Wat is er nieuw

Ervaringen wervelbedfilter in sump

Erkie

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2024
Berichten
61
Locatie
Groningen
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er hier op dit forum mensen zijn die ervaring hebben met een wervelbedfilter in een sump. Ik ben daar momenteel mee bezig, heb vrijwel de volledige sump hiervoor gereserveerd. Het draait nu een weekje met wat visvoer als bacterievoedsel en met een uitgeknepen filterspons uit een ander aquarium om een eerste lading bacterien in te brengen in het filter. Ik loop helaas tegen twee dingetjes aan, waarvan ik me afvroeg of er mensen zijn met tips, advies en het liefst ervaring. Allereerst willen de bolletjes niet lekker wervelen, ten tweede maakt het meer herrie dan ik had verwacht.

Wervelen
Ik heb een vak van zo'n 40/45 liter met een laagje Hel-X 13 'bolletjes', nog geen kwart van de dikte van de waterlaag. Er zitten nu 3 stromingspompen in, 2 van 1000L/uur, 1 van 4000L/uur. Nog steeds wervelt het vrij slecht, 75-80% van de bolletjes drijft. Daarnaast ontstaan er bij elke stand van de pompen wel ergens dode hoeken, waar alle bolletjes zich ophopen. Ik vind dit best veel stroming, ik had niet verwacht dat er nog meer in zou moeten om alles in beweging te houden. Iemand die ervaring heeft met een hoeveelheid stroming die wel werkt? Of is het gewoon wachten tot het filter begint te draaien en de bolletjes wat voller raken met bacterien? Dat dan de bolletjes net iets zwaarder worden en minder drijfvermogen hebben?

Herrie
Ik heb gekozen voor stromingspompen, omdat een wervelbedfilter met luchtpomp best veel herrie kan geven. Helaas vind ik de hoeveelheid geluid nog steeds vrij hoog. De pompen zelf hoor je een beetje, maar vooral het getik van de bolletjes tegen elkaar en tegen het glas. Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met het niet lekker wervelen, omdat de bolletjes de hele tijd tegen stilliggende andere bolletjes, maar tegen het glas tikken zal altijd blijven, denk ik. Ook hier zou het kunnen dat het beter wordt als de bacterien een dikkere geluidsdempende laag gaan vormen, maar ja, geen idee.

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring en die me kunnen geruststellen, want op dit moment ben ik een beetje bang dit ik een fout heb gemaakt en mijn bioloog toch moet gaan ombouwen naar een standaard bioloog.
 
Kun je een filmpje van het hele bioloog maken? 🙂 Misschien zijn dan de knelpunten beter te zien in aanvoer/rondgang/afvoer.

Ik herken helaas je problemen. Hier is het bewegend bed ook niet bepaald stil. Het bioloog staat daarom achter een muur (washok) i.p.v. in dezelfde ruimte als de bakken. Ik weet niet of dat getik er met geluidsisolatie goed uit te krijgen is.

Ook de stroming is even experimenteren geweest. Ik had net als jij geen zin in de herrie van lucht, en normale stromingspompen werkten niet zo goed. Heb van alles geprobeerd. De oplossing voor mijn situatie was uiteindelijk een zelfgemaakte spraybar. Ik heb in de uitgaande lijn van de pomp een vertakking gemaakt die teruggaat naar het filtervak, met daar onder water een spraybar op die schuin omhoog blaast. Door de overcapaciteit van de pomp kan ik die waterstralen hard genoeg laten gaan om beweging in het hele vak te houden. Het kan nog steeds beter maar het werkt.
 
Overigens maakt het voor het drijfvermogen van de media niet zoveel uit hoeveel bacteriën erop zitten. 🙂 Het plastic zelf is qua massadichtheid overheersend.

Zou het kunnen zijn dat de Hel-X de neiging heeft om lucht vast te houden in de kleine openingen? Je hebt dat niet bij alle media in dezelfde mate.

Hoe dan ook zal het wel helpen om er meer stroming tegenaan te knallen. Op de een of andere manier moet dat filtervak gaan draaien als een wasmachine zeg maar.
 
Een filmpje maken heeft nu weinig zin, ik zit nog steeds te experimenteren en heb nu zeker niet de optimale stand. Ik zal binnenkort weer eens kijken of ik iets zinnigs kan laten zien.

Jouw idee van de spraybar is wel heel interessant. Misschien is het zelfs een idee om er een apart klein opvoerpompje voor bij te plaatsen. Bioloog in een andere ruimte is bij mij helaas geen optie.

Dat van de bacterien op de media weet ik ook niet zo goed. Geen idee of biofilm zwaarder is dan water of niet (alhoewel ik denk van wel) en hoeveel dat dan uitmaakt verhoudingsgewijs. Het kunnen ook belletjes zijn. Overigens zag ik laatst nog een filmpje van zo'n filter met lucht, waarbij de media echt tegen de bellenstroom in naar beneden zakte. Oftewel een heel groot deel van het zakken komt dan dus eigenlijk doordat alle luchtbellen feitelijk de dichtheid van het water verlagen. Dat krijg je natuurlijk nooit met een stromingspomp 😡

Dank voor het meedenken!
 
Ja het is jammer dat lucht zo takkeveel lawaai geeft. Qua wattage vs filtervermogen is het wel heel effectief.

Ben benieuwd of het je lukt deze noot te kraken. 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan