Erwin2 zijn aquariums

Jij hebt hem al staan ja , ik heb het gezien , mooi geheel geworden met die achterwand en eens een hoog formaat bak .
 
Dat wilde ik graag. Wilde altijd in de bak kijken zeg maar. Maar dat is iets persoonlijks natuurlijk. Maar zelf ben je ook lekker bezig hoor
 
Ik zit zonder glas :stom: , bovenstaande bakje staat in de wacht .
De eerste problemen met het bouwen zijn ook al boven water gekomen , echter met wat vlieg en kunstwerk zal het wel lukken .
Maar heb niet stilgezeten , heb met een extra overschot aan PE een kweekbakje gemaakt als extra oefening in het lassen .
Die is geheel af , geinig ding geworden al zeg ik het zelf , en een sterk geheel .
Het is een bakje geworden van 50x40x22 ongeveer .
En het is een echt lichtgewicht , geen gezeul meer met zwaarder hout en glas .
Ben benieuwd als ik hem volgende week kan vullen .
 
Hierbij eens een update van de 2 meterbak , daar heb ik toch enkele weken serieus mee afgezien .
Ik had een hoop planten bij iemand overgenomen , echter zat daar ook blauwalg tussen , het viel mee , echter rook je het wel goed ,dus aanwezig . Nu was die bak slechts enkele weken daarvoor opgestart , en dat was toch wel een gok .
Toch maar gedaan , maar de blauwalg ging door en hoe . Plakkaten van hier tot ginder ...
Als ik het deksel lichte kwam de stank gewoon naar boven .

Eerst een kuur met kaliumsulfaat gedaan (met nadosering) , dat werkte maar gedeeltelijk .
Op de planten ging het redelijk weg , echter de bodem bleef het doorgaan .
Kwam er ook achter dat de kaliumsulfaat de geleidbaarheid zomaar even verdubbelde , dat was dus ook niet de manier .
Verlichting toch volle bak laten branden (6x 30w) om geen planten te verliezen . Want daar zat ik erg krap mee .
Verversen werkte ook niet , dus de oude manier maar toegepast die in het verleden ook werkte .
Namelijk , afhevelen , scheiden van het grind en alles de potfilter in . Daarna afblijven en het systeem gewoon laten draaien , veel voeren en maar zien .
Dit sloeg toch eerder aan dan ikzelf verwachte .
Inmiddels is het zover teruggedrongen dat de planten het een stuk beter gaan doen .
De bak is voornamelijk met snelgroeiers volgegroeid dat werkt ook gunstig tegen de blauwalg .
Hierbij de situatie zoals het nu is , alles vrij simpel , hopelijk komt er binnenkort wat groei in de crypto's .

dsc00702.jpg


Mijn eerste HDPE bakje staat ook vol inmiddels ongeveer 40 liter , gisteren gevuld ; was lek op 1 plek , 15 minuten later niet meer .

dsc00693.jpg


Ben nog bezig aan een andere dubbele HDPE bak , die is grotendeels af , enkel nog een randkit aanbrengen en de bovenste stroken oplassen tegen doorbuiging .
Die bak is 100x40x40 en zelfdragend .

Eerste HDPE bakje dat ik eerder plaatste ga ik niet mee verder , moet anders gemaaakt worden (teveel moeite om het glas degelijk te bevestigen . Maar daar denk ik een degelijke oplossing voor gevonden te hebben .
 
Een van mijn regenbogen eens op te foto gezet :

dsc00166.jpg


Eerste bakje ook gevuld en 5 sterbai's ingezet :

dscf1468.jpg


Deze ook nog gemaakt , die ga ik dinsdag of woensdag testen op lekken .
Daar gaan dan al mijn corydoras sodalis en sterbai's in . Blijft moeilijk om de corydoras genoeg eten te geven tussen al die regenbogen ....
Dan maar een extra onderkomen ervoor gemaakt .

dscf1463.jpg
 
Mooi gezicht, die grote bak. Heb je er toevallig ook bewegend beeld van? Lijkt me een mooi gezicht met die regenbogen!
 
Heb ik wel , maar filmpjes kan ik niet plaatsen .
Ik kan niet op youtube , ik ben te ouderwets :D .
 
erwin2 zei:
Van de week weer eens een ander bakje gemaakt qua opbouw .
Geheel in betonplex .
Morgen nog eens 2 keer schilderen en dan kan ie het frame in .
Ben benieuwd :juggle:

dsc00617_kopie.jpg


dsc00611_kopie.jpg


dsc00619_kopie.jpg

Dit bakje is overigens te koop mocht iemand interesse hebben , ik heb deze vervangen door een hdpe bak .
Uiteindelijke kleur is graniet (grijs) en een hdpe inlegdeksel .
Ik heb ook nog een andere te koop , die is vanbinnen van glas 4mm en iets lager .
 
Na 7 jaar stil hier in dit topic ga ik hier terug eens wat posten .
Na het zeewater en de koikweken ga ik terug een "tropisch" aquarium houden , das al lang geleden precies (zo voelt het toch in elk geval)

Ik ben nu de bak aan het ombouwen zodat ie wat energiezuiniger kan gaan draaien . Het is een grote bak , dus hoop toch echt dat ik het electricitietsverbruik met 60-70% kan verlagen t.o.v. oude situatie , denk wel dat dit haalbaar gaat zijn .Zal een beetje afhangen hoeveel T5's ik ga moeten gebruiken .

De bioloog gaat niet meer gebruikt worden , maar ga nu werken met 2 interne biologen , vroeger was ik daar altijd zeer tevreden over bij meerdere bakken .
Dus bijna alles qua techniek in de bak zelf .

Visbestanden weet ik nog niet goed , zowieso komen er zeker corydorassen in , die waren altijd heel tof , grote school erin , 40-50 stuks toch zeker 😊

Zo , das was het .
 
Eerst de 2 overlopen eruit gesneden .

Dan maar glas gaan snijden , danku aan de oude ruiten van ons huis 😊
1 nadeel aan de ruiten , die waren maar 65cm hoog , dus moet de waterstand wat lager gaan aanhouden , maar dat is ook weer een voordeel straks , die 70cm+ vroeger qua diepte en 90cm naar achteren , is moeilijk bereikbaar qua onderhoud , al kan ik wel op de bak gaan staan 😊

Gaten dichtgekit .

Dan de interne biologen eerst wat geprefabt , dacht dat dit wel makkelijker zou zijn met aanbrengen in de bak (dacht eerst van niet , maar uiteindelijk viel het nog mee , al kan je niet overal goed bij (maar dat valt toch onder de bodem)

Eerste zit er nu in .

Morgen de 2de aan de ander kant .
 

Bijlagen

  • DSC00209.JPG
    DSC00209.JPG
    630.7 KB · Weergaven: 53
  • DSC00201.JPG
    DSC00201.JPG
    542.9 KB · Weergaven: 52
  • DSC00208.JPG
    DSC00208.JPG
    592.8 KB · Weergaven: 54
ja , hetzelfde bedrijf als mijn link 😊
Ja klopt maar ik dacht dat je een nl-shop zocht dus vandaar mijn link, overigens is zoeken naar zoiets kinderspel: je sleept met je muis de tekst aan (in dit geval filterroosterplaat pvc en dan rechts klikken en optie kiezen zoeken in google
 
Ik denk zelf de gaten maar ga boren , kan je geschuimd PVC veilig gebruiken in een aquarium ?
 
Ik heb de geperforeerde platen erin zitten t.p.v. de filterinlaten , zit nu alleen wat na te denken of ik het glas gewoon kaal laat of dat ik er toch nog wat tegen ga plakken .
Als de ruit zou aangroeien met vanalles is dat op zich niet nodig voor mij , misschien dat ik links aan de voorkant ook zo een geperforfeerde plaat tegenkit , anders zit ik tegen een pomp aan te kijken ....
En ik denk het glas (vertikaal in het midden , hier zit een glasdeling met 2x extra glaslatten) maar ga insmeren met zwarte kit) , valt altijd heel hard op .
 

Bijlagen

  • DSC00338.JPG
    DSC00338.JPG
    594.7 KB · Weergaven: 39
Je kan ook een hardboardplaat op maat maken en verven in elke gewenste kleur met latex en dat erachter zetten, bevalt het niet is er geen man overboard en haal je hem er gewoon achter vandaan
 
Hardboard : bedoel je dan trespa ??
verf in de bak zelf , dat zie ik al niet zitten ...
 
Dat kan niet , bak staat tegen de muren .
Dit is een betonplex bak , waarin glas zit gelijmd (dus een aquarium in een houten bak) , die kan ik niet meer verplaatsen (enkel afbreken 😊).
Dat heb ik zo gemaakt destijds om de isolerende eigenschappen (en die zijn hoog ! , ik kan dit warmstoken met 200-300W en 1500 liter)
Ik bedoel de schotten / glasplaten die ik er nu extra hebt ingekit , die ga ik vullen met blauw schuim / watten .
Dus dat ga ik wel zien zitten als de bak draait op de manier zoals het nu is .
 
Ja klopt maar ik dacht dat je een nl-shop zocht dus vandaar mijn link, overigens is zoeken naar zoiets kinderspel: je sleept met je muis de tekst aan (in dit geval filterroosterplaat pvc en dan rechts klikken en optie kiezen zoeken in google
Ik noem mezelf computerkundig en jij doet het nog handiger dan ik doe 😂
 
Dat kan niet , bak staat tegen de muren .
Dit is een betonplex bak , waarin glas zit gelijmd (dus een aquarium in een houten bak) , die kan ik niet meer verplaatsen (enkel afbreken 😊).
Dat heb ik zo gemaakt destijds om de isolerende eigenschappen (en die zijn hoog ! , ik kan dit warmstoken met 200-300W en 1500 liter)
Ik bedoel de schotten / glasplaten die ik er nu extra hebt ingekit , die ga ik vullen met blauw schuim / watten .
Dus dat ga ik wel zien zitten als de bak draait op de manier zoals het nu is .
Klinkt alsof je beter je muur kan afbreken en vanaf dat punt beginnen te werken 😂 is er geen verf dat in aquaria kan?
 
Ik noem mezelf computerkundig en jij doet het nog handiger dan ik doe 😂

Ik wist dat ook nog niet , wel makkelijk .
Alleen gaf die manier wel niet aan waar ik het uiteindelijk gekocht heb 😊
 
Toch maar zwarte platen gaan halen voor tegen het glas (h*rnb*ch)
En er al maar eens voorlopig ingekit dat ze vast zitten morgen , dan verder netjes afkitten .
Morgen nog wat PVC halen en 6 zakken filterzand (om te beginnen)
Ik zie nu wel dat ik de voorruit wel eens schoon mag maken 😊
 

Bijlagen

  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    628.2 KB · Weergaven: 41
  • DSC00340.JPG
    DSC00340.JPG
    564.1 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Vanavond maar eens de oude bioloog/sump in gebruik genomen (was ik eigenlijk helemaal niet van plan 😃)
Die staat er toch naast . Al het grondwater eruit , en nieuw demi-water erin , lichtjes gemengd met kraanwater , zak filterzand erin en aangevuld met mineralen/sporenlementen tot geleidbaarheid van 210 (die zal nog wat stijgen tot 250 eer het 22-24 graden is) en gelijk geent .
Nu nog wat extra warmstoken , en dan morgen eens op pad , wat belasting ervoor halen .
Leuk bakje hoor , 150 lang , en maar goeie 20cm water .
 
Laatst bewerkt:
Toch maar zwarte platen gaan halen voor tegen het glas (h*rnb*ch)
En er al maar eens voorlopig ingekit dat ze vast zitten morgen , dan verder netjes afkitten .
Morgen nog wat PVC halen en 6 zakken filterzand (om te beginnen)
Ik zie nu wel dat ik de voorruit wel eens schoon mag maken 😊

Die heb ik er vanmorgen allemaal terug uitgetrokken .
Reden : ik had een stukje van onder extra afgesneden en merkte dat de kit niet snel genoeg uitharde (ondanks dat ie gewoon lucht kan "happen" langs alle kanten)
Alles eruit , alle kit terug verwijderd en nu met aquariumsilicone ertegen aan .
Ben de weer een halve dag bezig zeker 😃
 
Het houdt je flink bezig dus
Het zekere voor het onzekere nemen zeker 😊 de tijd dat dit in beslag neemt speelt voor mij geen rol .
Ik ben echt superaandachtig voor dingen die de waterkwaliteit zouden kunnen beinvloeden .
Epoxy , polyester e.d. bv. komen er bij mij bv. NOOIT meer in , omdat een volledige uitharding nooit gerealiseerd kan worden (tenzij dit op hoge temperatuur kan afgebakken worden)
 
Ja als ik sommige maakfilmpjes kijk waar ze met epoxy werken dan word het altijd in een drukketel gezet dus snap jou mening prima, aan de andere kant: zijn er best wat forumleden die epoxy hebben gebruikt als sealer voor hun achterwand, en daar hoor je ook geen vreemde verhalen over
 
Ja als ik sommige maakfilmpjes kijk waar ze met epoxy werken dan word het altijd in een drukketel gezet dus snap jou mening prima, aan de andere kant: zijn er best wat forumleden die epoxy hebben gebruikt als sealer voor hun achterwand, en daar hoor je ook geen vreemde verhalen over

epoxy : drinkwaterkwaliteit is ALTIJD afgebakken in een oven .

Maar kweken die ook 😉 en wat is de kwaliteit van de eventuele kweek ?

Ik heb vroeger ook met epoxy bakken gemaakt (en echt op de gram afgewogen + aan de voorwaarden voldaan) , maar nooit echt een veilig gevoel mee gehad .
Ik heb zelfs nog een flesje aquariumwater staan (al 10 jaar denk ik) wat ik destijds wilde laten controleren in een laboratorium op gelekte stoffen uit de epoxy , maar dat koste toen indertijd 400 euro , daar heb ik maar terug een glazen bak van gekocht 😊
En waterdicht wil niet zeggen dat het veilig is . Want dat is idd niet zo moeilijk te realiseren .

tegenwoordig maak ik er maar orgonietjes mee 😊 das wat veiliger (alhoewel)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan