Etroplus maculatus


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Excuus omdat ik al eerder een onderwerp ben gestart over deze soort en hun jonkies, maar de vraag die ik nu heb is net ff anders en ik wil graag dat het opvalt en het on topic blijft.

Eindelijk had Verduijn weer nieuwe Etroplus Maculatus binnen (de oranje variant). Ik dol enthousiast naar de winkel en er 4 aangeschaft om mijn huidige school aan te vullen. Goede voorbereiding getroffen, langzaam laten wennen aan mijn water, de rest van de bewoners eerst stevig gevoerd, verlichting gedempt. Helaas is het gruwelijk mis gegaan. Ondanks dat de visjes al een centimeter groot waren, en ze wel zo slim zijn meteen een goed verstopplekje te zoeken, hebben mijn Mono's ze toch weten te vinden en de volgende dag waren ze alle 4 opgegeten.
De bestaande volwassesen van 3 a 4 cm gaan prima samen met de Mono's, dus er is geen sprake van agressie op zich, 1 centimeter vis wordt simpel nog als voer gezien.

vraag:

Iemand enig idee hoe lang het duurt tot een jonkie Etroplus van 1 cm een lengte heeft bereikt van 3 cm ? Moet ik denken aan een paar maanden? Of is dit echt een langere tijd? Als het een beetje vlot gaat heb ik wel een tijdelijk idee voor ze, als het erg lang duurt wordt het een lastig verhaal. Ik ben al een tijdje op zoek trouwens naar nieuwe, maar ze zijn bijna niet te krijgen.

gr

Mark
 
Geen verstand van cichlides maar hier doen zowel de algeneters als sterbai's gemiddeld 6 maanden erover van jonkie naar 3 cm dus denk dat je in die range moet denken
 
Ik heb het drastisch aangepakt, Nicolientje. Er staat sinds een kwartier een spikspliternieuwe bak in huis, klein van inhoud, maar alles erop en er aan. Indraaien, en dan gaat dit de geschikte plek worden om jonkies van eigen spontaan broedsel in te huisvesten, zowel die van 1 cm , waarvan ik er dan toch maar alvast een paar ga aanschaffen zo gauw de bak een beetje ingedraaid is.

Soms kost iets geld, maar dan weet je zeker dat het probleem is opgelost. Anders blijf ik tobben en ik vind het niet zozeer zonde van het geld, maar zeker ook wel sneu voor de visjes zelf.

gr

Mark
 
Hele verstandige beslissing mark
En weet je wat het maffe is Nicolientje, altijd kijk ik naar de grote spectaculaire jongens. Omdat dit kleine bakje met bestaand water, bestaande grond, bestaande plant en steen is ingericht, filter van bestaande bak nog ff uitgeknepen, verwacht ik geen nitriietpiek. Dus op de vierde dag al vis erin gezet.
Weet je hoe mooi een endler gup kan zijn? Of een groene rasbora (moet nog ff googlen of dit geen inspuit kleurstof gevallen zijn want dan mot ik ze niet).

Twee endler guppen, mini mini klein, maar zo prachtig van kleur. Ik denk dat het gewonere, kleine grut vaak zwaar onderschat wordt, ook door mijzelf, maar dat er in die categorie toch wel héél veel moois te bewonderen valt.

truste mensen

Mark
 
Ja het kleine spul word inderdaad vaak onderschat, de groene rasboras is volgens mij origineel van kleur

Wat gebeurt, vanmiddag bij de lfs zag ik weer zo'n wáánzinnige endler. Rood half doorschijnend lichaam, met kleine zwarte stipjes, en een gedeeltelijk blauwe rugvin. Ik kon hem niet laten zitten. Moet niet gekker worden, nieuwe liefde ontdekt, zit ik straks met een bak vol guppen. Ik ben geen meisje van 12 !!!!

Wie had dat gedacht.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Wat gebeurt, vanmiddag bij de lfs zag ik weer zo'n wáánzinnige endler. Rood half doorschijnend lichaam, met kleine zwarte stipjes, en een gedeeltelijk blauwe rugvin. Ik kon hem niet laten zitten. Moet niet gekker worden, nieuwe liefde ontdekt, zit ik straks met een bak vol guppen. Ik ben geen meisje van 12 !!!!

Wie had dat gedacht.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Hartstikke leuk juist
 
Voor wie het leuk vindt om te lezen.

Succes !! De kleine Etroplus zijn in 2 maanden tijd dusdanig gegroeid dat ik het aandurfde om er 2 van de 4 te verhuizen naar de grote bak. Niet allemaal, twee zijn harder gegroeid dan de anderen en terroriseerden de boel in de Nanobak. Tijd voor deployment dus.
Nou dat was wel even wennen voor ze, nu was het hun beurt om de pispaal te zijn en dat waren ze niet gewend.

Er was één hele slimme, hij ontdekte al snel dat hij alleen werd lastig gevallen door zijn soortgenoten, maar dat de grote Mono's geen aandacht aan hem schonken. Dus, hij ging gewoon tussen de school Mono's zwemmen en dat doet hij nu nog steeds. Gááf toch. De andere was wat sneuer, hij kon geen goed plekje vinden en belandde tussen de kam en de overloop, daar heb ik hem bevrijd en daarna was ik hem kwijt. Tot net, in de schemerige bak tel ik ineens toch het volle aantal. Fijn, dan heeft hij nu wel ergens plek kunnen vinden waar het veilig is.

Echt leuk hoor, een uitbreiding van deze mooie oranje visjes. Nu nog wachten tot de andere twee in de Nanobak ook voldoende zijn gegroeid, dan krijgen we een zelfde soort exercitie.

fijne dag

Mark
 
Klein topic, komt ook omdat deze vis niet zoveel wordt aangeboden bij de winkels en relatief weinig mensen ze houden. Maar het zijn werkelijk prachtige beessies. En het gedrag is superleuk, broedzorg, en ze leren. Na een paar nestjes die opgegeten werden, hadden ze ineens een andere taktiek in gebruik, dicht tegen de wand aan blijven zwemmen, zodat de rovers die niet zo goed stil kunnen staan hen niet konden pakken. Natuurlijk weet ik niet of het echt "leren" is, maar het laatste broedsel was in ieder geval succesvol. Er waren 11 kleintjes dusdanig groot geworden dat ik ze via Marktplaats heb kunnen doorzetten naar iemand anders. Er was interesse genoeg, gaat mij uiteraard niet om het geld.

Nu is het weer zover, wederom een nestje. Als ik ze te lang laat zitten worden ze alsnog opgegeten, ik hoef er natuurlijk geen honderden. Mocht er iemand zijn die interesse heeft, laat dan ff weten. Dan kan ik op tijd ingrijpen, en de helden die het lukt om groot te worden uit de bak halen.
Ze zijn geboren op brak, maar ik kan ze natuurlijk zachtjes terug wennen naar zoet als iemans ze graag wil hebben.

gr

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_1368.JPG
    IMG_1368.JPG
    311 KB · Weergaven: 82
  • dbbbfad8-4e42-480a-a348-724b9be16117.jpg
    dbbbfad8-4e42-480a-a348-724b9be16117.jpg
    98 KB · Weergaven: 94

Terug
Bovenaan