Wat is er nieuw

eSHA teststrips KH onduidelijk

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ionize
  • Startdatum Startdatum
I

Ionize

Guest
Dat de teststrips slechts een indicatie geven is me bekend, maar ze zouden toch een makkelijk afleesbare waarde moeten kunnen geven. Het gaat me bij deze om de KH waarde, die is niet echt een groentint maar eerder bruin? wat het dichtst in de buurt komt is een KH van 3.. Zie foto (CL2 zit er niet in, die lees je af na 1 sec, langer wachten doet verkleuren).

Heeft iemand ervaring met deze strips en de bruine kleur bij lage KH?

(Ik wil vloeibaar CO2 toevoegen mbv Tetra CO2plus om de planten beter te laten groeien, maar m'n vissen zeker niet vergassen! De pH zit rond de 6,9. Het gaat overigens om een kleine 30L bak met 2 platys (en 4 kleine jonge), 5 vijfstreepbarbeeltjes en een gastromyzon. 3 planten, een javavaren, hedyotis en een hygrophila)

C2DwxuS3kyXcWeqv6Uwr0haAr70Tuln2.jpeg

De kh lijkt wel rood gekleurd, is het water wat gaan lekken van de ph naar de kh, misschien dat dat de verkleuring verklaart.
Ik zou het nogmaals proberen met een nieuwe strip.
Lijkt wel of je veel nitraat hebt volgens de strip.

Zou kunnen, ik probeer opnieuw.

Ik heb een 2 weken geleden een nitrietpiek gehad i.c.m. witte stip op de barbelen (heeft me een platy en gastromyzon gekost), dat was flink schrikken maar met EXIT en verversen is die gelukkig gestabiliseerd. De nitraat is nog rest van veel meer wat er toen in zat en is afnemende. De planten deden het toen heel slecht, m.b.v. voeding en co2 toevoegen gaan de planten al een stukje beter en zullen zo vermoedelijk de nitraat ook sneller opnemen. Ik ben daar pas een week mee bezig.

Ik ben beginner maar merk dat je met inlezen alleen en zo goed mogelijk de regels volgen niet alle problemen voorkomt.... Komt meer bij kijken dan ik me voor kon stellen 🙁

Mogelijk is dat inderdaad menging geweest vanuit de pH tab. Dan nog blijft de kleur raar bruin, wel dichtst bij laag kh van 3. Ik kan dus redelijk veilig extra co2 toevoegen? Volgens
De tabellen zit ik in "geel" gebied

heel eerlijk zou ik niet vertrouwen op wat test strips aangeven, vind het pure geldverspilling.

druppeltesten zijn veel accurater, als je het geld er voor over hebt kan je veel beter een testkoffer kopen, zijn al te vinden voor rond de 30euro en dan kan je alle belangrijke dingen goed meten.

Tetra co2 plus is volgens mij net zoiets als Easy Carbo, het is geen echt co2 maar een soort plaatsvervanger. het fijne weet ik er verder ook niet van maar als je gewoon de aangewezen hoeveelheid toevoegt zul je je vissen echt niet vergassen.

geef je ook gewone plantenvoeding? zoniet kun je daar beter eerst mee beginnen.

heel eerlijk zou ik niet vertrouwen op wat test strips aangeven, vind het pure geldverspilling.

druppeltesten zijn veel accurater, als je het geld er voor over hebt kan je veel beter een testkoffer kopen, zijn al te vinden voor rond de 30euro en dan kan je alle belangrijke dingen goed meten.

Tetra co2 plus is volgens mij net zoiets als Easy Carbo, het is geen echt co2 maar een soort plaatsvervanger. het fijne weet ik er verder ook niet van maar als je gewoon de aangewezen hoeveelheid toevoegt zul je je vissen echt niet vergassen.

geef je ook gewone plantenvoeding? zoniet kun je daar beter eerst mee beginnen.

+1

Dat die strips minder betrouwbaar zijn weet ik inmiddels, zoals ik al zei, het is een steile leercurve. Zo'n druppelset komt er zeker.

Ik gebruik ook easylife plantenvoeding. Die CO2+ werd me aanbevolen wegens wekelijks doseren ipv dagelijks.

Al doende leert men hoor en iedereen leert nog dagelijks bij denk ik😉.

Groeien je planten nu? als ze gewoon groeien zie ik geen reden om ook nog is een ander goedje toe te voegen 🙂

Vorige week heb ik voor het eerst CO2 en voeding toegevoegd. Sindsdien geen rotte blaadjes meer en duidelijk meer jonge aanwas. Ik wilde alleen de KH waarde in de gaten houden om niet teveel CO2 in de bak te krijgen maar dat lijkt goed te gaan.

We gaan hier maar eens rustig mee door...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan