Wat is er nieuw

eSHa 2000 - uitleg fabrikant

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
37
Een veelgebruikt middel in de hobby is eSHa 2000. Het is een cocktail van ingrediënten die allerlei (vooral uitwendige) aandoeningen behandelt.

Online, en niet in de laatste plaats op dit forum, zie je echter ook kritiek voorbijkomen over de werking van het middel. Daarbij worden nogal eens harde uitspraken gedaan, die potentiële gebruikers van het middel af kunnen schrikken.

Laatst was het weer raak. Het middel zou vooral negatieve kanten hebben en nergens goed voor zijn.

Ik besloot de fabrikant erover te mailen. Het zou wel eens fijn zijn om ook hún kant van het verhaal te horen, niet? En om toekomstige discussies zoveel mogelijk op feiten te baseren, in plaats van elkaar na te papegaaien.

Hier volgt mijn mail, en daaronder hun reactie. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Gino zei:
Bericht: Beste meneer/mevrouw,

Bij deze een vraag over Esha 2000. Ik heb het product al vaak gebruikt in mijn aquaria, en heb (net als vele anderen) redenen genoeg om te geloven dat het spul werkt.

Ik kom echter regelmatig discussies tegen op het internet waarin vanuit het kamp \"tegenstanders\" wordt beweerd dat A. menig ziekteverwekker tegenwoordig niet meer reageert op Esha 2000 (bronnen daarvoor ontbreken dan) en B. dat veelvuldig gebruik van dit middel überhaupt resistentie van bacteriën in de hand werkt.

Mag ik u vragen wat uw reactie daarop zou zijn? Hoe kan ik dergelijke mensen uitleggen dat het gebruik van Esha2000 verantwoord is?

(Ik zie in de ingrediëntenlijst vooral antiseptische middelen staan: ethacridine lactate, proflavin, copper 2+, methyl orange...)

Alvast hartelijk dank!

Vriendelijke groeten,

Gino

Antwoord:
eSHa Labs zei:
Beste meneer (privé info),

Dank u voor uw interesse en vertrouwen in eSHa aquarium producten en eSHa 2000 in het bijzonder.
Het product eSHa 2000 is nog net zo effectief als het in het verleden was, de bewering dat ziekteverwekkers niet meer reageren of minder reageren is niet juist.
Er kunnen wel andere redenen zijn dat eSHa 2000 minder goed of niet werkt maar dan werken andere middelen ook minder goed of niet.

1)Het meest voorkomende probleem is het (vaak overmatig) gebruik van water verbeteraars die chloor, zware metalen of schadelijke stoffen verwijderen en die de slijmhuid beschermen.
Deze stoffen bevatten over het algemeen chemicaliën of stoffen die reageren met Chloor, zware metalen of andere stoffen en die daardoor ook met actieve stoffen van geneesmiddelen (kunnen) reageren.
Bijkomend probleem is dat het Nederlandse kraanwater zo schoon is dat die stoffen verder niets te doen hebben en dus met volle kracht kunnen reageren met geneesmiddelen.
De slijmhuidbescherming betekent vaak dat er een extra beschermlaagje over de vissen maar ook over de parasieten komt. Remedie 50% water wissel zonder andere toevoegingen en opnieuw doseren.

2a. Actieve kool, verwijderd organische stoffen (dus ook de meeste actieve stoffen van geneesmiddelen). Oplossing, actieve kool verwijderen.
2b. Actieve filter media of voedingsbodems, bevatten ionen wisselaars die stoffen afgeven maar ook weer kunnen opnemen. Oplossing, actieve filter media verwijderen en bij voedingsbodems 50% water wisselen.

3. Over gedimensioneerde of te krachtige filter systemen, inclusief biologische filters.
De eSHa producten zijn biologisch afbreekbaar, als een filter te krachtig is dan kan het de actieve stoffen te snel afbreken waardoor de werkzame concentratie te snel verdwijnt.
Een simpele test om dit visueel te onderzoeken is, doseer eerst de helft van de benodigde druppels bij de uitstroom, roer nog extra om met het netje voor een vlotte verdeling en kijk na 5 minuten welke kleur het water heeft.
Geef vervolgens de andere helft van de dosering en kijk na 5 minuten naar de, nu intensere, kleuring. Na 24 uur zou de kleur van het water ongeveer gereduceerd moeten zijn tot die van de halve dosering.
We hebben al mee gemaakt dat de gehele kleuring binnen 2 uur was verdwenen.
Remedie eerst het filter grondig reinigen maar wel nog wat bio materiaal laten zitten.
Als dat niet helpt de filter reduceren of de filter "kortsluiten" of in een ander bakje laten lopen, nooit de filter uitzetten.

4. Andere middelen of stoffen. Oxidatoren, ozon, waterstofperoxide, plantenvoeding bestrijdingsmiddelen, andere geneesmiddelen etc.
Hebben allemaal hun eigen specifieke invloed en werkingswijze maar meestal is de oplossing 50% water wisselen en kuur opnieuw beginnen.

5. Verkeerd gebruik of onjuiste dosering.
In zake de resistentie geldt dat bacteriën en parasieten (praktisch) geen resistentie kunnen opbouwen tegen eSHa 2000. Een reden daarvoor is dat er geen (biologische of chemisch-analoge) antibiotica in eSHa 2000 verwerkt zijn .
Behalve het feit dat dit soort antibiotica nooit in eSHa 2000 hebben gezeten zijn ze , zelfs in Nederland als laatste, sinds enige jaren in de hele EU recept plichtig en enkel via de dierenarts verkrijgbaar, juist vanwege het gevaar op resistentie.
De componenten die wel gebruikt worden staan individueel bekend om hun lage risico op resistentie.

Bovendien bestaat eSHa 2000 uit een groot aantal actieve stoffen en zijn er speciale hulpstoffen in verwerkt die ervoor zorgen dat ziekteverwekkers op meerdere manieren worden opgeruimd, hetgeen het opbouwen van resistentie nog meer beperkt.

(privé info)

In ieder geval hartelijk dank voor uw steun en ik hoop dat u hiermee verder kunt.

Mochten er nog vragen zijn dan horen wij het graag.

Tja typisch gevalletje "wij van wc-eend adviseren wc-eend"

M.A.W. Bovenstaand antwoord van de fabrikant voegt letterlijk niks toe, practisch alles is resistent voor esha2000 juist door al die malloten die het vooral preventief gebruikt hebben (of tegen schimmel)

Tja typisch gevalletje "wij van wc-eend adviseren wc-eend"

M.A.W. Bovenstaand antwoord van de fabrikant voegt letterlijk niks toe, practisch alles is resistent voor esha2000 juist door al die malloten die het vooral preventief gebruikt hebben (of tegen schimmel)
Beste Nicolien. Jij zegt dit nu wel allemaal, en daarmee herhaal je wat je eerder hebt gezegd op dit forum. Je zei laatst ook dat eSHa 2000 antibiotica bevat -- dit is absoluut onjuist.

Zoals ik al zei in het bovenstaande, zou het goed zijn als discussies over dit middel (en überhaupt alle middelen) op feiten worden gebaseerd en niet worden bepaald door loze, onbewezen uitspraken. Niemand is gediend bij het instandhouden van mythes.

Beste Nicolien. Jij zegt dit nu wel allemaal, en daarmee herhaal je wat je eerder hebt gezegd op dit forum. Je zei laatst ook dat eSHa 2000 antibiotica bevat -- dit is absoluut onjuist.

Zoals ik al zei in het bovenstaande, zou het goed zijn als discussies over dit middel (en überhaupt alle middelen) op feiten worden gebaseerd en niet worden bepaald door loze, onbewezen uitspraken. Niemand is gediend bij het instandhouden van mythes.
Feiten zijn er legio te vinden op internet (ook op dit forum) maar geloof vooral de fabrikant die uiteraard totaal geen winstoogmerk heeft en alles voor dierenliefde heeft (roze ballon wereld noem ik dat)

Ai ai ai, wat een onwaar
Feiten zijn er legio te vinden op internet (ook op dit forum) maar geloof vooral de fabrikant die uiteraard totaal geen winstoogmerk heeft en alles voor dierenliefde heeft (roze ballon wereld noem ik dat)

Ai ai ai, baseer jullie alsjeblieft niet op de video van Dominique Maes. Er worden zó veel onjuistheden in vermeld dat het een wonder is dat die video zo vaak bekeken is. Dat Dominique meent veel verstand te hebben van dit soort zaken, betekent niet dat het ook meteen zo is. Helaas zie ik vaak dat mensen hem blindelings volgen in zijn mening. eSHa 2000 is een prima oplossing als je niet kunt achterhalen wat de precieze oorzaak is van je zieke vis. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen én het is altijd beter om specifiek te behandelen als dat kan. Maar over de werking van eSHa 2000 mag je niks zeggen, het spul werkt en die onzin van Dominique overal moet maar eens gedaan zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan