geven voldoende licht met zo n 3,5W.
 
Bedankt voor je advies en de tip voor de Duitse webwinkel. Waarom zou je voor de Dennerle kiezen?

Tja, waarom rijd de 1 een golf en de ander een opel?
Kwaliteit en bijzonder goede service vind ik wel belangrijk.
Maar zoals John al zegt een goedkope van Alibaba voldoet ook prima. Gebruik er zelf ook 1.

Zoals Marcel al aanhaalde: Alle waarde naar z'n geld
Maar hij bedoeld de technische waarde en kwaliteit. Een goedkoop Alibaba ledje gaat veel sneller kapot dan b.v. een Denerle, JBL enz.

Het zegt niet zoveel over de effectiviteit/ uitwerking op de planten van een LED.
Ik zie talloze voorbeelden van mensen met een spaarlampje uit de bouwmarkt betere resultaten behalen dan mensen met een lichtunit van 1500 euro...
 
Maar goed je kan op AE wel 3 of 4 kopen voor hetzelfde geld dat je voor een dure Dennerle kwijt bent;). Ik heb ook enkele van SF gehad van tegen de 30 euro en deze bevielen ook prima maar niet echt beter dan die van AE in mijn beleving.
 
Maar goed je kan op AE wel 3 of 4 kopen voor hetzelfde geld dat je voor een dure Dennerle kwijt bent;). Ik heb ook enkele van SF gehad van tegen de 30 euro en deze bevielen ook prima maar niet echt beter dan die van AE in mijn beleving.
Idd. Mijn ervaring is dat de gemiddelde kwaliteit van AE best goed te doen is. Trouwens, ik koop alles via AE :thumbs:
 
Mijn keuze zal vooral afhangen van hoe goed een lamp is voor de bak, garnalen en natuurlijk voor de planten. Levensduur en uiterlijk zijn ondergeschikt. Dus als je daar naar kijkt is de Dennerle 3.5 dan niet te zwak voor mijn bakken?
 
Mijn keuze zal vooral afhangen van hoe goed een lamp is voor de bak, garnalen en natuurlijk voor de planten. Levensduur en uiterlijk zijn ondergeschikt. Dus als je daar naar kijkt is de Dennerle 3.5 dan niet te zwak voor mijn bakken?
Ik lees dat je 30 literbakjes hebt; dan is de 3.5 inderdaad veels te weinig, je zou dan op 13 lumen per liter komen en met de 5.0 op 16 lumen per liter.
Dat is op zich niet erg maar dan moet je wel low-light planten hebben.

Dan zou ik gaan voor een licht rond de 1000 lumen en dan denk ik aan een Dennerle Scapers LED van 12W
of zoals ik al eerder aangaf de Chihiros C-Series C301 en de RGB-30
 
Ik moet er inderdaad bij zeggen dat ik wel planten en mosjes heb die niet veel licht vragen.
 
Wauw! Dat is fors hoger!

Ik zie alleen niet staan hoeveel lumen die chihiros geeft?
Chihiros C301 (met dimmer) geeft 1500 lumen.
Chihiros RGB30 (met dimmer) geeft 1200 lumen.

Maar, je moet bang zijn voor te weinig licht. Licht bepaald alleen de groeisnelheid van de planten (en alg)
En als ik zo het licht van de Dennerle zie boven je bak ziet dat er prima uit. En als je minder licht hebt groeit wel alles langzamer maar ook een stuk stabieler.
Dus zou ik gewoon dezelfde LED erbij kopen zoals je zelf al aangaf
 
Dennerle les koop ik altijd bij amazon.de zelfs de 5.0 is te krijgen voor 49,-
 
Even een rectificatie

Ik dacht ook al Cor vergist zich:D. Nu hoor je ook weleens dat je met te weinig licht bruinalg kan krijgen maar zelf heb ik bij de nano s die ervaring niet en volgens mij is bruinalg meer een probleem met de hoeveelheid bacterien en de belasting in de bak. Dat even terzijde dus;)
 
Is er ook een methode overigens om het aantal lumen af te kunnen leiden van het aantal watt? Of hangt dat van meer factoren af dan alleen het wattage ?
 
Is er ook een methode overigens om het aantal lumen af te kunnen leiden van het aantal watt? Of hangt dat van meer factoren af dan alleen het wattage ?
Hangt van de efficiëntie af van de gebruikte led en van eventuele lenzen of reflectoren etc
 
Ok, dus bij verlichting kun je niet stellen x watt = x lumen. Zou ook bijna te mooi zijn geweest;)
Nee zou het zelfs niet eens zo klakkeloos vab tl zeggen.
Je hebt daarin ook verschillende factoren die de hoeveelheid licht in de bak beïnvloeden..
 
Terug
Bovenaan