Wat is er nieuw

Ervaringsvraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jac en Carla
  • Startdatum Startdatum
J

Jac en Carla

Guest
Hallo luitjes,

Heeft er iemand ervaring met de Juwel koral 60 aquarium. Dus met betrekking tot de filter enzo. Heb namelijk een 30 loter bak en wil misschien over naar de Koral 60. had ook gekeken voor de rekord 800, maar de breedte van 80 cm ga ik niet redden hier. 60 cm is wel ongeveer de max. Ik zie jullie reakties graag tegemoet.

Mocht de breedte een punt zijn, kun je eventueel ook kijken naar een juwel lido ofzo. Deze zijn 60cm breed, maar ook rond de 60cm diep wat weer zorgt voor meer liters. Een sera 130 heeft ook ongeveer dezelfde maten en zo zullen er nog wel meer bakken zijn.

Met de juwel koral 60 heb ik helaas geen ervaring, daar kan ik je dus niet mee helpen

Ik heb het aquarium eens gehad, prima bakje. Je hebt alleen een beetje een beperkte keuzen kwa vissen omdat het bakje toch wat klein is.

Heb ook zo'n bakkie draaien.
De filterpomp die werd meegeleverd heb ik maar heel kort gebruikt, ging vrij snel daarna over naar een externe pomp namelijk. Kan me niet meer herinneren wat ik daarvan vond.
Verder is het een eenvoudig maar prima aquarium.

Je hebt trouwens ook nog de rekord 600.. die is 11 cm hoger.
De korall is maar 30 cm hoog.

Ik heb zowel de lido 120 als de rekord 600, allebei prima bakken. Maar zou als ik jou was zou ik toch de lido nemen aangezien die meer liters heeft.

ik heb een lido 120 en een rekord 700 allebei in het wit. En toch heeft mijn lido de voorkeur vanwege de liters. 120 liter tegenover 70 liter is wel een verschil.
Mijn rekord 700 is mooi voor de kweek van vissen en mijn lido voor de guppen. Kan prima.
de Rekord 600 is iets minder liters begreep ik.
Allebei wel met T8 TL buis verlichting, dus dat maakt niet uit.

Ik zit toch een beetje te twijfelen om toch voor de rekord 800 te gaan. Heb nog even gemeten en kan het denk ik wel kwijt.

Zo, net in de winkel geweest. Toch besloten dat het de Rekord 800 niet word. Toch te groot voor bij ons in huis. Ga nu de keuze maken tussen de Superfish expert 70 of de Juwel Koral 60. De expert heeft meer inhoud dus misschien toch geschikter. Even goed over gaan peinzen.

Ik heb hier de Expert 30 en zag dat wanneer je led stuk zou gaan je een vermogen moet betalen voor nieuwe. De led is net zo duur als de hele bak namelijk en misschien is dit iets om rekening mee te houden.

Het voordeel wat de Expert 70 ten opzichte van de Koral 60 is dat hij aanzienlijk meer liters heeft als de Koral 60. Hij is alleen 5 cm smaller wel wel dieper en hoger. Daarom was mijn oog een beetje gevallen op de Expert 70. En het is zeker een vooruitgang met mijn 30 liter bakje nu.

De winkel waar ik altijd kom en waar ik hem dus ook wil halen heeft de Lido niet staan. Hij gaat juwel ook uit zijn winkel halen voor andere merken. Hij kon hem wel bestellen maar dan moet ik het volle pond betalen, en voor de expert 70 had hij een leuke prijs inclusief meubel. En volgens mij heeft de Rekord 600 7 liter minder als de Expert 70.

Ik vond:
SF Expert 70: 56 x 32 x 39,5 cm
Rekord 600: 61 x 31 x 42 cm.

Houd er trouwens rekening mee dat dit buitenmaten zijn. Er gaat geen 70 liter in. Iets van 60 bruto (voor aftrek bodem en met binnenmaten gemeten) lijkt me re�ler.

Maargoed,het argument over prijs en kast is een terecht.
Is het bovenstaande voornamelijk nog van belang bij het opmaken van het visbestand

~ Ivo

Ivo,

Klopt van dat bruto liters wist ik. Die 42 cm hoogte van de rekord is inclusief lichtbak. Bij de Expert is de kap veel platter. Dus daar zal wel het verschil in liters waters zitten. Maar heb op verschillende sites gezien dat in de Rekord 600 63 liter water in gaat en in de Expert 70 liter. Bestand van vissen wat ik erin wil hebben zijn wat kardinaal tetra's, Endlerguppen en wat ander klein spul. Ik weet hoe groter hoe beter qua formaat bak. Maar dat gaat helaas niet lukken. Wil namelijk nog wel normaal in mijn huis kunnen lopen.

En opteren jullie liever een buitenwand decoratie of een 3d binnendecoratie? Vind namelijk de 3d voor aan de binnenkant wel heel gaaf, maar slokt ook weer liters op!!!

Heb sinds vandaag een Expert 70 thuis staan.

Mooi, Jac. Maak maar foto,s ,kunnen wij ook kijken.

Zal foto's maken als hij helemaal helder is. Hij is nu erg troebel omdat we hem vandaag hebben ingericht. Denkt dat dat komt door de voedingsbodem en de stenen die erin liggen. Moet zeker langzaam wegtrekken de aankomende dagen?

Tja, hij zit er nu in, de voedingsbodem.

Is een issue dat wij dat niet meer doen, raakt uitgewerkt en geeft troep.
Laat her filter draaien, die zuigt het wel weg.
Je heb nog zeker 3 weken de tijd.
Zet er wel flink wat zuurstofplanten in.
Goed voor je water.

Laat hem idd 3 tot 4 weken draaien voordat er vis inkomt. Moet zeggen dat ik wel heel tevreden ben over de inrichting van de bak. Heeft mijn vrouw gedaan.

Misschien een hele stomme vraag. Ik heb de filter rechts hangen en de verwarming links. Ik wil de bak op 25 graden krijgen. Maar heb de verwarming nu op 27 a 28 staan, maar aan de kant van de filter blijft het maar 21 graden. Is dan de verwarming kapot? Of moet ik de verwarming bij de filter gaan hangen? Of moet ik de verwarming gewoon nog hoger zetten qua temperatuur?

Heb deze vraag verplaatst naar het betreffende topic.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan