Wat is er nieuw

Eten levensbarende je planten op?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Karin
  • Startdatum Startdatum
K

Karin

Guest
Hoi,

ik las op internet dat guppen en platy’s ook je planten op eten.
Doen ze dit veel? Of valt het wel mee? Ik wil namelijk wel nog een groene bak houden.

met vriendelijke groeten,
Karin

Ik heb die ervaring niet maar ze vragen wel voer met een groot plantaardig aandeel erin.

Vooral alg aanslag op de blaadjes eten ze.
De plant zelf niet.

Oke dan hoef ik niets te vrezen. Ik ga opletten op de bestandsdelen van het voer. Ik heb nu. Van Discus vlokkenvoer tropisch (volledig voer voor tropische vissen). Ik betwijfel of daar groot aandeel plantaardig is. Ik zal dan maar op zoek moet gaan naar iets anders.

Bedankt

Tetra heeft ook Guppyvoer.
Maar mijn ervaring is dat ze het prima doen op het algemene voer zolang er maar zo links en rechts wat alg te grazen is.
Wat heel fijn gesneden groenten als aubergine, spinazie of komkommer als bijvoeding op zijn tijd en ze zullen niks te kort komen.

Bedankt. Algen heb ik nog wel in mijn aquarium (beetje draadalg) dus dat mogen ze mooi opeten 🙂 Ik vermoed dat er ook altijd wel wat alg overblijft om te eten.
Als ik groente geef: hoe klein moet het zijn? is 1x1x1 cm klein genoeg als stukje komkommer? moet ik ook bepaalde groente koken of de schil eraf halen?

Ik snij het altijd zo klein dat ik denk dat het wel in een guppenbekkie past.
Dus dan is 1 x 1 cm wel aan de grote kant.
Ik maak het altijd zo klein als de vlokjes van kant en klare spinazie.

Koken is niet nodig.
Schillen ook niet.
Wel even wassen ivm eventuele bestrijdingsmiddelen.

En inderdaad: er is altijd wel wat alg.
Vaak zien wij het niet eens met het blote oog.
Maar zij zien het wél. ;-)

Bedankt. Algen heb ik nog wel in mijn aquarium (beetje draadalg) dus dat mogen ze mooi opeten 🙂 Ik vermoed dat er ook altijd wel wat alg overblijft om te eten.
Als ik groente geef: hoe klein moet het zijn? is 1x1x1 cm klein genoeg als stukje komkommer? moet ik ook bepaalde groente koken of de schil eraf halen?
Draadalg eten ze dus weer niet... De Jordanella floridae doet dat wel maar houdt je liever niet te warm. 16-22 graden is warm zat.

Mijn black mollies aten vroeger wel draadalg. Die konden flink grazen hoor..

Draadalg eten ze dus weer niet... De Jordanella floridae doet dat wel maar houdt je liever niet te warm. 16-22 graden is warm zat.

op internet staat juist overal dat platy ook draadalg eten. Dus daar zullen ze toch wel iets van eten?

Op internet lees je verschillende geluiden maar echt planten zullen ze niet eten volgens mij.

En als het op internet staat is het waar.

Wacht eens even.....
Dit biedt mogelijkheden:

"Ik ben superknap, supergespierd, heb geen pens, maar wel veel haar."

Zo, opgelost.
Scheelt een hoop sporten en operaties.?

En als het op internet staat is het waar.

Ik weet dat er veel onzin op het internet staat, dus vandaar dat ik ook af en toe het ook check op dit forum naar ervaringen. Alleen zag ik deze info (eten draadalg) op verschillende websites uit verschillende ervaringen van mensen. Daarnaast heb ik ook wat kennissen gevraagd die in het verleden platy's (en andere levensbarenden) hadden en die gaven het ook aan.

btw de draadalg is nu ook niet zo veel meer en mag van mij gerust blijven zitten. Was volgens mij voornamelijk door de opstart. Ik stoor me er nu ook niet aan.

@guppenman ik begrijp van internet dat jij een ontzettende spetter bent zal me zuster eens op je af sturen. 😉

Ik heb mijn guppen nog nooit planten zien eten maar algen eten ze wel ook draadalgen.
vooral als je de ramen schoonmaakt en de algen los de bak in gaan vinden ze een feest

Ik heb het ergens anders ook al neergezet. Meestal krijgen vissen onterecht de schuld van het eten van de planten. Mensen zorgen slecht voor de planten (geen voeding, licht teveel, co2 tekort, veeleisemde planten gekocht, want die rode ziet er zo mooi uit!) en dan gaan de planten dood, de rest stukjes die al bijna verteerd zijn pakken de vissen dan. Wie krijgt de schuld? yep, de vissen. Vooral levendbarenden krijgen de schuld. Daarnaast: met welke vissen begint de beginnende aquariaan? yep, levendbarenden.... Bij wie doen de planten het nog niet zo goed? de beginnende aquariaan. En zo onstaat een gerucht die niet meer weg te halen is.

Daarbij moet ik wel zeggen dat levendbarende veel groen nodig hebben, bij verkeerde voeding zullen ze dus opzoek gaan naar extra groen en heb je kans dat ze de meest zachte planten pakken. Maar ik ben van mening dat dit is dus ten alle tijden schuld van de aquariaan is, omdat hij niet het juiste voedsel aan zijn vissen geeft.

op internet staat juist overal dat platy ook draadalg eten. Dus daar zullen ze toch wel iets van eten?
In mijn 30 jarige ervaring met PLaty's heb ik nog nooit iets gezien van draadalg eten. Baardalgen eten ze wel, maar ook niet fanatiek.

Sorry voor mijn late reactie. Hoewel ik hier vroeger dagelijks aanwezig was, is dat nu sporadisch.

Een groot deel (dus niet allemaal) aan eierlevenbarende en echte levendbarende tandkarpers zijn omnivoren of herbivoren. Echte carnivoren zijn er dus ook aanwezig onder de levendbarenden. Er zijn er wat die vreten idd planten kaal doch het merendeel w.o. de platy eet eigenlijk alleen maar alg van de platen af. Een reeks aan bijvoorbeeld goodeïden lusten wel degelijk draadlag. Maar goed, dan hebben we het niet over gangbare soorten aan levendbarenden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan