ervaringen met volglas aquarium laten maken


L

larsjeee

Guest
ik heb al geruime tijd een Ferplast Capri 50 Aquarium van 50 x 30 x 30 cm
deze staat op mijn Computer bureau, dus een groter Aquarium is niet van toepassing, een kleiner Aquariums zoals de Home25 van Superfish is weer te klein, hoewel ik de vormgeving wel zeer mooi vind...

Nu wil ik echter een open aquarium, omdat ik dit mooier vind, en de Capri50 met onderbak en lichtbak veel te lomp vind�

ik wil deze graag met een dekplaat en wil ik zelf de licht balk
constructie maken (met led) .

Nu kun je bij een gewone dierenzaak volglas Aquariums kopen van 50 x 30 x 30 cm, maar die hebben maar 4mm dik glas. (aan de prijs te zien, want er staat verder niks bij over de glas dikte)

Ga je naar een Aquarium zaak zoals bv. Aquaria veldhuis, dan kun je standaard
bakken kopen van 50 x 30 x 30 , echter zitten hier 2 versteviging strips in, aan de bovenkant.

deze kunnen ook weggelaten worden, maar dan moet het glas 6mm ipv 4mm worden staat er, dus ik neem aan dat een 50 x 30 x 30 aquarium zonder lichtbak, of onderbak aleen in 6mm betrouwbaar is, en ik de goedkopere Aquariums bij een dierenzaak beter niet kan kopen?

Ik wil dus eigenlijk een 50 x 30 x 30 Aquarium met 6mm glas, en een afdekplaat om condens of warmte verlies tegen te gaan�

het liefst ook met een soort schuifsysteem dus evt. met 2 kleinere afdekplaten..

iemand enige indicatie of ervaring hiermee wat dit ongeveer gaat kosten ?

of is het bv. ook mogelijk om de afdek ruit(jes) op de versteviging strip te leggen, en dat ik dus beter een aquarium MET deze strips kan kopen�
 
Uhm, misschien een idee van een volglas aquarium van Aquatic Nature, dan de serie Cocoon.
Vind zelf de mooiste volglas aquarium door de ronde zijkanten aan de voorzijde.

Hier een link.
 
Ik vind die open bakjes (zonder deksel) ook heel mooi, maar bestaat er niet het gevaar dat vissen daar toch uit gaan springen?

Sorry dat ik wellicht 'inbreek' op dit draadje.. ;-)
 
Zou inderdaad voor de optie gaan die deScape noemt.
Voordeel bij die serie is de gebogen hoeken... Je zit dan niet te kijken met een kitnaad ;)
 
Jacobus zei:
Ik vind die open bakjes (zonder deksel) ook heel mooi, maar bestaat er niet het gevaar dat vissen daar toch uit gaan springen?

Sorry dat ik wellicht 'inbreek' op dit draadje.. ;-)

Ik heb dit soort aquarium al een tijdje kleine Nano maar ook grotere, en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Misschien zullen zalm soorten het wel doen(die staan er nog al bekend om te springen uit het water). Maar vaak bepaal je ook wel je vissen bestand hieraan.

De meeste vissen zullen echt wel in het water blijven, en misschien ja kan je een speciale bij hebben. Die liever buiten het water is maar vissen redden zich wel een paar uurtjes buiten het water. Dus als je dan weer terug komt van je werk kan je hem (als het gebeurt, wat heel klein is) gewoon weer terug zetten.

Voor dit soort dingetjes moet je deze mooie bakken niet laten staan.
 
De dekruit dient om het uitspringen van vissen tegen te gaan...
Echter wil ik graag, een schuifbare ruit voor makkelijker onderhoud.

Het Aquatic nature vind ik op zich wel mooi, alleen lijkt dit aquarium erg veel op mn Dennerle Nano cube,
De vorm bedoel ik dan, en ik wil echt een rechthoekig aquarium, het zijn wel maar 5 cm maartoch..

Het liefst had ik een open 2 meter aquarium , maar helaas heb ik daar de plaats niet voor..
 
