Ervaringen/suggesties Led/TL verlichting

Minato

Member
Lid geworden
26 maart 2019
Berichten
21
Leeftijd
35
Hallo,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van led t.o.v. tl en voorkeuren etc.

Ben nu aan het zoeken voor verlichting voor mijn 120x40x50(waterhoogte) bakje. Word waarschijnlijk een Zuid-Amerika biotoop, met vooral veel blad op de bodem, hier en daar wat hout en de nodige planten(geen echte volle planten bak dus)

Zou ik dan genoeg hebben aan iets zoals van Ledstripkoning? Ik wil geen Co2 en zo min mogelijke toevoegingen van meststoffen tenzij echt noodzakelijk.

Heb naar de Fluval 3.0 gekeken maar vond de resultaten en de problemen betreft de app, de prijs verhouding vrij hoog. Verder ziet de Daytime eco er goed uit, en lees ik veel positiefs over bv. Kessil. Maar beiden vind ik eigenlijk te duur, al helemaal voor hetgeen ik ga doen.

Iemand suggesties? Tot nu toe neig ik nog naar T5 830 en 865(lekker goedkoop en volgens mij prima licht) maar vind ik het jammer dat er zoveel strooilicht is. Wil graag een zo natuurlijk mogelijk effect met licht, schaduwen en shimmer effect op de bodem. En anders iets als Fluval 3.0 of ledstripkoning..


Iemand een idee?


Groet,


Minato
 
T5 - 830 , 840 , 865 zijn ook in de led uitvoering te koop en afhankelijk van je armatuur minder strooilicht
 
T5 - 830 , 840 , 865 zijn ook in de led uitvoering te koop en afhankelijk van je armatuur minder strooilicht
Klopt inderdaad, heb er 2 kunnen vinden in de maat die ik heb(849mm) in 6500 en 3000 maar waarvan 1 sowieso niet dimbaar is en dat zou ik wel graag willen.
 
Je wilt liever niet te duur uit zijn, schrijf je. In dat geval zou ik die z.g. goedkope ledjes links laten liggen. Neem kwaliteit, je gaat anders beslist wel duur uit zijn!
 
Je wilt liever niet te duur uit zijn, schrijf je. In dat geval zou ik die z.g. goedkope ledjes links laten liggen. Neem kwaliteit, je gaat anders beslist wel duur uit zijn!

Die ledjes zijn gewoon epistar smd 5050 leds, wat in veel andere led verlichting ook gebruikt word. Ik welk opzicht is ''kwaliteit led'' dan beter?
 
Die ledjes zijn gewoon epistar smd 5050 leds, wat in veel andere led verlichting ook gebruikt word. Ik welk opzicht is ''kwaliteit led'' dan beter?
Het merk zegt in dit geval niks over de kwaliteit.
5050smd stripjes zijn gewoon simpelweg minder krachtig als “powerleds” en hebben zo ook hun beperkingen natuurlijk
 
Het merk zegt in dit geval niks over de kwaliteit.
5050smd stripjes zijn gewoon simpelweg minder krachtig als “powerleds” en hebben zo ook hun beperkingen natuurlijk

Je bedoelt het merk van de led fabrikant? Dus Chinese productie smd 5050 zou net zou goed moeten zijn als bv uit Duitsland. Welke leds vallen onder de power leds.. Doel je dan op smd 5630 en 5730 waarschijnlijk?
 
Nee echt de 1W en hoger.
Je vind ze als particulier niet snel in SMD formaat, meer als 20x20 ster oid.
Weet dat bridgelux bijvoorbeeld 5W powerleds maakt in SMD5050 formfactor...
 
Aah oke dat wist ik niet. Maar wellicht ook een beetje overkill voor mijn doeleinden.
Vervelende is dat je bar weinig info ziet staan over welke leds er gebruikt worden. Waardoor het ook lastig beoordelen is of je waar krijgt voor je geld..
 
Ik heb geen kennis van led verlichting, maar als het een nieuwe bak is zou ik de duurdere (powerleds) nemen , omdat je je aquarium waarschijnlijk een aantal jaren wil houden en miss in de toekomst toch een plantenbak wil hebben. Gaat de bak niet ( meer) zolang mee dan is de goedkopere led waarschijnlijk een goed alternatief.
 
Aah oke dat wist ik niet. Maar wellicht ook een beetje overkill voor mijn doeleinden.
Vervelende is dat je bar weinig info ziet staan over welke leds er gebruikt worden. Waardoor het ook lastig beoordelen is of je waar krijgt voor je geld..
Vaak kan je het sommetje wel maken.
Lumen/watt kan je gewoon uitrekenen door de totale lichtstroom te delen door het totale vermogen, alles lager dan 90 Lm/W kan je gerust links laten liggen.
Zo ongeveer alle plakstrips en andere slierten kan je links laten liggen.
Het liefst wil je gewoon starre “strips” van een materiaal als aluminium zodat de leds hun warmte wat beter kwijt kunnen en langer blijven werken op een hogere output
 
Beiden bedankt voor jullie input.

Het is overigens geen nieuwe bak, maar staat i.v.m. verbouwing een tijdje leeg en kan nu weer gevuld worden.
Hiervoor vooral Zuid/Midden-Amerika gehad en West-Afrika. Maar het is een vrije klein bakje dus toch besloten niet te investeren in led. Mocht ik de hobby echt weer leuk gaan vinden komt er wel een grotere bak bij, en dan kan ik de stap wellicht maken. Voor nu heb ik toch maar de gewone t5 phiplips gekozen (iets van 1.25/stuk) in 827,830,840 en 865. Zo kan ik vergelijken welke kleur temperatuur ik prettig vind en altijd nog wat testjes doen om te kijken wat nu goed werkt. Heb zowel de HE (21w) als de HO (39w) en 1 van 14w zelfs.

Een alu behuizing is inderdaad wel prettiger voor de warmte afvoer. En inderdaad even een rekensommetje maken!
 
Weet iemand wat een goede kleurencombi is met t5?

Zou 1x 6500K en 1x 3000k bv. beter zijn dan 2x 6500k ?
Mij leek de combi van 6500k en 3000k het meest voor de hand liggend omdat je dan zowel rood als blauw hebt maar wil het voor de zekerheid bij de plantenkenners even na checken.
Heb nu iedergeval de 827k, 830k, 840k, en 865k liggen, en heb ruimte voor 2 tl.
 
Weet iemand wat een goede kleurencombi is met t5?

Zou 1x 6500K en 1x 3000k bv. beter zijn dan 2x 6500k ?
Mij leek de combi van 6500k en 3000k het meest voor de hand liggend omdat je dan zowel rood als blauw hebt maar wil het voor de zekerheid bij de plantenkenners even na checken.
Heb nu iedergeval de 827k, 830k, 840k, en 865k liggen, en heb ruimte voor 2 tl.
In de regel wordt er vaak gekozen voor een gemiddelde van zo'n 4500 Kelvin. Je zou dus kunnen denken aan 830 0f 840 achterin en 865 voorin. Of als je dat liever hebt dezelfde kleuren in de 900 series. Een eindje terug had je het over dimmen. Ook TL's zijn wel te dimmen bij gebruik van een dimbaar (EVSA) voorschakel apparaat.
 
900 serie heb je enkel een hogere CRI wat (vaak) ten kosten gaat van de efficiëntie.
Een CRI van 80 is in de regel meer dan voldoende voor een aquarium wat dus neer komt op 800 serie lampen.

Qua kleur is het meer een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik 840 al wat gelig en zou eerder gaan voor 865, maar dat is persoonlijk
 
Klopt inderdaad maar volgens mij kon ik geen 849 mm vinden in de 900 serie, anders had ik die liever gehad.
Maar is het niet zo dat de 830 bv meer in het rode spectrum zit en de 6500 in het blauwe?

Daytime-LED-aquarium-verlichting-kleurtemperaturen.jpg


Zoals het hier word weergeven,
 
Niemand die hier wat meer over weet?
 
Op dit punt weet ik net zoveel als jij...

Als je de PAR curve erbij zoekt en hoe planten reageren op rood en blauw licht word je bijna de lichtgoeroe xD
 
900 serie heb je enkel een hogere CRI wat (vaak) ten kosten gaat van de efficiëntie.
Een CRI van 80 is in de regel meer dan voldoende voor een aquarium wat dus neer komt op 800 serie lampen.

Qua kleur is het meer een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik 840 al wat gelig en zou eerder gaan voor 865, maar dat is persoonlijk
830 en ook de 840 zijn inderdaad wat geliger, ze bevatten eigenlijk meer rood, we noemen dit dan ook warmwit. De 865 bevat meer blauw, valt dus onder koelwit. Vandaar dat ik een menging aangaf waardoor je op zo'n 4500 Kelvin kan uitkomen, een vaak gewenste kleur voor plantengroei. Bovendien moet je dan ook de warmwitte kleuren achterin plaatsen. Je hebt daar niet alleen vaak de meeste maar ook de hoogste planten. Het koelwit voorin maakt dan dat je geen, in ieder geval een veel mindere, gelige uitstraling hebt. Maar het blijft inderdaad een kwestie van smaak.
 
Bedankt voor je antwoord. Ik dacht dat het erg belangrijk was om zowel de rode als de blauwe tinten te hebben zodat je een breed spectrum hebt. Maar als velen puur op de smaak afgaan dan valt dit wel mee dus. Voor nu heb ik een gele achterin en een blauwe voorin om het wat minder geel te maken inderdaad. We gaan het meemaken hoe de planten het gaan doen, ik ben benieuwd.
 
De waargenomen kleur is ook afhankelijk van de inhoud van de bak. Een witte led boven een lege bak oogt heel anders na inrichting. En met een flinke bos hout in je bak kan je water verkleuren, wat je licht ook veel geler/bruiner maakt.
Weet iemand trouwens of die laatste verkleuring ook invloed heeft op de lichttinten die de plantjes fijn vinden, of is dat puur visueel?
 
Terug
Bovenaan