Ik heb nu een offerte gevraagd bij AquariaVeldhuis voor een 50 x 30 x 30 Volglas Aquarium met 6 mm glas
en schuifbare dekruit..

De standaard prijs voor deze standaard maat is 34 euro, maar er zitten dan zo'n lelijke stabilisatie strips boven in de bak,
Dus moet het glas weer dikker worden waardoor de prijs weer omhoog gaat...

Ook een schuifbare dekruit op maat, zal wel de prijs omhoog gaan drijven.


Ik wel gevraagd of een afwijkende maat mogenlijk is, bv maar 20 ipv 30 cm hoog, dan zou die strip ook niet nodig zijn,
Maar ben bang dat dat veel te duur gaat worden..

Dus ff afwachten met wat voor prijs hun komen, anders is mischien een gewoon Aquarium zonder onderbak en dan de lichtkap eraf laten een optie...
 
Een stabilisatiestrip bij een 50 cm. bakje heb ik nog nooit gezien en lijkt me helemaal niet nodig.
 
Ik denk dat afhankelijk van de glasdikte toch wel versteviging nodig is, er komt toch een flinke druk op te staan,
Bij een normaal aquarium zit er onder ook versteviging, dat is bij een volglas aquarium niet, de kit is het enigste dat alles bij elkaar houdt..

En een glasdikte van 5 of 6 mm geeft toch een veiliger gevoel vind ik...

Heb inmiddels antwoord gekregen, maar niet op alles wat ik wilde weten..


Een aquarium van 50x30x20 met een dekruit en normaal glas (4mm) gaat me 60 euro kosten..

Maar ik wil toch liever 30 hoog, dus maar weer een nieuwe prijsopvraag gedaan wat een standaard maat van
50x30x30 maar dan met 6mm glas en dekruit kost...

Daarna eens kijken hoe ik de ledverlichting boven de bak ga maken,
Ik was aan het denken aan een soort aluminium goot waar ik de leds in ga maken,
Moet alleen nog een manier vinden om dit aan de randen van het aquarium te bevestigen, een soort metalen of plastic
Steun die vaak bij led units gebruikt worden, zouden deze ook los te krijgen zijn ?
 
Man,dan koop je toch gewoon een bak van 50 cm.

ga je toch niet speciaal laten maken.

Ik denk dat afhankelijk van de glasdikte toch wel versteviging nodig is, er komt toch een flinke druk op te staan,?????

En onze bakken dan ,van 45 cm hoog?
Ook geen strippen.
 
De druk valt wel mee bij zulke bakjes, ook zonder extra versteviging bij de bodem. In veel bakken van bijv. 80x30x40 zitten ook geen stabilisatiestrips. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.
 
Mijn 60*30*30 had ook maar 4mm dik glas, stevig genoeg. Het moet vooral waterpas staan, dan kan er weinig gebeuren met een aquarium.

Nu heb ik een 80*35*40 (Juwel Rekord 800), heeft maar 6mm dik glas. Wel aan de grindlijst zo'n strip die onder het aquarium loopt. Dikkere glas maakt het aquarium alleen maar duurder.
 
Die 50 cm is gewoon standaard maat, dus hoeft niet speciaal gemaakt te worden, alleen de dekruit wordt dan appart gemaakt, die zit bij die 'goedkope' aquariums niet erbij...

50x30x30 in 8mm is dik genoeg om zonder onderrand, of versteviging gebruikt te worden, en dat is wat ik wil,
Het gaat ook om de druk, ik wil er zeker van zijn, dat het niet misgaat...

Dus liever wat dikker glas, en dan een mooi open aquarium zonder randen :)
 
Waar wil jij dan die dekruiten op leggen?
In een kunststof strip?
 
Nee , dan is het hele idee weg haha,

Je hebt van die dennerle glashouders, wat ook bij de nano cubes zitten, die worden erbij geleverd..
Daar komt de dekruit op te liggen...

Na nader inzien was 8mm mischien niet nodig geweest, maar het probleem is dat ze geen aquarium verkopen zonder die strips, dan wordt het glas automatisch met dikker glas geleverd als je die strips niet wil...

Maarja dat zal dan toch ook wel niet voor niks zijn, of zou dat alleen zijn om meer geld te verdienen,
Dacht dat AquariaVeldhuis toch een redelijk betrouwbare winkel was?

Anyway, ik heb er een 50x30x30 bak met dekruit, uitsparing voor buitenfilter en een voedergat besteld,

Net ook de verlichting besteld, was ik in totaal 50 euro voor kwijt, moet alleen nog een bevestigings systeem maken maar voorlopig kunnen ze op de dekruit liggen...

Verlichting bestaat uit 4 alu strips met 2x RGB led strips (60 led p/m) en 2 warmwit strips (60 led p/m) van 50 cm.
De strips zijn afgedicht door een acryl strip zodat er geen spatwater in komt..

Nu alleen nog kijken of ik ze ga ophangen aan beugels met staaldraad of een soort steun ga maken zodat ze op het glas kunnen bevestigd worden...

Ben er trouwens vergeten bij te zeggen, dat ik de led units zelf bouw, ik bestel gewoon de losse strips en alu strip per meter en soldeer / sluit ze zelf aan.. Doehetzelf dus :)
 
Eindelijk het Aquarium geleverd gekregen,

Dus dat is ook eens maar nooit meer, Het Aquarium zelf ziet er goed uit, met de juiste maten,
Maar de uitsparing voor te voeren en voor het buitenfilter zaten niet in de dekruit wat ik wel gevraagd had...

Volgensmij had ik het net zogoed zelf kunnen doen, zelf glas op maat snijden en kitten..


Maarja nu zit ik dus met hetvolgende, Weet iemand hoe je een hoek uit de dekruit krijgt ?

Kun je die gewoon snijden met een glas snijder, en dan een hoek eruit breken ?

Iemand ervaring mee ?
 
Je kan deze ruit vol op tafel leggen, met een meetlat de juiste afmeting nemen en er met een glassnijder enkele keren langs gaan, nadien schuif je de hoek waarin gesneden over de tafelrand en tikt met de glassnijder onderaan tegen de ruit, net op de plaats waar bovenaan is gesneden, nu zal dit stukje afbreken.
Ook zou ik nadien dan een blokje hout nemen, een schuurpapiertje eromheen doen en de randen schuren(breken) anders ga je regelmatig je handen snijden aan die randen ;)
 
schuurpapiertje eromheen .

Gebruik ik een wetsteen voor. Is om beitels aan te wetten. (braam verwijderen,na het slijpen).
Heeft een vlakke en ronde kant.

Wetsteen - Wikipedia


Een wetsteen is een stuk gereedschap, bestaande uit een steen met een vlak
oppervlak, die uit zeer fijne korrels bestaat. Een wetsteen wordt bijvoorbeeld ...
nl.wikipedia.org/wiki/Wetsteen -


Maar,grof schuurpapier gaat ook,ja!
 
Oke, dat moet dus te doen zijn, heb al eens plexiglas gesneden en afgebroken op deze manier,
Dus ik ga proberen morgen...

Eerst een glas snijder scoren,

bedankt voor de reacties !
 
Nou het is gelukt, met het test glas stelde het niks voor, brak zeer makkelijk en netjes recht..
Maarja dit was ook maar dun glas...

De dekruit ging wat moeizamer (harder drukken) ect, maar uiteindelijk is het toch goed gekomen...

Geen supermooie rechte breuk, maar dat is niet zo erg, is alleen maar voor de slangen van de buitenfilter, heb alles geschuurd met schuurpapier, de hele dekruit rondom trouwens, want die was ook niet netjes afgewerkt...

Gister achterwand erin gekit, vandaag gevuld met water om te testen op lekken...

Ben van plan om het ingedraaide water te gaan gebruiken en het filter van het oude Aquarium, maar zal hem eerst eens een tijdje laten staan voor ik planten of vissen ga omzetten...
 

Terug
Bovenaan